"sociale ongelijkheid
Synoniem: ongelijkheid Uitleg: verschillen bijvoorbeeld in kansen op de arbeidsmarkt, in het delen in de welvaart, in gezondheid of in het deelnemen aan de informatiemaatschappij"

http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/socialeongelijkheid.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je een idee te geven:

koopbungalow tegenover sociale woningbouw

werkenden tegenover werkelozen

achterstandswijk tegenover villawijk

schoolverlater tegenover HBO-er

de kleine koffieboer en de grootgrondbezitter

De een verdient een euro, de ander verdient er tien. Dat kan afhankelijk zijn van het sociale milieu waar je uitkomt, de kansen en de mogelijkheden die er voor je liggen, scholing en de opgedane kennis.

Sociale ongelijkheid zul je altijd hebben. Overal in de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sociale ongelijkheid (of "stratificatie") is een fenomeen waarbij (verschillende) bevolkingsgroepen, individuen, culturen, nationaliteiten, mensen met een bepaald geslacht, huidskleur, seksuele voorkeur, taal of eender welk verschil, worden gediscrimineerd op grond de heersende "normen."

Concreet: als je een bepaalde job ontglipt omdat je niet tot een bepaalde sociale klasse (dus stand) hoort;

Of: je wordt als vrouw niet aangenomen als brandweervrouw omdat het een mannenjob is;

Of: je kan niet participeren aan goeievraag.nl omdat je niet Nederlandstalig bent;

Of: je wordt in China geboren en bent arm en je geadopteerde broer in België (en die baadt in rijkdom);

Dat zijn voorbeelden van "sociale ongelijkheid." Ongelijkheid op basis van sociale verschillen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede bron voor sociale ongelijkheid en uitleg is de Indiase varnasrama en religieuze geschriften, maha bharath bijvoorbeeld een kasten stelsel of klasse maatschappij. Daar heb je zoals hier in de middeleeuwen ridders en koningen, priesters en monniken, kooplieden, boeren en de sudra de arbeider. En dan de uitgestotene de paria. De koning jaagde, en at vlees niet altijd maar, de priester en monnik aten dit meestal niet of mogen zelfs naar de religie geen vlees en niet doden, enzv dat is sociale ongelijkheid ook in de religie. Dit was hier en in Engeland ook gebruikelijk de koning, en adel mocht jagen, maar de boer of arbeider werd opgehangen als deze het ook deed jagen dus.
Bronnen: