heeft er deze maand meer huiselijk geweld afgespeeld dan vorige maanden?

of ligt t aan mij? ik lees elke dag in de krant wel iets over huiselijk geweld.
vandaag weer iets over dat een vrouw haar man verminkt heeft met hete olie en dat een man een iphone in de keel van zijn vrouw heeft geduwt :s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was zeker een Apple'tje voor de dorst dan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde van de iphone...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XjusstmeebabyyX: ben je wel lekker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roland lol xD

Antwoorden (2)

Ik denk dat het niet méér voorkomt en dat het niet aan jou ligt, maar dat er nu even meer aandacht voor is in de media.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst een paar schokkende cijfers.
Ruim 9% van de Nederlandse bevolking was de voorgaande vijf jaar slachtoffer van evident huiselijk geweld. Ongeveer 40% rapporteert over één of enkele vervelende incidenten in de huiselijke kring van relatief geringe ernst of over huiselijk geweld dat zich langer dan vijf jaar geleden voordeed. Ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking heeft nooit te maken gehad met huiselijk geweld of met een vervelend incident in de huiselijke kring.
In bijna 75% van de gevallen van evident huiselijk geweld gaat het om lichamelijk geweld (65%) en seksueel geweld (8%). Geschat wordt dat er jaarlijks in Nederland minstens 200.000 personen slachtoffer worden van (evident) huiselijk geweld dat wordt gepleegd door ongeveer 100.000 à 110.000 verdachten van huiselijk geweld. Deze aantallen mogen niet worden verward met de aantallen incidenten huiselijk geweld waarvan soms schattingen in de media opduiken.

Op dit moment (periode 2007-2010) melden slachtoffers relatief vaker huiselijk geweld bij de politie dan voorheen. In het eerste grootschalige huiselijkgeweldonderzoek uit 1997 was het meldingspercentage bij de politie 12%, nu is dat opgelopen naar 20%. Huiselijk geweld blijft minder vaak verborgen. Wel melden mannen minder vaak slachtofferschap van huiselijk geweld bij de politie dan vrouwen.

Er is dus voornamelijk een stijging in het aantal meldingen. Maar dat staat nog geheel los van het aantal berichten die -nu- terecht komen in de media. Dat je er nu meer over hoort is een bekend fenomeen van de komkommertijd.
Komkommertijd is een periode van het jaar waarin weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn. In die tijd halen veel berichten, die doorgaans een kleinere nieuwswaarde hebben, de media niet.
Tragisch, maar huiselijk geweld is dermate veelvoorkomend dat het doorgaans weinig nieuwswaarde kent.