Er sterven wel eens achternamen doordat ze niet worden doorgegeven. kan het dan dat er na een lange tijd maar een paar achternamen over zijn?

Vaak sterft er een achternaam uit doordat niemand in de familie kinderen krijgt of doordat ze bijv. vrouw zijn en de kinderen de achternaam van de man aan nemen. zou het dan kunnen dat er na een hele lange tijd maar weinig soorten achternamen overblijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Dat zou kunnen. In de toekomst zullen steeds meer Vlamingen Peeters of Janssens en steeds meer Nederlanders De Jong of De Vries gaan heten. Omdat zij nu al met zovelen zijn, hebben zij de meeste kansen om hun familienaam door te geven aan nakomelingen.

De familienamen die nu al weinig voorkomen, dreigen daarentegen in snel tempo te verdwijnen. Slechts één helft van het ouderpaar draagt zijn familienaam over op zijn kinderen: in de regel is dat de vader. In Nederland kunnen ouders sinds 1998 kiezen of ze hun kind de achternaam van de vader of de moeder geven. In België kunnen getrouwde vrouwen hun achternaam niet doorgeven aan hun kinderen.

Ook het kleiner worden van de gezinnen leidt op termijn tot een verarming van de namenvoorraad. Met een gemiddelde van amper twee kinderen per gezin heeft een man 25% kans dat hij twee zonen en dus twee potentiële naamdragers krijgt, 50% kans dat hij een zoon en een dochter krijgt en dus één nieuwe naamdrager voortbrengt en 25% kans dat hij twee meisjes krijgt en zijn naam bijgevolg in zijn familietak verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Achternamen sterven niet zo snel uit. Zeker vroeger had je meer grote gezinnen, dus meer mensen met die achternaam. En dan nog, voor uitsterven moet je dus een man of vrouw hebben die geen broers/zussen heeft, geen ooms met kinderen, geen oudooms met kinderen. Dat komt echt niet zo vaak voor.
Tegenwoordig kan men bovendien bij het trouwen de naam van de vrouw kiezen, en ook voor de kinderen kun je de achternaam van de vrouw kiezen.
Daarnaast ontstaan er nieuwe achternamen doordat mensen hun naam wijzigen. Gebeurt niet zo heel vaak, maar het komt voor. Mensen met een 'ongelukkige' achternaam nemen dan een geheel nieuwe aan, die nog niet bestaat.
Al met al denk ik niet dat we over vijfhonderd jaar allemaal De Vries of Jansen heten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm.. de naam sterft niet uit: Veel familie namen komen vaker voor. Dus als een familie niet voortbestaat, zijn er vaak andere families. Daarbij kan je je naam wijzigen, en zo zuller er ook weer nieuwe achternamen bijkomen. Ik denk niet dat het snel zal gebeuren dat er maar een paar namen over zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou kunnen als we alleen maar binnen Nederland volgens het stereotype zouden huwen. Dus dat de vrouw altijd de naam van de man overneemt en de kinderen allemaal de naam van de vader krijgen.

In andere landen gelden andere regels waarbij mensen zelf hun achternaam kunnen kiezen of iets van die strekking.

Binnen NL komt het steeds vaker voor dat vrouwen hun meisjesnaam behouden en dat kinderen de naam van hun moeder krijgen. Hierdoor wordt de overlevingskans van een bepaalde familienaam vergroot.

Maar het komt voor dat er een naam uit de boeken verdwijnt.