Welke alternatieven zijn er voor cremeren en begraven?

Toegevoegd na 4 minuten:
Kan je jezelf ook laten opzetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Balsemen en mummificeren!;-))
Blijf je lichaam wel een paar 1000 jaar intact.^^
Denk maar aan Egyptische mummies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist dat ik deze vraag al een keer gezien had.
Kijk maar bij gerelateerde vragen: 4 maanden geleden- 9 antwoorden.
Je kan ook nog de ruimte ingeschoten worden!( ja,echt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar staat het dan?

Het beste antwoord

Een grote uitvaartorganisatie wil vanaf volgend jaar naast cremeren en begraven een nieuwe uitvaarttechniek in Nederland aanbieden: resomeren.

Daarbij wordt het lichaam in een machine gelegd en met een vloeistof opgelost. Er blijft alleen wat poeder over.

Ook het zogeheten cryomeren is beter voor het milieu, stelt TNO. Bij cryomeren wordt gebruikgemaakt van bevriezing, waarna het lichaam wordt ontbonden. Deze uitvaarttechniek wordt nog nergens gebruikt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kan je lichaam ook laten opzetten door lichaamsdonatie voor plastinatie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Of ter beschikking stellen aan de wetenschap voor medisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je lichaam afstaan aan de wetenschap. Of opties die in Nederland (nog) niet kunnen: invriezen of oplossen in een stikstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ik gaf net een antwoor invriezen. Had deze niet gezien... Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je je lichaam afstaat aan de wetenschap worden de overblijfselen na de prutserij alsnog begraven of gecremeerd, ze gooien dat niet in een zak restafval voor de vuilniswagen!
zeemansgraf(alhoewel die niet zo populair is) lichaam afstaan aan de wetenschap en nog 2, die momenteel nóg niet in nl kunnen, invriezen of lichaam laten oplossen. maar die laatste willen ze wel gaan invoeren, maar de vraag is wanneer dat gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland kan je alleen gecremeerd, begraven of bijgezet worden. Een bijzetting gebeurt als de kist niet in de aarde wordt geplaatst, maar in een kelder of in een tombe, zoals bij de Koninklijke Familie. Ook kan het lichaam ter beschikking worden gesteld voor de wetenschap.

Wettelijk niet toegestaan is om het lichaam boven de grond te laten vergaan. Ook niet toegestaan is om het lichaam in bevroren toestand te bewaren, hoewel dit wel gebeurt als een lichaam voor de wetenschap ter beschikking is gesteld.

In de toekomst zijn wellicht resormeren en cryomeren mogelijkheden. Deze zijn dus nog niet toegestaan.

Bij resormeren wordt er met een speciale vloeistof gewerkt die het lichaam oplost, na het lichaam ontbonden te hebben. Er treedt dan verwatering op. As wat over blijft is te vergelijken met de as die overblijft bij de crematie.

Cryomeren begint hetzelfde als cremeren. Het lichaam wordt bevroren en daarna ontbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je tegenwoordig ook in laten vriezen. Je kunt dan kiezen uit alleen je hoofd of je hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de medische wetenschap kan ook en is erg nobel maar uiteindelijk wordt je volgens mij alsnog gecremeerd......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België heeft ene Jean Pierre van Rossem het lijk van zijn vrouw in een diepvriesgraf laten begraven, een première voor België. Maar toen de man enige tijd later in de gevangenis zat ontstond er kortsluiting in de motor van de diepvriezer wegens vochtige ondergrond. Het diepvriesgraf werd een gewoon graf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie Nicole annys (rood gekleurd) in het wikipedia-artikel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Persoonlijk meen ik me te herinneren dat het diepvriesgraf opgedoekt werd omdat de elektriciteitsmaatschappij de stroom afgesneden had wegens onbetaalde rekeningen, niet wegens kortsluiting, maar laat dat in het midden.