Kunnen wij onze buurvrouw aanklagen wegens smaad/laster?

Mijn buurvrouw vertelt over de hele buurt dat ik haar hond vergiftigt heb en haar andere buurman beticht ze van gluren. Kunnen wij haar aanklagen wegens smaad/laster?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K
Pieter2011
11 jaar geleden
Ten eerste zul je met bewijs over de brug moeten komen. Ten tweede zul je aan moeten tonen dat je daar schade door hebt geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beter niet in de hele heisa die zij maakt mee kan gaan. Negeer haar en onderhoud goed contact met de rest van de buurt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..ik begrijp wel dat het heel erg vervelend is, maar als je met deze mensen mee gaat in "hun oorlog" met jou, geef je ze alleen bevestiging..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zaak voor de rijdende rechter.

Antwoorden (3)

Dat kan. U zou aangifte kunnen doen van een strafbaar feit, al denk ik dat de kans niet groot is dat de politie zoiets aanpakt: het is niet meer dan kwalijke roddel. En u zou ook een civiele procedure kunnen beginnen, met alle kosten van dien.
Voordat u daaraan begint zou u zichzelf een paar vragen kunnen stellen. Is het echt waar dat ze het verhaal aan de hele buurt vertelt, of gaat het om een paar mensen uit de buurt? Vertelt ze het langdurig, of is het dadelijk over? Hebt u het met haar erover gehad: dat het echt niet waar is, dat het u veel verdriet doet (en dat u het akelig vindt voor haar dat haar hond dood is)?
Ik wil uw probleem niet bagatelliseren, maar het is altijd de vraag of je ergens een zware strijd om moet gaan voeren. Als u juridische stappen zet, komt het waarschijnlijk niet meer goed tussen u en haar. En wat betekent dat voor de sfeer rond uw eigen huis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan aangifte doen bij de politie, maar daar schiet je niet veel mee op.
Beter is eens in gesprek te gaan met de wijkagent, om eventueel samen met de buurvrouw de verhalen uit de wereld te helpen.
Woon je in een huurhuis kan je ook naar de verhuurder die bemiddelen ook in dergelijke situaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de buurvrouw meer mensen zwart maakt, is er iets met haar ( geestelijk??) mis.Het is erg moeilijk om dat gedrag te veranderen. Op den duur zal de buurt wel snappen dat de roddels onwaar zijn omdat ook anderen aan de beurt zullen komen en dan kijkt iedereen haar met de nek aan. Het is vervelend allemaal, maar soms is het beter het maar te laten.
Smaad betekent een proces. Niet doen. Kost klauwen met geld en: wie eist bewijst. Een strafbaar feit zie ik hier evenmin, het is puur ongewenst gedrag en als je al aangifte zou kunnen doen wordt de ruzie alleen maar groter! de suggestie van de buurtagent of een andere bemiddelaar lijkt me een betere optie maar verwacht daar ook niet teveel van.