Wat zeggen de etiquetteregels over onderstaande situatie?

Als je ziet dat iemand een snotje of etensrest op z'n gezicht heeft zitten, is het dan beleefd om het te zeggen (zodat degene uit deze genante situatie "gered" wordt)?
Of moet je dat volgens de etiquette negeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zegt het op een, voor de andere aanwezigen, zo onopvallend mogelijke manier. Dit om de persoon zo weinig mogelijk in verlegenheid te brengen.

Geldt ook voor iemand die bijv zijn gulp open heeft staan ed.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, subtiel reageren is heel belangrijk. Bij een snotje kun je zeggen "Er hangt een pluisje onder uw neus" en bij de gulp die openstaat: "Het tocht hier als de pest. Als je die rits niet snel dichtdoet, ligt m'n haarstukje op het aanrecht". ;)

Andere antwoorden (8)

Wanneer je het gewoon negeert, en diegene komt er later achter, schaamt de persoon zich waarschijnlijk nog meer. Door het subtiel te laten merken dat er iets op het gezicht zit, wordt die situatie al vermeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo onopvallend mogelijk wenken naar de betreffende persoon dat er wat zit, lijkt mij de netste manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die persoon jou niet kent kan het overkomen dat je een tik hebt of stiekem zit te sjansen. Hij of zij kan denken: Wat wil die griezel van me.
De beste manier om het antwoord op dit soort vragen te krijgen, is om het om te draaien. "Wat zou ik zelf graag willen, hoe anderen reageren, als mij zoiets overkomt?"
Waarschijnlijk zul je het antwoord dan direct weten, en hoop je dat iemand op een vriendelijke en onopvallende manier je erop attent maakt.

Mocht je nog twijfels hebben: het onderstaande instructiefilmpje is ook heel leerzaam! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kan er mis zijn met een eenvoudige opmerking: Er zit iets raars op uw gezicht...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga meestal met het subtiele 'Gadverdamme zeg, wat heb jij nou aan je porem hangen?'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De etiguetteregel hierover schrijft voor, dat je die persoon op een nonverbale manier duidelijk maakt, dat er iets zit wat er niet hoort:
Een bul uit de gok: Je kijkt iemand vriendelijk aan, trekt de wenkbrauwen op, en maakt een gebaar, alsof je zelf iets bij je neus verwijdert.
Idemdito voor etensresten bij mond of kin.

Trouwens: Die etiquetteregels zijn wel uit het jaar nul hoor!
Anno 2011 kun je gewoon tegen de ander zeggen: 'joh, er hangt wat uit je neus', of 'maak je kin ff schoon'.
Wie daar nu nog over 'valt' is hopeloos ouderwets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: "je hebt daar wat op je gezicht, of bij je neus, sorry, maar ik hoop dat je het ook bij mij zegt als ik iets heb een keer!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negeren zou ik zeker niet doen. Ik zou ook graag hebben dat iemand me op zoiets attent zou maken.

Maar ik zou het ook niet heel opvallend gaan zeggen. De situatie is al genant genoeg voor de bewuste persoon. Dan moet je daar zeker niet iedereens aandacht nog eens extra op gaan vestigen.

Ik zou trachten om zijn/haar blik te vangen en dan met een onopvallend gebaar een en ander proberen duidelijk te maken.