Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Per 01-07-11 wordt kennis van het Wilhelmus een inburgeringseis. Wat wordt daar dan precies mee bedoeld? Welke kennis?

De meeste Nederlanders kennen de tekst van het Wilhelmus niet, en weten niet wie het geschreven heeft.
Waarom zou een nieuwe Nederlander dat wel moeten weten?

Of wordt er iets anders mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
841
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het Wilhelmus al gezongen wordt (behalve op Koninginnedag), wordt meteen daarna een fluitconcert ingezet, als het volkslied van de "tegenpartij" ten gehore wordt gebracht. Misschien dat daar in de inburgeringscursus ook uitleg over gegeven kan worden (?)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vermoed kennis over het lied zelf. Ik denk niet dat ze het moeten opdreunen maar wel herkennen.

Maar goed, de gemiddelde Jan Kaas weet ook niets van het volkslied. Het gros denkt nog steeds dat "ben ik van duitse bloed" aan Duitsland relateerd. :-(
En wat bijna niemand weet, is dat het Wilhelmus het oudste volkslied ter wereld is. (Het oudste met tekst).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik ook niet.
En daar zou iemand op kunnen zakken bij een inburgeringsexamen? Pfff, zijn er geen belangrijkere dingen die een nieuwkomer zou moeten weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat lijkt mij ook. Okee, het volkslied herkennen, prima maar inderdaad er zijn zat belangrijkere dingen. Mee eens.

Andere antwoorden (5)

Je weet toch dat we aan buitenlanderss hogere eisen stellen dan aan onzelf? Een meneer van turkse komaf die niet weet waar de olijven staan is een domme buitenlander. Een nederland laat zijn vrouw altijd boodschappen doen.

Ik vrees dat het echt er om gaat dat je de eerste coupletten kent ed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde net op het nieuws dat het meer om de achtergrond en de betekenis gaat niet dat je het compleet na kan zingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat MrTomaat ook al aangeeft, je hoeft de tekst niet te kennen, maar je moet weten hoe het is ontstaan en waar het 'op slaat'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Wilhelmus verteld een stukje van de geschiedenis van Nederland. Bij de inburgeringscursus wordt er uitleg gegeven waarom dat stukje geschiedenis zo belangrijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DEN HAAG - Kennis van het Wilhelmus is met ingang van vrijdag, 1 juli, een heuse inburgeringseis. Dat zei minister Piet Hein Donner woensdag in een debat over zijn Integratienota.

De eis is geen gevolg van die nota, maar van een motie uit 2009 van Kees van der Staaij van de SGP.

Van der Staaij vond dat er in elk geval aandacht aan het volkslied moet worden besteed, niet dat iedere nieuwkomer alle coupletten ten gehore moet kunnen brengen.

http://www.nu.nl/politiek/2552326/wilhelmus-nog-week-inburgeringseis.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk is kennis van het Wilhelmus dus helemaal niet zo belangrijk, maar is het politieke spelletje het meest belangrijk, +.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding