Als ouders wil je dat liever niet, maar er zal altijd 1 kind bijzitten waar je meer feeling mee hebt dan je andere kinderen. Dit betekend echter nog niet dat je er meer van houd. Kinderen groeien en ontwikkelen zich en die gevoelens kunnen dus in de loop van de tijd veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vele mensen beweren van niet, maar in mijn ogen wel. Dat merk je aan kleine details: als de ouder (iets) harder lacht wanneer de ene een mop vertelt. Of als eentje een probleem heeft zal de ouder er zich meer mee bemoeien dan wanneer het ander kind (of andere kinderen) er een hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt meer aan de zelfde humor hebben en de een kan beter een mop vertellen dan de ander!
Het ene kind heeft ook meer zorg nodig dan de ander....
Deze details zeggen naar mijn mening echt niets over het gevoel van de ouder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand in de familie heeft 6 kinderen, ik merk totaal niks van 'lievelingetje' hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens,ik ben altijd het lievelingetje van mijn vader geweest.
Mijn zusje heeft het daar echt moeilijk meegehad.Ze merkte het goed en voelde zich achtergesteld.
Mijn vader en ik lijken veel op elkaar en kunnen lachen om dezelfde dingen.Kinderen kunnen ook om de ene ouder meer geven dan om de ander.En ouders dus zeker ook meer om het ene kind dan om de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord, er wordt ook wel over dit 'taboe' gepubliceerd in bladen als JM: http://vaknieuws.blogspot.com/2008/09/het-ultieme-taboe-lievelingskind-hebben.html http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoeden/Lievelingskind.htm
Elk kind is anders, heeft zijn eigen eigenaardigheden, karaktertrekken en probleempjes. Ik kan alleen voor mezelf spreken, dat ik geen lievelingskindje heb. Ze zijn me alle 3 even lief!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mijn kinderen zijn mij ook even lief en ik heb geen voorkeur dus absoluut geen verschil in liefde tussen beide.
Ik denk dat ouders al hun kinderen anders behandelen, omdat elk kind ook een eigen manier nodig heeft. De een heeft wat meer druk nodig de ander wat meer humor de ander wat serieuzere gesprekken. Maar uiteindelijk blijf ieder kind voor de ouders speciaal om wat voor reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee , als ze het goede ouders zijn zijn alle kinderen lievelings kindjes .

wanneer er onderscheid gemaakt wordt creeer je als ouders een ongezonde situatie .
met alle nare gevolgen van dien.

Toegevoegd na 3 uur:
toevoeging .
wanneer er over duidelijk een lievelings kind is naast de andere kinderen vh gezin .is dit voorzowel het lievelingetje en de andere kinderen niet leuk .

dit geeft onderlinge strijd /ruzie en dis harmonie .
hier moet je je als ouders bewust van zijn en dus voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, van elk kind zullen ze evenveel houden.
Al zal dit in de ogen van het kind anders lijken. Maar dit is normaal, en zal een kind vaak denken dat het moet concureren met broers of zussen. Alleen al om eruit te springen en je de aandacht krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet altijd waar hoor,helaas.
Een tante van mij heeft wel eens gezegd dat ze van 1 van haar 3 kinderen niet echt houd.( een neef van mij)en dat ze zich daar schuldig over voelt.
En ik ben altijd het lievelingetje geweest van mijn vader,mijn zusje heeft het daar wel eens moeilijk mee gehad.
Er is geen garantie dat ouders van al hun kinderen even veel houden.
Ik denk dat er ook ouders zijn die weinig of niks om hun kinderen geven.Ik bedoel als je ouders je mishandelen/misbruiken/
verwaarlozen etc. kun je toch ook niet van ouderlijke liefde spreken.
Nee, kan ik uit eigen ervaring vertellen, maar soms ergeren ze zich wel meer aan één kind. Onderling zullen de kinderen, vaak jongen kinderen, jaa zeggen. En misschien hebben sommige mensen weldegelijk een voorkeur, triest eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze geboren worden beslist niet!

Maar als ze ouder worden kan het zijn dat een ouder meer trekt naar dat ene kind ,omdat die makkelijker is in zijn omgang.

Waarom een ouder meer trekt naar het ene kind dan naar het anders komt 'waarschijnlijk' doordat het ene kind meer afhankelijker is dan de andere.

De genen die onafhankelijk is gaat meer tegen de dingen in,en zegt of doet wat zomaar in hem/haar hooft opkomt.

Dat is vaak niet wat een ouder wil,dus ontstaat er een afstand van ouder en kind.

Het kan ook zijn dat het ene kind meer trekt naar de vader,waardoor moeder jaloers op word ( of anders om ) ,dus is ( Josje ) lieveling af.

Houden van is geen gegeven zomaar tussen ouders en kinderen,
want als er 2 kinderen zijn en 2 ouders,
dan zijn het nog steeds 4 verschillenden karakters in 1 huis.
En dat kan behoorlijk botsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je niet kunt spreken van een lievelingskind..maar van een zekere mannelijke en vrouwelijke voorkeur ten opzichte van de kinderen.

Vrouwen trekken doorgaans meer naar hun zonen, terwijl mannen meer feeling hebben met hun dochter(s)

Er behoeft dan geen sprake te zijn van een lievelingskind, terwijl men toch meer naar het ene kind trekt dan naar het andere kind.

Groet,

Ton