Als er alleen nog maar heel slimme mensen zouden bestaan, zouden er dan nog oorlogen zijn ?

Ik bedoel met heel slimme mensen, mensen die niet alleen heel goed feiten kennen, en of rekenen kunnen, maar die ook emotioneel helemaal in balans zijn, altijd rust uitstralen en altijd goede raad weten. Ik weet het , ze zijn zeldzaam. Maar stel nu dat er (bijna) alleen dat soort karakters bestonden... Zou dan oorlog denkbaar zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat de kans op oorlog een stuk kleiner zou zijn.
Samenwerking levert meestal meer op dan strijd; alles wat ons verder heeft gebracht dan chimpansees is tot stand gekomen door samenwerking.
Een mens alleen, hoe slim ook, krijgt niet zo veel voor elkaar.
Het zijn dan ook meestal de mensen die denken dat ze beter zijn en het alleen wel aan te kunnen die op oorlog aansturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord ! +10

Andere antwoorden (15)

Vast wel oorlogen, maar geen goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien oorlog vanuit een heel andere aard, maar ik denk dat er alsnog oorlog zou kunnen zijn. Dit soort mensen zullen zich niet laten leiden door emoties om een oorlog te beginnen, of een overhaaste beslissing nemen om oorlog te gaan voeren, of blinde machtslust hebben en daarom een oorlog starten. Maar ik denk dat dit soort mensen alsnog fundamenteel verschillende opvattingen zouden kunnen hebben, en als deze opvattingen botsen en de een kan de ander niet overtuigen met redevoering, dan zal het conflict waarschijnlijk wel kunnen overgaan in een volkomen rationele oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel oorlogen worden bedacht door zgn slimme politici. Er luidt een gezegde; "Oorlog is: een aangelegenheid waarbij gemanipuleerde jonge mensen die elkaar niet kennen en die niets tegen elkaar hebben, elkaar doden op bevel van oudere mensen die elkaar wel kennen en wel wat tegen elkaar hebben maar elkaar echter niet doden."

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk niet dat er ook met hele slimme mensen oorlog zal zijn. Misschien nog is het nog wel gevaarlijker. "Domme" mensen zullen misschien slechts hun vuisten en misschien pistolen gebruiken, slimme mensen gaan misschien eerder over op gifgas en andere chemische wapens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja helaas nog steeds oorlogen want ook al zijn de mensen nog zo slim er zijn te veel andere geloofsovertuigingen,en te veel cultuurverschillen die sommige helaas niet kunnen waarderen of acsepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MrTmo;

ik ben bang van niet. De drang tot oorlogvoeren wordt volgens mij eerder door het geweten tegengegaan dan door slimheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zullen dan misschien wat meer smart bombs gaan inzetten, maar oorlog blijft er zeker, al was het maar om te bepalen wie er slimmer is.

Okee, misschien is het bovenstaande wel heel simpel gesteld, maar het kan ondanks slimheid nog altijd voorkomen dat men het eigendom van een bepaald gebied betwist, of dat men over grondstoffen gaat vechten of over andere dingen waar nu ook oorlog over gevoerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het slim om middels oorlog te gaan bepalen wie de slimste is ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ondanks slimheid alom (is mijn mening) blijft het toch moeilijk om dat verstand voorrang te geven op gevoelens / (waan)ideeën die veel dieper zitten, waardoor de drang om gelijk te krijgen, of om macht te krijgen, of om grondstoffen te bezitten toch de overhand krijgt.
zolang er mensen zijn zullen er oorlogen zijn. hebzucht, macht hebben het is en blijft een zwak punt van mensen. hoe slim ze ook zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker oorlog tussen slimme mensen, ene zegt ik ben beter andere zegt ik ben beter...
Hierdoor zou een oorlog kunnen ontstaan.!
Mens is zelf de oorlog, of het nou slim of dom is maak helemaal niks uit.
Heeft niks mee te maken met slimheid en domheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, slimheid is niet de bepalende factor, maar de versterkende of verzwakkende factor. Persoonlijkheid draait het om.

Toegevoegd na 4 minuten:
...en culturele achtergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slim bent kun je nog heel verschillend denken. Cultuur en geloof blijven denk ik een rol spelen of je nu slim bent of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als er geen mensen meer zouden bestaan zou er geen oorlog meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele 'slimme' mensen die emotioneel in balans zijn voelen zich niet beter dan een ander, staan open voor ideeën van anderen omdat ze er zelf van zouden kunnen leren. Weten dat hun levensovertuigingen niet de waarheid is, maar slecht een overtuiging. Ze staan open voor argumenten, en erkennen de 'echte' waarde van geld, voedsel en het leven.

Nee die maken geen oorlog meer, maar zijn geïnteresseerd in elkaar en elkaars overtuigingen. Ze zullen elkaar proberen te helpen in het oplossen van de problemen die er zijn, domweg omdat het interessant is, en omdat het het beste gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Napoleon was niet dom, Bush was niet dom, Hitler was niet dom dus dat geeft al antwoord op jouw vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet dom, inderdaad. Maar bovengemiddeld intelligent, en verlicht waren ze dat ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vrees van niet.
ja er zal altijd wel een oorlog zijn (of komen)
Hoe slim de mens ook is er zal altijd wel een reden (hoe stom dan ook) komen om oorlog te voeren.
en de mens benut dat want...tja zo zijn wij gewoon.
we zijn gewoon geweldadig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat oorlog willen voeren niet met slim-of domheid te maken heeft,maar met macht.
Het menselijk ego smacht ,hoe slim of hoe dom ook, naar macht en dat zal altijd blijven,tenzij de mens zijn ego ziet en zich hierdoor niet meer laat leiden.