`Familie fluitje`bestaat dat nog? Hoe is dit fenomeen ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg dan eerst eens uit wat het is.
Amadea
12 jaar geleden
Hé, ken jij dat niet? Dat is een melodietje wat gefloten wordt als gezinsleden elkaar zoeken. Is beleefder dan de naam roepen (en er kunnen meer mensen met die naam daar rondlopen), en de ander herkent het meteen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee nog nooit van gehoord..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had er zelf ook nog nooit van gehoord, maar nu je het zegt, doet het me wel denken aan "The sound of music"...
Volgens mij hebben ze dat systeem daar ook. ^^

Het beste antwoord

Jawel, hij bestaat nog. Gelukkig maar, want het is handig en sociaal! Het gaat van de ene op de andere generatie over. De meesten die 'm gebruiken hebben die van hun ouders overgenomen, en die weer van hún ouders. Over de oorsprong van het gebruik kan ik helaas niets vinden. Maar er is vast ooit een muzikale familie geweest die het bedacht heeft. Het was in elk geval in de dertiger jaren van de vorige eeuw al bekend.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dit bestaat nog, doet mijn familie ook nog steeds. Erg handig! Hoe het ontstaan is heb ik geen idee van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me nog goed herinneren (ben 34) Tijdens het spelen hoorden we een bepaalde fluittoon en je wist dat de familie de Vries moest gaan eten. Wanneer het onstaan is weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat er toen meer sociale controle was en mensen in de buurt meer met elkaar contact hadden. Tegenwoordig zal het nog wel voorkomen, maar er zal eerder een sms gestuurd worden:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken dit fluitje ook van een familie de Vries, en het ging exact hetzelfde zoals jij beschrijft. Het is natuurlijk een veelvoorkomende achternaam maar ik vraag het me toch eventjes af: opgegroeid in (regio) Utrecht?