Waarom word er bij een bouwvergunning alleen een advertentie in de krant gezet terwijl veel mensen geen krant lezen?

Het zou toch veel eerlijker zijn om bij de omwonenden een brief door de bus te doen? Nu staan veel mensen die toevallig geen krant lezen vaak achteraf voor een voldongen feit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk
in de VS gebeurt het dan ook zo als jij suggereert: de omwonenden krijgen netjes een brief
qua kosten maakt het niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betaal jij? ;) Een brief naar de omwonenden kost veel meer geld (tijd, papier, verwerking bij de post, etc.) dan een simpele advertentie in de plaatselijke krant (1 telefoontje).

Antwoorden (5)

Dit soort zaken wordt ook vermeld in het plaatselijke krantje en de mensen kunnen altijd terecht op het gemeentehuis voor meer informatie. Natuurlijk gaat niet iedereen wekelijks bij het gemeentehuis informeren of er nog nieuws is, maar als er een plaatselijk krantje wordt uitgegeven raad ik de mensen aan om dit altijd goed bij te houden om op de hoogte te blijven van de gang van zaken. En natuurlijk niet alleen over uitgegeven vergunningen, maar er staat veel in over zaken die in de gemeente gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een alternatief voor de krant is internet. Maar als alternatief voor een buurtkrantje bestaat er, zover ik weet, nog geen buurtinternet.
Diegene die de verbouwing gaat doen verplichten om alle omwonenden een brief in de bus te doen vind ik te ver gaan, want tot waar moet je dan brieven in de bus gaan doen, 1 of 2 straten ver?
Gewoon de plaatselijke krant bijhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel niet om te melden dat ze gaan verbouwen, ik bedoel voor het aanvragen van een bouwvergunning. Dan kunnen mensen binnen zoveel weken bezwaar maken op bijvoorbeeld een megagrote uitbouw die bijna bij jou in de achtertuin komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons dorp heeft een eigen krantje en website, waarop al het nieuws uit de buurt te vinden is. Dus een buurtwebsite bestaat! (ken meer dorpen met eigen site) Of het al voor steden bestaat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
staan de vergunningaanvragen ook op de buurtwebsite dan?
De gemeente Amstelveen doet geen berichtgeving meer over bouwvergunningen via lokale krantjes, maar alleen nog maar via een digitale nieuwsbrief.
Anderzijds belegt de gemeente iets meer voorlichtingsavonden over voorgenomen bouwplannen en dergelijke.
Maar mensen zonder internet (en die wel lokale krantjes lezen) missen dit soort aankondigingen.
Vooruitgang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, dat is inderdaad eerlijker. Maar ook veel duurder. En ook wel lastig want hoe bepaal je wie wel een brief krijgt en wie niet. De gemeente zal vaak ook op internet de bouwvergunningen (nu eigenlijk omgevingsverg.) publiceren en soms met een nieuwsbrief werken. In de Algemene wet bestuursrecht staan de 'spelregels' waar de gemeente zich aan moet houden. Met de publicatie in een huis-aan-huis blad heeft de gemeente aan zijn verplichting voldaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een publikatiebord bij het gemeentehuis of een stadsdeelkantoor dacht ik dat het verplicht was openbaarheid te geven gedurende een bepaalde periode van dergelijke zaken. Dus als u op de hoogte wilt blijven gaan eens regelmatig dit publikatiebord bekijken.