Hulp bij zelfmoord?

Als ik iemand help met zelfmoord door pillen of een wapen voor hem of haar proberen te regelen, omdat ik ovetuigd ben het het ondragenlijk lijden maar zijn arts niet.

is dat laf of juist moedig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Beslissen over leven of dood is een zaak die letterlijk van levensbelang is.

Wanneer jij zo intiem bent met een mens dat je overtuigd bent van diens ondragelijk en uitzichtsloos lijden, en die persoon heeft een uitdrukkelijke doodswens, dan ga jij als naaste op zoek naar de beste oplossing.

Je gaat dus op zoek naar de arts die jouw vriend gaat helpen om rustig en zonder pijn, op een professionele manier te overlijden.
Die artsen zijn er, al moet je soms echt zoeken en vele gesprekken aangaan. Soms moet je ervoor naar het buitenland.

Dat is de enige en correcte manier om iemand te helpen.
Zelf gaan klooien met pillen of, erger nog, een wapen is volslagen van God los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Niet laf en niet moedig maar oerdom. Er zijn wel betere methodes dan een kogel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet de rechter er aan te pas komen om te kijken of je strafbaar bent. In principe ben je dan per definitie strafbaar als 't niet via de reguliere methode (middels de arts en een commissie als ik me niet vergis) gaat.
'T probleem is dat mensen die niet zelf hoeven te lijden, daar wel over moeten oordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry dat ik het zeg maar het is moord. en dat is zeker niet moedig. hoe begaan je ook bent met iemands lijden, je mag dat gewoon niet doen. dan zou ik eens in gesprek gaan met een arts om aan te geven dat het lijden ondraaglijk is geworden voor diegene. misschien kan die het lijden verlichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen moord, de dodlijke handeling vericht de pleger zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij bent de leverancier van het moordwapen wat je BEWUST levert met als doel dat diegene zelfmoord pleegt. ik denk dat de rechter je geen genade zal schenken hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn juist was voor bq24
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je kirstenwind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hulp bij zelfdoding is strafbaar, en daar valt dit onder dus nogmaals geen moord en zelfs geen doodslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet voor niets strafbaar. je hebt het recht niet om mee te beslissen over iemands leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht op eigen leven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de humanistiche visie, het recht om te mogen kiezen er niet of wel te zijn is net zo belangrijk als je recht een blauwe of een rode auto te kiezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te zijn.. is iets anders dan de middelen te leveren waarmee iemand een eind aan zijn leven gaat maken toch? natuurlijk heb je het recht om een keuze te maken. ook deze keuze daar heb je gelijk in. maar heb je ook het recht mee te beslissen over ANDERMANS leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je laatse zin lijkt me evident, anders mag je geen kinderen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euhm iets genuanceerder... ik beslis niet mee, de beslissing is al genomen. het gaat hier puur om het pracktische aspect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door degene de middelen te geven beslis je dat het goed is dat een ander mens een einde aan zijn leven maakt. ik respecteer evengoed je mening ookal verschilt ie van de mijne. het is jouw eigen keus en dat is dus je recht. ik wens je veel wijsheid en sterkte toe met je beslissing.
Niet doen,ben je niet toe gemachtigd eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"omdat ik ovetuigd ben het het ondragenlijk lijden maar zijn arts niet", euhhhh
Ik adviseer, dat je aan de arts overlaat wat wel en niet ondragelijk lijden is. Iemand kan heel overtuigend overkomen, maar doe aub niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is laf, want zelfmoord is opgeven en opgeven is laf. Het is dus nog laffer om een ander bij je zelfmoord te betrekken en het is laf om iemand hierbij te helpen. Als je moedig wilt zijn dan verzin je een betere oplossing door hem of haar uit zijn lijden te verlossen en wees een steun en zoek samen hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe best je het ook voor hebt met die persoon:
Hij zou straks dood kunnen zijn en heeft nergens meer last van, terwijl jij met de spreekwoordelijke 'gebakken peren' zit, omdat hulp bij zelfmoord gerechtelijk niet is toegestaan.
Ik zou toch de officiële route verkiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op basis van de manier waarop je deze vraag stelt moet ik concluderen dat het niet jou plaats is om een beslissing te nemen over leven of dood. Daar ben je niet rijp genoeg voor en lijkt me dan ook absoluut geen optie voor jou hierin te acteren. Het lijkt nu duidelijk de enige weg en je vindt dat je het moet doen maar dat gaat zich wreken en je maakt in jezelf iets harder kapot dan je nu kan bevroeden. Niet doen en inderdaad het is niet moedig maar echt impulsieve waanzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je medeplichtig aan moord
meer kan ik er niet over zegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hier niet even snel te beoordelen, daarvoor is betere kennis van de situatie nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het of laf of moedig moeten zijn?
Ik ga er van uit dat je dit doet uit betrokkenheid met de lijdende persoon.
Je zou je licht kunnen opsteken bij de Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie.
http://www.nvve.nl/nvve2/home.asp?pagnaam=homepage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet legaal. Dat begrijp je hopelijk wel.
Wanneer een ieder op eigen houtje hulp verleent bij zelfdoding, geef je anderen, met kwade bedoelingen, een vrijbrief zich van sommige (lastige) mensen te bevrijden.

Zoek op "hulp bij zelfdoding". Helaas geen verdere info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet laf, maar ook niet moedig.
Zoek hulp voor jou maatje die het leven niet meer ziet zitten. Vergeet niet dat als jou maatje misschien uit zijn lijden verlost is, voor jou het lijden pas gaat beginnen.
Kan jij er mee leven.... wroeging.... schuldgevoel....
Nogmaals zoek hulp voor je maatje.
Daarbij bedenk ik me ook nog, als die persoon het leven zo ondragelijk vind, waarom legt hij dan zo'n last op jou schouders en regelt ie niet zelf een pot pillen ?
Misschien toch een schreeuw om aandacht en het niet echt willen.
Sterkte voor jou en je maatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dit is zeker niet laf. Iedere mens heeft zelfbeschkikkngsrecht en daarmee zelf de keus om de aarde te verlaten (en dan heb ik het over volwassen personen, niet over tieners die de weg kwijt zijn). Niemand kan zich in het leven van een ander verplaatsen en zijn of haar motieven beschrijpen. Helaas is deze verdorven maatschappij heel goed in oordelen en wordt zoiets laf geacht, maar die mensen weten niet waar ze het over hebben. Todat je zelf hebt ervaren hoe ondraaglijk het leven kan zijn heb je geen recht van sprken. Ik vind het bijvoorbeeld een van de meest egoistische daden die er bestaan wanneer nabestaanden de wens van iemand die op sterven ligt niet respecteren of bijvoorbeeld iemend die in coma ligt kunstmatig in leven houden, terwijl het bewustzijn van die persoon allang aan de andere zijde is..