Waar zijn we mee bezig als we mensen die medische hulp nodig hebben gewoon laten liggen..

Deze man had misschien nog gered kunnen worden bij direct ingrijpen maar om daar nou natte voeten voor te halen? En dan heb ik het niet zo zeer over de agent, daar zal best een plausible verklaring voor zijn, maar die omstanders.. zijn wij echt zo'n egocentrische maatschappij aan het worden??

http://www.dumpert.nl/mediabase/616191/ead09e74/de_politie_is_je_beste_vriend.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik houd er niet van als hier items uit GeenStijl worden gepost. Voor je het weet worden we ook reaguurders (bleh).
Maar dat is persoonlijk hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begrijp ik wel... kreeg het toegestuurd en werd er akelig van.. vraag me gewoon af wat er toch allemaal gebeurd om ons heen.. hoe veel de maatschappij dagelijks veranderd.. en of ik de enige ben die het zo volet...

Het beste antwoord

Jeetje wat een verhaal joh, en dat filmpje erbij ook...brrr.
Weet je waar mijn broek van afzakt? Van de persoon die dat gewoon al die tijd doodgemoedereerd heeft staan filmen!
Lekker doorfilmen, dus geen poot uitsteken. Sterker nog: Omdat je spectaculaire beelden wilt hebben loop je nog in de weg ook! Dat zien we vooral tegen het einde van de film. Walgelijk gedrag.

Ik heb het gevoel dat de andere omstanders even in shock waren maar daarna toch wel in actie zijn gekomen.

Die agenten met hun armen over elkaar aan de overkant van het water vind ik een raar beeld. Ondanks de berichten dat ze blijkbaar niet in mogen grijpen van hun baas. Ik vind het toch vreemd...

Al met al een akelige toestand. Voor de nabestaanden van deze overleden meneer een vreselijke gedachte dat die man te laat geholpen werd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

We zijn al langer bekend met het verschijnsel 'toeschouwer-syndroom'. Iedereen staat aan de kant van de gracht te kijken naar iemand die bezig is te verdrinken maar niemand springt in het water.

Het wordt verklaard vanuit het gegeven dat niemand 'voor gek' wil staan en mensen zichzelf sussen met de gedachte dat er wel hulpdiensten zijn gewaarschuwd of dat iemand anders er wel in zal springen.

Enige jaren geleden reed ik op de snelweg en zag aan de andere kant van de weg een auto staan waar iemand in zat die achterover in zijn stoel zat.
De man zou met pech langs de weg kunnen staan maar het zou ook iemand kunnen zijn die bezig was dood te gaan aan een hartaanval.

Met het risico dat ik mezelf heilig ga verklaren, ik heb toch maar even 112 gebeld en het verhaal doorgegeven.
Later werd ik teruggebeld dat het inderdaad iemand met pech was die op de wegenwacht zat te wachten, gelukkig maar.

Ik hoop alleen dat als ik zelf ooit met een hartaanval langs de snelweg terecht kom dat iemand ook even belt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zielig, maar voor mij geen toonbeeld van moreel verval. Eerder toont het aan hoe weinig kwaliteiten er zijn om op te treden in geval van een calamiteit,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan ook het verlammende gevoel zijn van "niet weten wat te doen in noodsituaties".
mijn zoontje stikte een keer bijna in een snoepje, zijn vader kon alleen maar in paniek staan roepen met zijn handen in de lucht, ik handelde gelijk met mn gevoel op nul. dat is ook per persoon verschillend. en verder denk ik dat mensen niet zo snel bereid zijn hun eigen leven in de waagschaal te stellen voor een ander. veel te bang dat hun zelf iets overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zie is juist bijna het tegenovergestelde van wat het omstander-syndroom wordt genoemd.
Er is nog mar nét iets gebeurd, de jongen met de camera heeft net zijn camera kunne pakken, de politie aan de kant heeft even een minuutje nodig om bij te komen van de schrik en de nodige hulpdiensten op te roepen. Binnen anderhalve minuut staan er al tig omstanders zich fysiek mee te bemoeien (voor zover mogelijk in ene dergelijk lastige situatie, waar met een beetje pech ook nog de brandweer aan te pas had moeten komen.

Eigenlijk is binnen twee, twee en een halve minuut (heel lang als je naar het filmpje zit te kijken en te wachten tot er 'iets' gebeurt, maar in het echt best wel snel) is zo ongeveer iedereen in actie, en binnen vier minuten zeker ligt de man op de stoep - waarbij ik me zelfs nog af durf te vragen of ze daarmee niet ook een risico genomen hebben, want over het algemeen is het niet verstandig om te 'sjorren' aan een lichaam dat misschien wel vastzit in een autowrak).

Ik krijg bijna de indruk dat het filmpje gebruikt is om te proberen de politie in diskrediet te brengen, maar die jongen heeft verdorie, agent of niet, wel net iemand voor zijn auto gehad ; mag die éven bijkomen ?

Ik krijg vooral een beetje een nare bijsmaak van de inténtie die uit dat soort filmpjes spreekt of moet spreken.

Dan over dan toeschouwersyndroom - zo kort mogelijk - : hoe meer omstanders, hoe kleiner de kans dat mensen zich persoonlijk 'geroepen' voelen in te grijpen. Dat is een heel rare situatie die IEDEREEN kan overkomen, ook de mensen die nu heel hard roepen dat ze de eerste zouden zijn om in te grijpen. In de praktijk is dat niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" waarbij ik me zelfs nog af durf te vragen of ze daarmee niet ook een risico genomen hebben, want over het algemeen is het niet verstandig om te ‘sjorren’ aan een lichaam dat misschien wel vastzit in een autowrak. " Het probleem was volgens mij, dat deze man onderste boven lag in het water. Je kan ook verdrinken in een plas van 20 cm water als je er bewustloos in ligt. Dus aan deze man moest je wel sjorren, verstandig of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, okee ; ja, het zag er als een droge sloot uit. Maar dan moet je inderdaad wel een beetje voortmaken ja.
Vooral de verklaring van de politiechef achteraf dat de betrokken agent mentaal was aangeslagen en letsel had,slaat als een tang op een varken! Dan had die agent niet met de armen over elkaar staan kijken en zeggen dat hij alleen niets mocht doen.Ik hoop dat ik ook zo'n agent tegenkom als ik zonder licht fiets!