Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt door de Burgerlijke Stand van de gemeente gecontroleerd of de geboortedatum klopt van een geboorteaangifte?

Toegevoegd na 1 uur:
Ieder kind moet binnen 3 dagen na geboorte aangegeven worden. Als iemand te laat is met aangeven dan kan die persoon om de boete te ontlopen een verkeerde datum doorgeven waarop zijn of haar kind geboren is.
Daarom vind ik het wel belangrijk dat er een controle plaats moet vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Daar is doorgaans geen enkele controle op, zelfs niet of het kind wel bestaat. Een van de vele redenen waardoor onze bevolkingsadministratie is gebouwd op drijfzand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een kwestie van vertrouwen.
Ik kreeg trouwens van het ziekenhuis een papiertje mee met de datum erop.
Weet niet of de verloskundige dit ook doet met thuisbevallingen.Die van ons zijn namelijk beide met een keizersnede geboren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt niet gecontroleerd.
Naast bovenstaande antwoorden nog een aanvulling:
Ook van kinderen die in het buitenland geboren zijn wordt de geboortedatum niet verder nagecheckt:
Ik werk in het onderwijs, en heb een periode met asielzoekerskinderen gewerkt:
9 van die 10 kinderen waren op 1 januari jarig.
Dat kan natuurlijk niet, maar het stond gewoon keurig op de officiele papieren vermeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt van de verloskundige een ondertekende geboorte verklaring. Ook in het ziekenhuis krijg je een verklaring mee van de geboorte. Zoals je ook een officiële zwangerschaps verklaring nodig hebt om veel zaken te regelen. Zoals bij erkenning voor de geboorte bijvoorbeeld of het aanvragen van zwangerschaps verlof. Anders zou je ook een kind kunnen aangeven dat niet bestaat. Dus daar is wel controle op.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de gemeente waar ik woon in ieder geval wel, weet niet hoe het wettelijk geregeld is....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding