Kun je een bedrijf aanklagen als een product niet doet wat de slogan zegt?

Als bijvoorbeeld een deodorantmerk zegt; met onze deo versier je vet veel vrouwen. (sorry dit kam als eerst in me op) en vervolgens koop jij die deo en twee later blijkt natuurlijk dat het helemaal geen vrouwen op je af laat vliegen. Kun je dan zo'n bedrijf aanklagen?

Toegevoegd na 43 minuten:
Deze vraag stel ik een marketingopleiding volg en mij afvraag wat er geoorloofd is bij het maken van reclame.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
excuus voor de type fouten maar het typt niet zo handig op een mobieltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
no problemo

Het beste antwoord

In je voorbeeld is er (waarschijnlijk?) sprake van misleiding in de reclame en dat mag slechts onder bepaalde voorwaarden, het ligt er aan in welke mate er sprake is van misleiding en wat een (gemiddelde) consument redelijkerwijs zelf als dusdanig kan inschatten. In ieder geval kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie, die beoordeelt vervolgens of de reclame misleidend is. Of het vervolgens zinvol is het bedrijf aan te klagen is een kwestie van (heel veel) geld en tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik geloof dat je die reclameslogans met een flinke schep zout moet nemen! Als je jnderdaad zo'n bedrijf aan zou klagen,zou dat ook hun antwoord zijn. Dus ik denk niet dat je dat kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien in amerika, daar word alles zo opgeblazen. je moet wel bedenken dat een bedrijf toch een product moet aanprijzen, en dan ook nog zo dat het niet al te veel lijkt op dat van de concurrent. ik vind het ver gezocht voor een deo (als hij werkt qua transpirantie is het toch goed!), kan me wel voorstellen dat mensen een bedrijf aanklagen als een product niet ECHT werkt zoals yakult meegemaakt heeft en zo zijn er nog tal van bedrijven die onterecht een producht op de markt brengen wat belangrijker is dan vrouwen versieren. (bijvoorbeeld medische producten of producten van tell sell).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan zouden alle reclames verdwijnen. Alle merken dichten hun producten wonderbaarlijke eigenschappen toe.
Dat overdrijven is eigen aan reclame. Niemand neemt dat toch serieus? (Dacht ik tot nu toe, tenminste)
14 jaar geleden
Ja, als de gedane belofte in de reclame redelijk van aard is dan kan je de producent aanklagen. Stel dat een producent van kluisjes expliciet in de reclame meldt dat de kluisjes brandwerend zijn. Als na brand shet kluisje gesmolten is en daardoor schade is kan je dat verhalen bij de producent. Echter zijn reclame makers niet echt happig om dat soort zaken expliciet te melden. Daarnaast is de door geschetste situatie overduidelijk een geval van overdrijving.