Hoe oefent de politie op stressvolle situaties?

Heeft de politie (vooral die in opleiding) mogelijkheden om 'droog' te oefenen op stressvolle situaties? Die in het echte leven kunnen opeens opdoen, en dat is het van groot belang dat een agent goed reageert. Maar dat moet je toch leren?
Rollenspelen?
Een soort simulator of simulatiespel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh heel toevallig, stond een tijdje terug een artikel van in de Quest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet even niet meer welke helaas ff kijken of ik het kan vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een ongeveer 2 jaar geleden als relschopper moeten spelen, in de Amsterdam Arena, als oefening voor de politie. Met waterkanon en alles. Leuke ervaring. ^^

Het beste antwoord

Bij de politie hebben ze complete oefenstraten,zelfs een heel oefendorp in Ossendrecht (waar overigens scenes uit de Amerikaanse film Mindhunters zijn opengenomen, schoot me net te binnen)

Dat wil zeggen, een oefenstraat of dorp met woningen, winkels, banken, kroegen etc. Er worden professionele acteurs ingehuurd die dan of een slachtoffer spelen en uiteraard ook de agressieve crimineel.

De agenten weten van te voren van niets, krijgen een melding van bv een "onenigheidje" in een kroeg. En dat loopt dan uit de hand.
De politieagent is dan uiteraard niet met hun standaard vuurwapen en pepperspray uitgerust, maar met semunition ipv patronen, deze worden wel met een kruitlading verschoten maar verschieten een waxpropje ipv een kogel. Soort paintball effect.

En de pepperspray is water met alcohol. De acteurs reageren hierop alszijnde het echte spul. Als ze bv gesprayt zijn met het water, dan schreeuwen ze het uit. Tja, acteurs hè?

Of in sommige situaties is het gewoon echt knokken. Zowel agenten als de crimineel zijn getogen in beschermende kleding en vechten maar.

Alles wordt gefilmd en na einde oefening wordt de situatie geëvalueerd. De stressmomenten worden besproken en teruggekeken. In geval van verbetering wordt besproken wat de volgende keer beter te doen. De oefeningen zijn zeer realistisch en menig (ervaren) agent voelt de adrenaline stromen.

Een minder heftige variant is de zogenaamde F.A.T.S. Dat staat voor Fire Arms Training Simulation.
Je staat dan met een speciaal geprepareerd vuurwapen en speciale spray (zenden laser uit) voor een groot beeldscherm en je doet interactief mee, je reageert wat er gebeurd. Opeens staat er bv een vent voor je met een wapen in zijn hand, wat doe je? Ga je hem aanroepen, richt je alleen jouw pistool of schiet je ook etc ect.

Daarnaast krijgen de agenten ook onderwijs en oefeningen over wat stress is en wat het met je doet, en heel belangrijk, hoe ga je er mee om zodat je toch nog kunt handelen.

Uiteraard zijn er nog meer oefeningen, maar dit is het wel in een notendop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de opleiding tot politie doen ze soort rollenspelen. De een speelt de echte agent en een ander speelt een crimineel die met bijv. een mes op hem af komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan op verschillende manieren stress worden opgewekt, waarna vervolgens een oefening gedraaid wordt. op deze manier benader je moeten handelen, op momenten dat er sprake is van stress.

Voorbeeld: iemand met hoogtevrees wordt ( gezekerd) over een evenwichtsbalk gestuurd, die op 3 meter hoogte in de sporthal is gehangen.

Vervolgens moet deze persoon het oefenpand betreden, om een verdachte te gaan aanhouden.