geen vertrouwen?

ik vertrouw mensen niet...
dat is mijn grootste probleem
ik maak daarom ook niet snel vrienden en als ik vrienden heb durf ik niet mezelf te zijn

zo heb ik een vriend uit peru en die wilde videochat, en nu durf ik dus niet op videochat :P
ik vind het best lullig...

Toegevoegd na 1 minuut:
hij zegt btw dat het niet uitmaakt en dat ik het zelf moet beslissen,
ik ben zo bang dat ik heb geblokkeerd heb..

ik wil dit niet! help me

Toegevoegd na 9 uur:
en ik heb hem toen wel gezien zegmaar heb webcam 3 sec aangehad, hij is heel normaal, geen vieze gozer ofzo.
maartoch... ik vertrouw het niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vertrouwt mensen niet omdat je waarschijnlijk ooit, in het verleden, bent belazerd door mensen. Misschien wel vaker door meerdere mensen, misschien wel door één persoon van wie je dat het minste had verwacht.

Vertrouwen in jezelf is belangrijk om vertrouwen te kunnen hebben in anderen. Weten dat jij okay bent, wat er ook gebeurt. Dat jij er wél bent voor anderen, dat jij klaar staat voor je familie en vrienden, wat er ook gebeurt.

Dat is een kwestie van afstasten bij jezelf: wie ben ik, wat zijn mijn grenzen? Tot hoe ver laat ik met me sollen?

Rustig aan. Mensen hebben over het algemeen geen kwaad in de zin. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje ik zal eraan werken :P

Andere antwoorden (5)

Stel je zelf een paar vragen en misschien kom je tot een oplossing.
Bijv:
Waarom vertrouw je mensen niet?
Vertouwen mensen jou?
Wie vertrouw je wel? Of is er niemand die je vertouwd?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meid, het is op zich helemaal niet erg dat je zo bent, beter ben je overdreven voorzichtig dan overdreven nonchalant en naief, je moet een balans zien te vinden, je hoeft niet om alles en om de kleinste dingen uiterst voorzichtig te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn genoeg mensen in wolfskleren, maar als je iemand wil toelaten in je leven zul je diegene toch moeten gaan vertrouwen, maar doe dit op je eigen tempo wat prettig voor jou voelt. want zonder vertrouwen kun je geen goede contacten onderhouden, het is juist goed dat je op de hoede bent en niet zomaar iedereen toelaat in je eigen leven en mensen toevertrouwd. neem de tijd en kies je vrienden zorgvuldig en als een ander daar geen geduld voor heeft dan is dat geen juiste persoon voor jou.
je hoeft niet te videochatten als je dat niet wilt en het zou ook geen vereiste moeten zijn om vrienden te maken, als je het wel wil kun je altijd kiezen hoe en wanneer je dit wil doen, bv na wat langer mail of chat contact, en of videocontact met of zonder geluid ook kun je zorgen dat als je videochat voor de eerste keer dat je slecht licht hebt zodat hij je niet goed kunt zien en jij weet met wie je chat voordat je jezelf prijs geeft op camera. dat hij de beslissing bij jou laat liggen toont wel weer respect en kan je vertrouwen een boost geven, ik zou zeggen er is niks mis mee dat je voorzichtig bent, juist een goede eigenschap en je kunt altijd langzaam aan proberen om iemand te vertrouwen door steeds kleine stapjes van jezelf te laten zien aan diegene, daarmee bedoel ik niet dat je de camera aanzet maar gewoon wat meer over jezelf verteld bv,, maar doe dit alleen zolang jij je daar prettig bij voelt ,bewaak je grenzen daarin anders kun je jezelf er rot van voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is volgens mij een heel diepgeworteld gevoel en je hebt in je leven volgens mij al best veel dingen meegemaakt waardoor je het vertrouwen in andere mensen bent verloren. Waarschijnlijk zelfs met zeer naaste personen waarbij je nare dingen hebt meegemaakt.

Omdat dit zo diep zit, denk ik dat je hiervoor het beste met iemand over kunt gaan praten. Door juist je diepe angsten bespreekbaar te maken, is het een methode om zelf ook inzicht te krijgen wat het is en hoe het ontstaan is.
Nu is dit natuurlijk het tegenovergestelde met je probleem om iemand te kunnen vertrouwen. Daarvoor zou je dus een onafhankelijk persoon kunnen uitzoeken zoals een therapeut of een psycholoog. Iemand waar je totaal geen emotioneel belang bij hebt en die ook totaal geen enkele behoefte heeft om je kwaad te doen.

Dit probleem zit je heel hoog en vandaar ook je vraag hier op GoeieVraag.nl. Daarmee geef je ook aan dat je ook geholpen 'wilt' worden. Ook je volgende stap(pen) zal je zelf moeten doen en zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt groot gelijk dat je die vriend uit Peru niet vertrouwde en daarom niet op de videochat wilde. Je kunt mensen op internet die je in-real-life niet kent ook niet vertrouwen. Je zal de eerste niet zijn die op allerlei manieren een vervelende verrast word over iemand identiteit of intenties op internet.
Dat vind ik geen onrealistisch wantrouwen maar gezond verstand, lees dit maar eens: http://pc-en-internet.infonu.nl/communicatie/63658-de-gevaren-van-internet.html

Maar in het 'echte leven' heb je wel mensen nodig die je kunt vertrouwen. Vertrouwen is iets dat iemand moet verdienen. Het geven van vertrouwen is een groot geschenk. En soms zijn mensen dat geschenk niet waard. Of je mensen vertrouwt hangt af van die mensen zelf maar natuurlijk ook van jou.
Jij hebt grote moeite om vriendschappen aan te gaan en jezelf bloot te geven. Waarschijnlijk komt dat doordat je onzeker bent of omdat je in het verleden slechte ervaringen hebt opgelopen.
Wat je moet doen is zekerder worden van jezelf, dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Deels zal dit vanzelf oplossen als je wat ouder bent en meer levenservaring hebt. Maar je kunt het ook zoeken in dingen waar je je goed bij voelt of goed in bent. Onderneem en doe dingen die je echt interesseren, bijvoorbeeld in club, groep- of sportverband. Daar zul je gelijkgestemden vinden. Daar kun je dan jezelf zijn en je goed voelen, de rest komt dan waarschijnlijk vanzelf.
Informeer eens naar cursussen, sporten of clubs bij jou in de buurt. Succes.