Wat doe je tegen pesten?

Ik ben 9, een meisje, en word gepest.
Ik heb geen vriend(inn)en op school, behalve dan dit jaar waren er kleine meisjes van het 2de, die waren lief maar daar kun je toch niet eeuwig mee omgaan (!), ze zijn niet van mijn leeftijd, en ik ben dus een puber en interesseer me niet in wat zij graag doen. Ook lijken ze meer en meer afstand te maken, als ik hun iets vraag dan zeggen ze later oeps vergeten.

Het is erger dan je denkt, ik durf niet meer om te gaan met (bijna)leeftijdsgenoten.
Ik durf niet meer informatie te vragen over iets aan andere kinderen of aan volwassenen.

De pesterijen beginnen altijd zo:

Er zegt iemand iets gemeens, soms lijkt het onschuldig, dus ik verdedig me ik zeg bijvoorbeeld "Hoe komt ge er bij, idioot?" of "ge zijt zelf moddervet" (bij iemand die zegt dat ik dik ben) en dan begint die idioot z'n vriendjes op te trommelen. Die z'n vriendjes verdedigen de pester en schelden mij ook uit en dan kun je je niet verdedigen. Ze pesten ook altijd als de juf er niet bij is, vind ook als m'n moeder er over spreekt dan zegt die juf dat ik me te fel terugtrek, zeg moet ik soms spelen met de pestres ofzo?

Ik heb m'n zelfvertrouwen, moed verloren en heb een slecht zelfbeeld.

HELP hoe stop ik het pesten?!?!?!?!?!?!?!?!

Ik ga groepstherapie doen, maar in afwachting tot de afspraken blijf ik ook maar depressief en laf.

Toegevoegd na 1 minuut:
van school veranderen zal nooit lukken, ben al zo vaak van school veranderd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (12)

Kan je niet worden overgeplaatst naar een andere school?
Praat er anders over met een pscycholoog, of je hebt wel peer-medieters ofzo
als het heel erg is kun je misschien naar een andere school gaan voor je depressief word of erger
Informeer je ouders en mentor

Sterkte :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel; overgeplaatst worden naar een andere klas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn mensen uit andere klassen als je het niet tegen een volwassene durft te vertellen kan je naar hun toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- naar een andere klas of school is niet meteen de oplossing!
Het fenomeen pesten zegt zowel iets over de pesters als over de gepeste persoon. Dat werkt bij kinderen niet anders dan bij volwassenen. De 'grap' is dat zowel de gepeste als de hoofdpersoon die pest (meestal is het een groepje met een aanvoerder) extra kwetsbaar zijn en daardoor een weerbaarheidsprobleem hebben. De gepeste kruipt in zijn schulp en de pester kan niet zonder de steun van medestanders om zijn ego te handhaven. En in feite hebben al die meelopers ook geen al te sterk ego.

Voel je dus in de eerste plaats als persoon niet minder maar zie pesten vooral als een sociaal probleem dat als zodanig moet worden aangepakt. Dat lukt je niet zonder hulp. Maak dus zowel je ouders als het onderwijzend personeel deelgenoot van die pesterijen. Die moeten niet alleen jou maar ook die pesters helpen om gezonder sociaal gedrag te vertonen.

Alleen als de school het probleem niet ziet en weigert er iets aan te doen is een andere school te overwegen. Je neemt immers jezelf mee met alle sterke en zwakke eigenschappen, waardoor je het risico loopt om op een andere school tegen exact dezelfde problemen op te lopen. Maar dat had je zelf ook al ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Exact! Het werkt van twee kanten.
Er bestaan echter trainingen om te leren inzien waardoor je anderen laat pesten. Je krijgt dan inzicht in het proces en de tools aangereikt om weerbaarder te worden en de groep te doorzien.
Jeugdzorg verzorgt die trainingen en op school moeten ze degene die gepest wordt adressen kunnen verschaffen. Plusje voor Kees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Ivana. Ik weet van die trainingen want mijn dochter heeft in het begin van haar middelbare school, inmiddels een jaar of tien geleden, al gebruik van iets dergelijks gemaakt. Het helpt absoluut als je beter weet hoe jouw gedrag en houding op anderen overkomen.
Doe alsof het je helemaal niets kan schelen, dan vinden de pesters het niet meer leuk. Pesters kiezen altijd de personen uit die leuk op hun pestgedrag reageren. Als je heel nonchalant doet, of er gewoon niet op reageert, is er voor hen geen lol meer aan en houden ze er wel mee op. Ook al is dit natuurlijk heel moeilijk! Je wilt jezelf natuurlijk verdedigen, maar als je gewoon niet reageert en ze negeert, dan vinden ze het niet leuk meer en houden ze er wel mee op. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja het volgende antwoord zal niet iedereen het mee eens zijn.

Ik werd vroeger ook lastig gevallen. Ik kon aardig van mij afpraten maar tegen 5 of 6 word je al snel monddood gemaakt.
Op een gegeven moment was ik het zoooo zat dat ik de grootste etter zo gigantisch hard op zijn neus sloeg. Dusdanig dat hij op de grond viel en het bloed eruit liep waarna hij begon te janken.

De groep er om heen was geschrokken en sommige renden weg. Ik heb geroepen of er nog iemand zo'n neus wilde. Nooit geen last meer gehad.

Dus mijn advies, wacht het moment af, en sla degene met de grootste bek, het leidertje, zo hard mogelijk naar de grond.

Ja, ik heb straf gehad. Ja boze ouders bij mijn ouders op de stoep gehad. Maar dit was het allemaal echt waard. Nooit geen last meer gehad.

Kom voor jezelf op en laat zien dat er met jou niet te sollen is. Mijns inziens bereik je daar veel meer mee dan je ooit met therapie kan volgen.

Zie maar of je er wat mee kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect ... Ik heb het nooit gedurfd. Bij mij is het gestopt toen mijn zus overleed. Jammer dat er eerst een dooie of geweld aan te pas moet komen voor men stopt met pesten. Pesten heeft ook op latere leeftijd nog grote gevolgen, Kost veel tijd om in te zien hoe alles zo in elkaar steekt en een plekje te geven dat je alles kunt accepteren en ermee kunt leven, Dus hoe eerder het stopt hoe beter...
Ik hoor wel vaker dat het pesten is opgehouden nadat de gepestte de pester een enorme ram verkocht...
Durf je dat net als ik ook niet, ga dan op een vechtsport... Dan kweek je vanzelf meer zelfvertrouwen. Het klinkt gek maar alleen met een blik kun je dan soms al respect "afdwingen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ forallweknow: Niets aan toe te voegen. +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan ook helpen maar dan moet er echt gescholden/geslagen worden.
Bij meidenvenijn kan je dit niet echt gebruiken.
Mijn broertje heeft het ook gedaan, toen was het ook ineens klaar. Al kan dat ook komen omdat de rest van de klas het bij die pestkop nog eens dunnetjes heeft overgedaan toen de pestkop naar buiten kwam.
Dat jong is zo afgeranseld want iedereen was hem zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ga jij dan ni in fout in plaats van zij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@minim: Soms moet je even door de modder kruipen om lekker in het gras te kunnen liggen.
Met weerbaarheidstraining leer je met dit soort dingen om te gaan. Dit kan individueel en in groepsverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoordde ik eerder op een vraag van iemand die hulp zocht voor een zusje dat gepest werd:

"Je zusje valt, om wat voor reden dan ook, buiten de groep. Misschien wel omdat ze slimmer is dan de rest. Vervolgens maken een paar kids van de grote groep een paar rotopmerkingen, en als ze daar goed op reageert, is daarmee de kous af.
Reageer je als geplaagde (want dat is het dan nog) niet goed, dan wordt het gepest, iets dat continu is en vaak ‘massaal’ en erg slopend.
Bedenk hierbij wel: het ligt deels aan het gedrag van je zusje, maar dat betekent niet dat zij minder zou zijn dan die pesters die kennelijk een zondebok nodig hebben om zich stoer te voelen. Alleen heeft ze nu nog helemaal niets aan die wetenschap :-(

Snuffel eens rond op deze sites, ze hebben veel tips en links:

- http://www.pestweb.nl/aps/pestweb
- http://mediatheek.thinkquest.nl/~jra057/begin.html
- http://pesten.startpagina.nl/
- http://www.omgaanmetpesten.nl/
-

Wat technischer: http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=104955

Overigens laat die juf een behoorlijke steek vallen als ze niets doet. Misschien voelt ze zich machteloos, maar dan nog is het ook een deel van haar taak om te proberen in te grijpen, en ze moet zeker onderscheid kunnen maken tussen onschuldig plagen waarbij steeds een ander kind even de pineut is, en structureel, ondermijnend pesten waarbij steeds hetzelfde kind de dupe is.

Dapper dat je hulp zoekt voor je zusje, en ik hoop dat jullie in deze en andere info dingen vinden waar jullie iets aan hebben."

Ik weet hoe het voelt, en het is heel erg naar. Maar je kunt je zelfvertrouwen terugkrijgen hoor, al blijf je soms nog wel een beetje onzeker - maar daar valt goed mee te leven, neem dat maar van mij aan :-)
Succes met je therapie, dat heeft bij mij heel goed geholpen, ik hoop dat het voor jou net zo goed werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat is inderdaad erg vervelend.

Vaak vinden ze de reactie van degene die ze pesten leuk.
Ik las dat jij in de aanval gaat. Dat is misschien niet zo verstandig, ze zullen er dan een schepje bovenop doen, want het is leuk om iemand op de kast te krijgen.

Misschien wat tips die je kunt proberen, al klinken ze misschien wat vreemd:
- Probeer er met humor op te reageren, desnoods een beetje zelfspot maakt de sfeer minder beladen?
- Of benoem heel rustig dat je het naar vindt dat ze dat zeggen, dat je er heel verdrietig van wordt.
- Rustig blijven, vriendelijk blijven, gewoon je schouders ophalen en weglopen.

Maar niet schreeuwen, terugschelden want dat geeft hun reden om te blijven pesten.

Ook moet je je niet te vel terugtrekken. In zo'n groep zitten ongetwijfeld meiden die meedoen maar die jou stiekem heus wel aardig vinden.
En je bent echt wel de moeite waard hoor! Alleen moet je er weer zelf in gaan geloven!

Ik hoop dat je er wat aan hebt?
Veel sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je loopt op je leerkracht af en zegt dat zij naar een andere klas gaan of jij gaat naar een andere klas.
Niet meer over praten, niet in therapie gaan.
Zij zijn schuldig en niet jij.
Praten is geen oplossing, dat is alleen lijmen van de leraren.
Niet huilen, niet schreeuwen, heel rustig zeggen: ik ga naar een andere klas of zij gaan naar een andere klas.
Niet zeggen: ik wil, want dan moet je weer gaan praten.
Je lerares weet heus wel wat er aan de hand is, dat heb je nu vaak genoeg verteld. Nu is het klaar met dat gepraat en begint de actie, laat die leraren maar gaan werken.
Mijn pb box staat open als je vragen/steun nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leerkracht steunt mij niet of nauwelijks, en de directeur zegt dat die meisjes nauwelijks pestten. In mijn vorige school was het veel te erg geworden, de directeur zij bv dat ik totaal niet gepest werd en zelf juist pestte. En de leerkracht verdedigde de pesters. Zo stond ik ooit in de rij, en daar zaten dan twee jongens mij op de voeten te stampen. Dan zei mijn leerkracht dat die jongen met een andere kung fu aan het oefenen was en per ongeluk getroffen werd door de andere en hem op de voeten stampte, maar per ongeluk mij stampte en hij zich verontschuldigde, maar dit waren alleen maar leugens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een typisch geval van Ik-moet-populair-blijven-als-leerkracht.
Heb ik ook gehad, daardoor heb ik groep 8 niet meegemaakt (geen kamp, geen musical, geen eindfeest)
En weet je? Het was het allemaal waard! Ik heb in alle rust mijn studie kunnen afronden om vervolgens naar het gymnasium te gaan. Waar ik nu naar de 4e toega. Die leraren doen gewoon niets omdat ze bang zijn dat leerlingen hun dan niet meer aardig vinden.
Haal je ouders erbij, alleen begin je niets tegen dit soort types. Hoe lang moet je nog? Gewoon dagen aftellen denk ik, en goed leren voor de cito.
Hoe hoger het schoolniveau hoe minder het gepest.
Probeer het te negeren of lach mee. Schud je hoofd zo van: 'losers' en loop dan weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gepest word en je zet dat probleem op GV, dan betekent dat toch dat je alles al gedaan hebt? -
Ik wil je graag helpen want ik ben maar 2 jaar ouder dan u. Ik weet dat het makkelijker klink dan het is maar NEGEREN!
En je moet er echt met iemand over praten, met ouders, met je juf. Bij hoe meer mensen je je hart lucht hoe beter je je zal voelen, ik werd ook gepest toen ik ook ongeveer 9 was maar ik heb de pester ook eens flink mijn mening verteld: 'Je pest me gewoon omdat je niks anders te doen hebt, later zal je geen vrienden hebben, pesters zijn gewoon bangerikken enz.'
Ik heb ook eens gezegd, al klinkt het grappig, toen die mij zei: 'Je bent lelijk en dom enz.' heb ik gezegd: ' Je hebt een spiegel voor jouw gezicht'.
Veel succes, al is het moeilijk!

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry, iets belangrijks vergeten te zeggen.
Doe alsof het je niks kan schelen, en als die je dan pest moet je hem uitlachen.
Dat werkte bij mij goed, de pester werd meteen kwaad en ging weg, hopelijk werkt dat ook bij jouw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel shaurna voor je hulp, maar ik heb dit al vaker geprobeerd.
Bij mij is het nooit gelukt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een erg speciale jas, die is samengesteld uit 2 stukken, een die veel te kort is en een veel te lang, en ooit zij een meisje in de wc's dat ik toch zo'n verschrikkelijk lange jas heb, ik zij dat dat expres gedaan was, en blufte er eigenlijk mee, en dan zij dat meisje "Dus je hebt expres zo'n lange jas aangedaan?" en ging met haar vriendin terug naar de speelplaats, lachend. Dit soort "ongevallen" maak ik verschillende keren per dag mee, soms zijn ze erg kwetsend, en telkens doe en zeg ik iets anders. Maar ja, het helpt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik niet heb kunnen helpen. :(
Toch véél succes, ik hoop dat de andere antwoorden je zullen helpen.
Probeer de pesterijen te negeren want als je er niet op reageert is de 'lol' er voor de pesters al snel af. Verder: ga op een sportclub of een andere club, zo kom je in contact met mensen van je eigen leeftijd en misschien maak je daar vrienden. Het is misschien een schrale troost maar het pesten zal ooit ophouden als de pesters er te groot voor worden en het kinderachtig wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al heel dikwijls van school gewisseld vanwege de pesterijen die jou het leven op een bepaalde school onmogelijk maakten.

Dus opnieuw vluchten leidt alleen maar tot wat uitstel..

Ik denk dat je je moet leren wapenen tegen anderen, zonder dat je zelf tot hard gedrag vervalt.

Wapenen kun je je door aan jezelf te werken. Je niet minder voelen dan anderen, niet meer onzeker zijn en..je wat zelfbewuster te gaan voelen..

Van de juffrouw op school moet je niets verwachten..Beter is het om haar niet te mengen in je problemen.

Want als de pesters te weten komen dat je steun zocht bij de juf..zien zij dit als een zwakte van jou en..pesten je nog meer..

Als je uitstraalt dat je niet verdedigen kunt..is het net alsof juist dàt de pesters naar je toe trekt.

Straal dus iets uit als..'ik lust jullie allemaal rauw' Desnoods speel je dat een beetje in het begin.

En als het eventueel op vechten uit mocht lopen..zoek dan de sterkste uit en win daarvan. Dat schrikt de rest dan wel af..begrijp je wel?

Wanneer het pesten voorbij is..blijf dan wel zoals je nu ook bent..dus ga dan niet anderen lopen pesten..want in dat geval zou je net zo zijn als zij die jou nu het leven zuur maken.

Als je nog iets wilt weten van mij..stuur dan maar een berichtje. Ik wil je best wat helpen met adviezen e.d.

Groetjes,

Ton