Wat gebeurt er als Griekenland uit de Euro stapt?

Welke problemen ontstaan dan voor de rest van Europa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als Griekenland uit de euro treedt, maar in de EU blijft, wordt het een ontwikkelingsland ‘dat jarenlang niet meer op de Europese kapitaalmarkt terecht zal kunnen.'
De crisis zal niet beperkt kunnen worden tot Griekenland. ‘De rentetarieven voor Ierse en Portugese obligaties zullen exploderen. En ook die voor Spaanse.
'Niemand ziet hoe kwetsbaar Spanje eigenlijk is als het echt spannend wordt. Doordat die landen veel meer aan rente kwijt zijn, zullen ze ook meer moeten bezuinigen. Eigenlijk komen ze allemaal in een vicieuze cirkel terecht.'
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het probleem is dat alle banken van elkaar lenen. Frankrijk heeft een lening bij griekenland. Gaat griekenland failliet, dan zal frankrijk dus ook vallen want die komt zonder geld te zitten. Andere banken hebben weer leningen bij frankrijk, dus dan zullen die ook failliet gaan, dus alle banken die van hen weer hebben geleend ook, etc. En aangezien heel europa van elkaar leent, valt uiteindelijk dus de hele euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk gaat dat toch nog gebeuren ,ze kopen nu alleen tijd ! Tijd ja men weet het even niet !men hoopt dat de problemen in hun politieke leven niet uit de hand lopen .ja het is treurig .Duitse ,Franse banken zitten diep in de problemen als Grieken land failliet gaat , Nl banken hebben weer geld aan die banken geleend ! Dus ja die moeten dan weer door ons gesteund worden (het volk) Frankrijk zit er heel dik in ook garantie 's op export van grote machines ,vliegtuigen ,wapens enz . Ja en Europa groeit maar door !!!! En niet met rijke landen ! Portugal is ook komende ,en dan Spanje dat is big big x100??? van Grieken land .ook als economie veel groter dan Grieken land !Ierland komt wel goed ,veel kleiner ! Wat er gebeurt ja of het zijn geboorte stuipen !!!of toch een mooi dood idee !! Grieken land eruit is misschien toch het beste ,er is geen hoop !geen belastingstelsel wat werkt !geen draagvlak onder de bevolking .en het kost steeds meer ! Laat je het klappen !zuur maar dan kunnen de Grieken weer door ! Net als Argentinië ,en ja de banken kunnen fluiten nr hun € maar zingen dan een toontje lager.en goed voorbeeld vr Spanje en Portugal om btr hun best tedoen. Ik hoop dat ik ongelijkheb maar het gebeurt toch !alleen het kost ONS nog meer .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast is het juridisch onmogelijk voor een EUlidstaat om uit de Euro te stappen. Los van het besmettingsgevaar voor andere Eurolanden, het is juridisch onmogelijk. Geen enkele optie om een andere munt in te voeren als een lidstaat eenmaal de Euro heeft ingevoerd.