Kan ik een vergunnig krijgen voor een invaliden parkleerplaats ? Zie uitleg a.u.b.

Ik neem enkele ouderen wel eens mee, om boodschappen te doen. De rolstoel, die ze nodig hebben, gaat dan mee in de achterbak van mijn auto. De rolstoel moet ik dan naast de auto zetten, zodat ze vanuit de auto in de rolstoel kunnen stappen.( de ruimte van een invalidenplaats, heb ik dan nodig) Meestal zet ik daarna de auto op een andere plaats, omdat ik weet, dat ik op een invalidenparkeerplaats niet mag parkeren zonder vergunning.
Maar wanneer de boodschappen gedaan zijn, heb ik soms het probleem , dat er geen ruimte is om de rolstoel tussen de geparkeerde auto`s te rijden. Ik zet mijn auto dan wel een stukje terug, maar dan blokkeer ik de andere auto`s . Helaas, de meeste mensen hebben haast en hebben geen begrip voor de situatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
parkeerplaats

Toegevoegd na 10 uur:
Dankzij jullie tips, ben ik erachter gekomen dat men een `passagierskaart` kan aanvragen.

Toegevoegd na 10 uur:
Dankjewel, voor allemaal een +je.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet omdat jij zelf niet invalide bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat één van de oudjes zo'n kaart moeten aanvragen en niet jij. De aanvrager moet een medische keuring ondergaan en die artsen zijn zeer streng. Zo'n kaart is moeilijk te krijgen (lees: kopen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vergunning staat ook op kenteken, dan zou je deze persoon in zijn eigen auto weg kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja Kathlyn, deze mensen zijn 85+ en hebben geen auto meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de vergunning hoeft niet per se op kenteken te staan. Je kunt er een krijgen die in elke auto te gebruiken is.
Dat noemen ze geloof ik een 'passagierskaart'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier ook een link van ikke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar een kennis van mij heeft zo'n kaart en die kan achter elke voorruit. En dat heet dus een passagierskaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ankjewel voor je reactie Ikke! Ik zou graag meer willen weten van je, want ik heb nog nooit gehoord van een passagierskaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het overigens tof dat je dit doet! Daar help je die mensen echt mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meaeve...Er zijn zoveel mensen die niet kunnen helpen maar wel willen.... (maar dank je voor je reactie.)

Antwoorden (4)

Ga even informeren bij de gemeente waar je parkeert. Probeer uit te vinden of er zoiets als rolstoelvervoer is waarvoor een ontheffing of zoiets wordt gegeven.
Misschien dat er nog andere mogelijkheid is.
Ik weet het niet, maar wel dat in sommige gemeenten ook ambtenaren werken die aan de oplossing van zulke problemen willen meewerken.
Je zou kunnen beginnen met de site van die gemeente te bekijken en daarop te zoeken. Gemeenten kunnen hun eigen wetten hebben.
Als er een laden en lossen deel is ergens dan zou dat misschien een alternatief zijn. Dat is alleen bedoeld voor leveranciers voor bepaalde winkels, maar je zou er naar kunnen kijken waar dat is. Dan kan je informeren of het ook voor dat soort zaken mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je gehandicapt bent en daardoor niet meer dan 150m kan lopen, kun je een gehandicaptenparkeerkaart krijgen. dit kan voor je eigen auto of voor wisselende auto's. deze laatste zal dan aangevraagd moeten worden door 1 van je meerijders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 150 meter is wel zeer ruim genomen. De rest klopt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie Putty + van mij, want ik vind jouw antwoord waardevol.
Omdat je niet zelf gehandicapt bent, kun jij geen invalidenkaart aanvragen. Wel kan een van je passagiers dat doen. Daar zijn wel regels aan verbonden, maar het zou wel eens kunnen dat een van je gasten daarvoor in aanmerking komt.
In de link zie je hoe de gemeente Harlingen het heeft opgeschreven, en het ziet er naar uit dat dit algemene regels zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft pas een invalide kaart aangevraagd en opgehaald.
Toen werd uitgelegd dat alleen zij gebruik mag maken van de kaart, en dan alleen als ze zelf de bestuurder is van de auto.
Zou ik dus meegaan en haar auto besturen, mag ik niet op een invalide plaats staan, ook niet met haar auto en haar kaart. Het is op dat moment de bedoeling dat ik haar afzet op plaats van bestemming om dan een normale parkeerplaats te zoeken en daar te parkeren.

Zou ik meerijden en mijn moeder zit zelf achter het stuur, dan mogen we gewoon op een invalideplaats parkeren. ook al rijden we dan bijv in mijn auto.

Hier zijn dan ook weer uitzonderingen op, een kennis van me bijv. Die heeft een ziekte waarbij hij een aanval kan krijgen en daarom dus niet alleen mag zijn. In dat geval mag de bestuurder wel parkeren op een invalidekaart van deze man.

Ik denk dat het in jou geval moeilijk gaat worden, maar aanvragen kan natuurlijk altijd, niet geschoten is altijd mis.