Hoe kunnen in landen met een Dictatuur de dictators aan de macht blijven?

Op een gegeven moment is het volk het toch zat? Ze zijn immers veruit in de meerderheid, en toch blijven de dictators aan de macht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Door 2 belangrijke principes: Onderdrukking en corruptie consequent toe te passen.

Dictators zijn wreed en ook slim. Allereerst zorgen ze voor een machtig goed betaald en vooral goed bewapend leger. Dit leger wordt geleid door officieren die bij voorkeur naaste familieleden zijn of goede vrienden en kennissen. Daarnaast zorg je er ook voor dat allerlei belangrijke banen ook in handen zijn van mensen waar je op kunt vertrouwen. Die geef je met hun familieleden allerlei extra’s zoals mooie en grote huizen, auto’s en allerlei gunsten zodat ze die dictator altijd trouw zullen blijven.

Uiteraard is er ook een geheime dienst die constant zorgt voor angst onder de gewone bevolking. Dit kun je doen door willekeurig mensen te laten oppakken ze zonder enige vorm van proces in de gevangenis te laten gooien en ze bijv. vrij te laten als ze de buren in de gaten gaan houden en daarvan rapport willen gaan uitbrengen. En ze moeten wel want anders worden ze gemarteld of zelfs vermoord. Zodoende zorg je als dictator voor een schrikbewind. Als je dan af en toe ook nog iemand laat martelen of vermoorden en dan het lijk gewoon op straat deponeert dan zit de schrik er goed in onder de bevolking.

De gewone burgers zijn dus bang en voorzichtig want ze weten dat ze niets negatiefs over (het bewind van) de dictator kunnen zeggen omdat ze worden bespioneerd, maar ze weten niet door wie.

Vervolgens doe je ook af en toe eens iets goeds voor de bevolking. Je zorgt er bijv. wel voor dat ze niet al te veel hoeven te betalen voor hun eerste levensbehoeften of voor medische zorg. Dan houd je de bevolking daardoor toch min of meer tevreden.

Maar zoals we nu al een hele tijd horen op den duur laten de mensen zich niet meer afschrikken en gaan ze toch de straat op zoals in Egypte en Tunesië. En meer recent nog Libië waar men al maanden probeert Gaddafi weg te krijgen en vooral Syrië waar nu ook al maanden achter elkaar elke vrijdag massale protesten tegen het wrede bewind van president Assad, overal in Syrië plaats vinden.

Die massale protesten zijn vooral op gang gekomen omdat de mensen in die landen via internet en twitteren hebben gehoord hoe goed wij het hebben. Daarom willen zij ook een vorm van democratie en dus meer te zeggen krijgen.

Hoe gruwelijk Assad laat huishouden onder zijn bevolking in Syrie hoorde ik net nog in een emotioneel interview op de radio, de mensen worden gewoon op straat in koelen bloede met messen vermoord.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd in veel woorden xd

Andere antwoorden (4)

Omdat de dictator dan alle macht heeft, heeft het volk dus gewoon helemaal niks meer te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele dictators hebben t leger aan hun kant
Ook moorden en martelen ze de bevolking
Zie wat in de wereld gebeurt
De bevolking word dus geterroriseert en heeft weinig opties om in protest te gaan meestal betekent dat in vele gevallen de dood tot gevolg
Maar t gebeurt gelukkig wel dat dictators uit de macht worden ontzet door hun eigen bevolking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een dictator ,degene met wie hij zich omringd,incluis zijn leger,veiligheidsdienst begunstigd en goed betaald.

En hij meestal het nationalisme promoot als een 'staatsgodsdienst'!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een kwestie van onderdrukking, het buitensporig betalen en bevoorrechting van de militaire macht en nepotisme.
Het in de cel gooien en martelen van de oppositie maakt daar ook deel van uit, zodat ieder tegenstander monddood wordt gemaakt, of anders dood zonder meer.