De Politie grijpt pas in als er wat gebeurd. Dus houd dit in dat ze pas een onderzoek starten na een gepleegd misdrijf?

Na aanleiding van een ithem bij Knevel & van de Brink gisteren avond. Werd gezegd dat de Politie pas wat kan doen als er daadwerkelijk iets gebeurd is...

Maar als ik komende maandag aangifte doe bij de Politie van bedreiging met de dood. Doet de Politie dan pas wat als ik vermoord ben. Of zullen ze bij diegene die mij met de dood bedreigd heeft voor die tijd al met een bezoekje verblijden?

Toegevoegd na 21 uur:
Omdat ik niet iedereen als beste antwoord kan kiezen hebben jullie allemaal +1 gehad...

Het voorbeeld uit de vraagstelling is overigens fictief...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

Totdat diegenen een misdrijf pleegt doet de politie niets.

Mijn vrouw is gestaltkt, maar het moet op heterdaad worden betrapt anders kan je niets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zullen eerst jouw verhaal gaan aanhoren en kijken of de desbetreffende persoon al bij ze bekend is. En ja, ze kunnen pas iets doen als er een overtreding/delict/misdrijf is gepleegd dus een serieuze doodsbedreiging is een onderzoek waard. Dan heb je alleen nog het probleem van de bezetting; ook politie zal prioriteit moeten geven aan bepaalde zaken wat wil zeggen dat andere zaken langer blijven liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand jou met de dood bedreigt, pleegt hij een strafbaar feit. Maar je moet dan wel bewijzen daarvan kunnen overleggen, of getuigen hebben.
Dat maakte ik er tenminste uit op, toen die politieman het had over dat die mensen bekend waren, die langs de agenten naar het strand liepen. Daarom wilde hij ook een verandering in de wet, ze konden nl. niet ingrijpen, terwijl ze wisten, dat er ellende van zou komen, maar zolang ze niets doen wat tegen de wet is, kan een agent niet ingrijpen.
Maar iemand met de dood bedreigen is strafbaar, uitschelden en dreigen met klapjes daarentegen niet....

Ik kreeg een slecht gevoel bij dat interview - machteloze politiemensen, die zelfs met gericht schieten nóg onder de voet gelopen dreigen te worden door een groep jongeren onder leiding van een groep ouderen, en onder de invloed van een kombinatie van drank en pillen....

Het is een ráre wereld.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een keer aangifte gedaan van bedreiging met de dood, en omdat ik bewijs had op mijn voicemail hebben ze de aangifte moeten opnemen. hij moest op het bureau komen, ze hebben hem verhoord en dat was het, nooit wat mee gedaan.
toen ik gestalkt en bedreigd werd 2 jaar lang, zeiden ze ook, we kunnen pas wat doen als er daadwerkelijk iets gebeurd is. vandaar dat er zoveel doden vallen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie moet en mag alleen de wet handhaven, dus worden in hun acties beperkt door en tot de wet. Zolang er geen wetsovertreding is kunnen ze dus niets doen.

Bedreiging is strafbaar, maar zonder bewijs kan de politie ook niet veel uitrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het in grote lijnen waar dat de politie pas in actie komt als er een misdrijf is gepleegd.
Dat is niet de schuld van de politie, maar van de wetgever, dus uiteindelijk het parlement. Die stellen de wetten vast.
Aan de andere kant zijn er genoeg landen waar je al kunt worden opgepakt als je (nog) helemaal niets gedaan hebt. Daar wil je ook niet wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk komt de politie is actie.
Ik ben een keer telefonisch bedreigd door een ex-zwager.
Binnen een kwartier stond er een politiewagen in de straat verdekt opgesteld, en is daar de hele nacht blijven staan.
De volgende dagen is er herhaaldelijk contact met mij opgenomen met vragen over de situatie.
Ik was daar heel blij mee en voelde me een stuk veiliger.
Het is bij bedreigingen gebleven (zoals dat meestal het geval is!) maar in mijn geval heeft de politie uitstekend gehandeld.