Hoe zit het met privacy van overleden mensen?

Ik hoorde net op de radio de naam Tristan van der Vlis, hij is overleden. Laatst las ik ook een stuk op nu.nl waar een dodelijk slachtoffer van een vuurgevecht met naam en achternaam genoemd werd terwijl de vermoedelijke dader als Bert de B. werd aangeduid.
Vervalt je privacy op naam als je bent overleden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag trouwens !!!

Het beste antwoord

Deze informatie heb ik gevonden op de website van een begraafplaats, die een gedenkboek heeft samengesteld van overledenen.

Bij de bewerking van de gegevens uit de begraafgegevens kan sprake zijn van persoonsgegevens in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Dat lijkt met elkaar in strijd omdat enerzijds de wet uitgaat van het principe dat overleden personen geen privacybescherming meer genieten en anderzijds een begraafregister per definitie gaat over overleden personen.

Echter, het kan voorkomen dat bij jong overleden personen de namen van de ouders in het begraafregister staan genoteerd. Deze kunnen nog in leven zijn waar het de meer recente gegevens betreft.

Dus mijn antwoord is: je privacy vervalt als je overleden bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat ligt er geheel aan.. Bij sommige wel, en bij sommige niet... neem even een voorbeeld aan micheal jackson.. Denk nou maar niet dat je zomaar even zijn nummers kan kopieeren :P
En zo heb je er nog veel meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat sommigen maar van alles onder privacy douwen.
Met google kan ik nog steeds een tiental berichten zien over mijn in 2008 overleden beste vriendin.
Als mensen namen noemen van of schrijven over overleden personen, dan zijn ze daar vrij in.
Hoe vaak zie je niet tv-fragmenten van al lang geleden overleden personen?
Die mensen hebben bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- De vraag is hoe dat met de privacy zit. Dat het gebeurd constateerde de vraagsteller zelf ook al, maar de vraag is of dat ook mag!? En wat eventueel mogelijke randvoorwaarden zijn om een naam voluit te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zegt toch dat de schrijver daar vrij in is? Na mijn mening een goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dan? Als ik zeg dat de schrijver daar niet vrij in is.. vind je dat dan ook een goed antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is duidelijk. Nederland is vrij in het noemen van namen. Namen van artiesten worden nog jaren na hun overlijden genoemd. Namen van mensen die je kent ook. Gelukkig, want dan worden ze niet vergeten.
Die Tristan uit Alphen, die naam zal nog vele jaren doorklinken. Vanwege de ellende. Niks privacy.
Nee dat vervalt niet alleen als je bent overleden,maar ook bij levenden,mits ze geen strafbaar feit hebben gedaan want dan wordt de achternaam wel beschermd.

Neem een voorbeeld als iemand is overvallen,dan kan deze met volledige naam in de media komen terwijl de persoon nog in leven is,mits de persoon geen toestemming geeft dat zijn/haar naam volledig in de media komt.
Dus het heeft niet specifiek iets te maken als je bent overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh... "mits de persoon geen toestemming geeft etc" ?? Bedoel je: behalve als de persoon geen toestemming geeft etc.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het komt een beetje op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee:
mits de persoon toestemming geeft..
tenzij de persoon geen toestemming geeft..
In de media worden achternamen alleen verkort als iemand nog verdachte is. Op het moment dat een verdachte daadwerkelijk wordt veroordeeld, mag hij/zij met zijn/haar volledige naam genoemd worden.
Dit staat dus los van het feit of je wel of niet overleden bent.
bamibal
12 jaar geleden
Over het algemeen wordt van daders of vermoedelijke daders niet de volledige naam in de media gebruikt. De moordenaar van Fortuin heette nog heel lang "van der G." terwijl eigenlijk iedereen wel zijn echt naam wist. Maar dat is nu eenmaal afspraak.
Voor slachtoffers ligt dat wat anders, die kunnen het niet helpen en hebben (doorgaans) niets verkeerds gedaan en hoeven dan ook niet beschermd te worden. Wat niet wil zeggen dat het fijn is, of netjes, als ze zonder het te weten met hun naam in de media komen.
Je ziet wel dat laatste tijd dat er wat speling komt in de ongeschreven regels over het aanduiden van (mogelijke) daders. Zoals inderdaad Tristan van der V. Waarschijnlijk is dat, omdat in minder officiele kanalen (weblogs, hyves, van alles) die naam toch al circuleert.
Een gering bijkomend voordeel kan zijn dat het dan wel duidelijk is wie de (waarschijnlijke) dader is, en dat niet verkeerde mensen er op worden aangekeken. Want dat is in het verleden ook gebeurd.
Bij nog levende mensen wordt over het algemeen inderdaad wat terughoudender gedaan met het noemen van de naam, bij overleden mensen is dat niet meer zo'n probleem. Bij levende mensen kan het vervelend zijn bij bijvoorbeeld solliciteren als je naam breeduit in de media heeft gestaan, maar voor overleden mensen geldt dat niet meer. Die hebben er geen schade meer van.
Overigens, je zult maar een ongewone achternaam hebben en een familielid op het verkeerde pad. Daar kun jij wel degelijk last van hebben. Maar dat is waarschijnlijk niet te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na verloop van jaren worden burgergegevens overgebracht van de bureaus burgerzaken van gemeenten naar de openbare archieven, b.v. een rijksarchief. Volgens mij vervalt dan de privacy Je kunt tegenwoordig niet zomaar gegevens over iemand opvragen bij een bureau burgerzaken van een gemeente. Na verloop van jaren kan dat wel bij een openbaar archief of bij www.genlias.nl .
12 jaar geleden
De pers en media gaan anders met privacy om dan bijv. de medische wereld.
Artsen zullen de wet op Privacy meer respecteren,je blijft er in elk geval wel recht ophouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Privacy gaat over belangen in de persoonlijke levenssfeer.
Als je dood bent, heb je die belangen niet meer.