waarom zou ik geld geven aan goede doelen?

ik denk er wel eens aan om geld te geven aan goede doelen maar ik heb gelezen dat de directeuren van de goede doelen zelf heel rijk zijn van al het ingezamelde geld en dat er vaak geld teveel is wat dan niet besteed wordt, waarom zou ik dan een goed doel steunen? ook lees je vaak dat het geld niet aankomt, waar het voor bedoeld is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Vaak wordt dit door mensen verteld die zelf niets (willen) geven. Ik collecteer zelf voor een goed doel en weet zeker dat dit wel redelijk goed terecht komt. Jazeker verdient de directeur vaak veel, maar hij/zij kan in het bedrijfsleven vaak nog meer verdienen. Als er niet een dergelijk salaris tegen over zal staan, is er geen directeur te krijgen.

Goede doelen worden gekeurd met een cbf keurmerk. organisaties aangesloten bij deze organisatie worden hiervoor gekeurd, zie hun site voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik loop wel eens voor een kanker organisatie en dan zijn het meestal oude vrouwtjes met frons rimpels die dit zeggen.

Andere antwoorden (8)

Zulke dingen zijn erg jammer.
Maar wat doe je eraan.
Een goed doel steunen is je eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoor ik wel vaker, "directeuren worden er alleen maar rijk van" dat is wel zo maar de organisaties helpen wel mensen die hulp nodig hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is echt niet dat het grootste gedeelte van het geld naar de directeur gaat, dat word echt wel gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook particulieren die goed werk verrichten en ondersteuning behoeven.
Ook zij er organisaties die zeer bewust een directeur hebben die afstand doet van hoge salarissen, Zo heeft de hartstichting een specialist als directeur die -in vergelijking met zijn collega's voor een specialist een laag tot normaal salaris verdient.
Er zijn echt wel goede doelen waarbij het geld haast zonder kosten ten nutte komt van de behoeftigen,

ook zonder keurmerk, wat hen geld schijnt te kosten omdat die controleorganisatie is opgericht ter controle, ze voorzien dan in een behoefte van de gulle gever maar vragen (te) veel voor hun meerwaarde naar mijn mening waardoor toch weer afgeroomd wordt.

Ik heb zelf een aantal projecten gezien, waarbij het bestuur een verklaring ondertekent dat ze geen vergoeding krijgen, anders dan de noodzakelijk gemaakte kosten.

Er zijn dus wel degelijk goede doelen waarbij het doel is mensen en/of dieren te helpen en er geen dure directie en/of bestuur op na houden.

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, als echter het goede doel goed en zeer rendabel functioneert en geen belachelijke bedragen uitgeven aan fondswerving, directie etc. dan is geven een nuttige zaak.

Onder deze voorwaarden geef ik dus en heb dan ook een loyaliteit naar deze organisaties toe.

Ik vind een kritische houding zeer gezond maar laat je niet weerhouden gul te geven aan vaak kleine organisaties die enorm goed werk doen en echt verschil maken. Dat voelt goed, vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo denk ik zelf ook dus ben ik op zoek gegaan. Oxfam novib is een goeie organisatie. je kun op hun site een cadeau kiezen. Bijv. een studiebeurs kost maar negen euro. je kunt een boot weg geven en nog veel meer. zelf krijg je dan een kaart toegestuurd als bedankje. ik wil wel zeggen dat ook hier de kans is dat je belazerd kunt worden. neem eens een kijkje op hun site als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaande dat je toch echt een bijdrage wilt leveren en niet aan de kant wil blijven staan bij de niets doende “stuurlui”, is het devies: Je moet roeien met de riemen die je hebt. Als je niets doet, gebeurt er niets. Niets is volmaakt. Dus doe het best mogelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Directeuren heel rijk geworden van het ingezamelde geld is natuurlijk relatief. Een stichting die gelden inzamelen voor een goed doel heeft een directeur en medewerkers om te zorgen dat de gelden besteed worden. Dat de directeuren in sommige gevallen een iets te hoog salaris verdienen zou kunnen ik ken hun salarissen niet allemaal. Maar het is nog altijd wel zo dat medewerkers dus ook een directeur die hieraan werken betaald worden. Het kost dus geld om geld uit te geven en in te zamelen. Hierdoor komt dus nooit alles aan het goede doel ten goede.
12 jaar geleden
nee maar er is altijd wel een goed doel dat echt voor het goede is bestemd want jij hebt het hier in nederland erg goed en andere sterven van de honger. waarom zou je dan het risico niet nemen 50 % kans toch en als dat zo was waarom zouden dan zoveel mensenhelpen door daarin te inversteren. zo"n baas krijgt ooit wel de straf die hij verdient zou hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine projecten, waarvan wekelijks een verantwoording wordt afgelegd:
Dit zijn de projecten waar ik in investeer. Er blijft niets aan de strijkstok hangen en er wordt over de mogelijke kosten eveneens verantwoording afgelegd.

http://www.akvo.org/rsr/projects/all/