• Hofstra: Friese afleiding van Hof, van 't Hof.

Let op: de hieronder geplaatste link is langer dan je op 't eerste gezicht zou denken. Zorg ervoor dat je alles goed selecteert.

Toegevoegd na 3 minuten:
O, ik zie dat je er gewoon op kunt klikken en dan kom je al op de site van het Meertens Instituut. Er staat allerlei interessante informatie op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom inderdaad uit fryslan oant sjen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, je spreekt/schrijft Fries!
Ik denk dat Hof van het woordje hof afkomt:

Hof was in de vroegste zin een omheinde plek en groeide later uit tot een veel breder begrip, waaronder de hieronder weergegeven vormen. Ook is Hof een veelvoorkomende plaatsnaam en de achternaam van enkele personen.

Omheinde plaatsen:

In deze betekenis is hof meestal mannelijk (de hof).

Stra heb ik voor je opgezocht en kwam bij de achternaam Talstra terecht, daar werd het de lettergreep "stra" uitgelicht:

Het Friese suffix -stra is ontstaan uit de inwoneraanduiding -ster (< -sater = 'zitter, bewoner'), die in de tweede naamval meervoud met een -a werd verbogen (vgl. -a). De naam van de in 1475 vermelde Peter Kamstera betekent waarschijnlijk 'Peter van de bewoners van een plaats (huis) De Kamp'. Hoewel -ster nog steeds fungeert bij plaatsnaamafleidingen, werd -stra in achternamen door het in onbruik raken van de -a-verbuiging in het Fries niet meer als zodanig begrepen. Toch werden er bij de massale naamsaanneming in 1811 nog veel familienamen mee gevormd. Een inwoner van Pean, bij Grouw, liet toen bijvoorbeeld de naam Peenstra vastleggen. Anderen koppelden -stra echter aan voornamen, zoals de zoon van Rienk Pybes die op basis van het patroniem van zijn vader de naam Pijpstra aannam. Weer anderen maakten er een soort beroepsnaam van, zoals een molenaar die de naam Wiekstra aannam. Een opmerkelijke factor in de structuur van 'stra'-namen is dat aan dit suffix in vrijwel alle namen slechts één lettergreep voorafgaat. Om aan deze ongeschreven taalregel te voldoen is gezocht naar eenlettergrepige woorden (vgl. Wiekstra) of zijn woorden, in het bijzonder toponiemen, verkort, vaak door weglating van het eerste lid (Terpstra < Ureterp, Dijkstra < Surhuizumerdijk, Zijlstra < Munnikezijl). Een gevolg hiervan is dat er een aantal zeer frequente 'stra'-namen zijn, zoals Dijkstra, waarvan niet alle dragers familie van elkaar zijn. Aan het plaatsje Haskerdijken is bijvoorbeeld ook een naam Dijkstra ontleend. Bij de volkstelling van 1947 werden ongeveer 100.000 personen met 470 verschillende 'stra'-namen geregistreerd (1,12% van de Nederlandse bevolking). Meer dan de helft van de 'stra'-naamdragers woonde in Friesland (12,3% van de inwoners van deze provincie).