Waarom kan een cabaretier zoveel maken?

Grove uitspraken in bijvoorbeeld de vorm van discriminatie, belediging of majestijd schending. Als ik zo'n opmerking zou maken met dezelfde intentie als de cabaretier dat doet, zal ik waarschijnlijk geen goede beurt maken in mijn omgeving. Als zo'n figuur dit publiekelijk in een zaal doet en op televisie komt liggen veel mensen van hun stoel van het lachen. Waarom wordt dit wel geaccepteerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de culturele antropologie kennen we de zogenaamde "trickster". Iemand die de gevestigde orde op z'n kop mag zetten, en met alles de spot drijven. En daarmee wegkomt. Een bekend voorbeeld in Europa is de hofnar. Die mag van alles tegen de koning zeggen. Een ander voorbeeld is de spin Anansi in West-Afrika/Caribisch gebied.
De sociale functie is het laten afvloeien c.q. ontladen van sociale spanningen. Een cabartetier is bij ons een hedendaagse trickster.
Dat bedenken we allemaal niet als we om een cabaretier lachen of veel van hem accepteren. Maar het is wel de onderliggende sociale functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn vele cabaretiers, zij verkondigen allen de mening die veel mensen hebben.
De ene doet dat rustig en grappig, de ander grof en rebellerend.

Ik denk dat veel mensen het accepteren juist omdat het een cabaretier is die mag gestileerd een mening verkondigen.
Of je dat waardeert is punt twee, maar ook dan heeft het een functie want dan praten we er met zijn allen over: heb je gehoord wat die en die nu weer zei?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verreweg de meeste cabaretiers zitten tegen de grens van het toelaatbare aan. En daarbij is het een afspiegeling hoe het gros van de bevolking over bepaalde zaken denkt...

Neem Hans Teeuwen nu met 'Bijbelverhalen' uit "Hard & Zielig": "De mensen praten wel altijd over de Joden enzo. Terwijl die Duitsers, waren ook geen lievertjes!"

Met dit citaat zullen er ongetwijfelt een hoop mensen zijn die zich aangesproken voelen. Terwijl hij echt helemaal niets zegt, waarmee hij een groep categoriseerd, discrimineerd, of beledigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je niet hoeft te kijken nar een cabaretier. Ofwel, zijn publiek weet wat er te wachten staat. En een cabaretier is niet zomaar hard. Vaak zijn het dingen die wij wel herkennen, maar niet durven uit te spreken. Hij/zij bevestigd dit.

En in de praktijk blijkt trouwens dat ze helemaal niet zoveel kunnen maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens! +1 je hebt zoveel cabaretiers, dus je kan zelf je keuze bepalen. als je het te grof vind kijk je niet. en we lachen er vaak toch hard om omdat we het inderdaad herkennen en eigenlijk het liefst zelf hardop willen zeggen.
er zijn cabaretiers die dit juist doen om er de aandacht op te vestigen hoe bekrompen en discriminerend wij mensen soms denken en doen. neem najib amhali die over zijn eigen afkomst en moslims grappen maakt, of alle "zwarte" amerikaanse cabaretiers die grappen maken over negers etc... dat is niet om te discrimeren maar om de aandacht te vestigen op ons eigen gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een belangrijk punt is, dat er meer beledigende dingen bepikt worden wanneer iets tegelijkertijd ook grappig is. Omdat het dan naast beledigen ook nog een ander doel heeft, om grappig te zijn. Dan hebben mensen een hogere tolerantie, omdat het minder "zwaar overkomt".
Of jijzelf zo'n zelfde opmerking succesvol zou kunnen maken hangt af van hoe grappig je hem kunt maken, en natuurlijk ook van de situatie. Mensen die in de zaal zitten bij Hans Teeuwen, weten dat er beledigende dingen voorbij kunnen komen, jouw buurman die een praatje met je maakt is daar misschien minder op voorbereid.