Waarom geeft men iemand een glas water na een traumatische ervaring?

Je ziet dit vaak in series, maar ook in het echte leven gebeurt het redelijk vaak. Als iemand iets heel ergs heeft meegemaakt, wordt er een glas water aangeboden. Is er een reden of is het aangeleerd gedrag van diegene die het slachtoffer helpt of troost?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om alvast de tranen aan te vullen;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was een serieus antwoord hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bleek niet uit je smiley ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, oke dan;-)

Het beste antwoord

Twee redenen volgens mij:
Door schrik en verdriet krijg je een droge mond.
Door een glas te moeten vasthouden en naar je mond te brengen zonder te knoeien, moet je wel rustiger worden. Je ademhaling moet je meer onder controle krijgen, anders kun je niet drinken. Het helpt dus om rustiger te worden.

Ik weet dit laatste uit ervaring. Ik heb ooit met mijn oudste dochter gezeten, die totaal overstuur was, alleen maar huilen, gillen en trillen. Het moment dat ik eindelijk dat glas water in haar handen kreeg wist ik dat we het ergste gehad hadden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel aannemelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 weer Dounja

Andere antwoorden (4)

Een glas water leegdrinken maakt je rustig omdat je toch zorgvuldig kleine teugjes moet nemen omdat je je anders kunt verslikken.Je wordt automatisch rustig omdat je daartoe eigenlijk een beetje gedwongen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ja dat klopt dus helemaal. Goed omschreven ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel DOUNJA!
De reden hiervoor ligt in het feit dat je na een traumatische ervaring in eerste instantie moeite hebt met slikken, door de adrenaline stoot krijg je namelijk ook een droge mond omdat de speekselaanmaak tijdelijk terugloopt(dit is namelijk alleen maar lastig als je moet vluchten)terwijl de slikbeweging toeneemt.nadat het adrenaline niveau weer gedaalt is heb je dus een droge mond waarbij het slikken eventjes moelijk gaat.
Een traumatische (spychisch)ervaring heeft voor het lichaam dezelfde reactie physieke vlucht of vecht situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik een keer vreselijk geschrokken was na een auto ongeluk, kreeg ik van de verpleegkundige een glas water met een schep suiker erin.
Dat hielp enorm goed tegen het shaken en ik werd vrij snel rustig en kon weer nadenken.
(de echte shock kwam ' snachts pas).
Zij vertelde me later dat het een oud middeltje is om mensen rustig te krijgen na de schrik.

Ik denk dus dat het van oorsprong SUIKERWATER is geweest wat mensen kregen na een traumatische ervaring. Hoe het komt dat de suiker je enigszins rustig krijgt weet ik niet, maar het helpt zeker.

Ik denk dat door de jaren heen vergeten is dat er suiker in dat water hoort, en er slechts een glas water is overgebleven.
Volgens mij helpt een glas water niks, behalve misschien dat het je even afleidt en de koelte in je keel even lekker is
na huilen of gillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naast de antwoorden die al gegeven zijn is het ook zo dat koel water in de maag zorgt voor het ontrekken van bloed aan o.a. de hersenen richting maag om het water op te warmen. dat zal dus een verdovend effect hebben op de hersenen en daarom rustgevend.