Ooit las ik een artikel over een beeldend kunstenaar genaamd Liset van Dommelen in de krant, die als experiment zich een jaar lang afsloot voor de media. Om haar te citeren "Ik had het gevoel dat ik uit een eindeloze herhaling was gestapt." Door een jaar lang geen kranten en tijdschriften te lezen, tv te kijken of radio te beluisteren, wilde ze kijken wat een jaar lang zonder media voor invloed zou hebben op haar dagelijkse leven en werk.

Liset van Dommelen constateerde minder stress, en ook vertelde ze dat ze tot andere inzichten kwam door het genieten van de rust, tijd en stilte. Het ervaren van 'even helemaal niets' beviel haar goed. Om hier meer over te weten zou je het eens kunnen Googelen.

Nou was dit een experiment, maar om je nou compleet af te sluiten voor de media is wat extreem natuurlijk. Ben er wel van overtuigd dat teveel tv niet goed voor je is. Je hersenen zijn non-stop informatie aan het verwerken. Het nieuws brengt toch in zekere zin een stressfactor met zich mee. Hoe vaak mijn bloed wel niet gaat kolken als ik bijv. weer hoor dat een of andere ramdebiel een meisje van de fiets heeft getrokken de bosjes in, of een oud baasje van 89 in zijn eigen huis is overvallen. Al dit soort informatie zorgt ervoor dat je het idee hebt in een 'messed up' wereld te leven (wat in zekere zin ook zo is...) Maar zoals iemand hier op GoeieVraag al zei, is het een beetje schijnheilig om je kop in het zand te steken voor de dingen die er in de wereld gebeuren. Je zult er een goede balans tussen moeten vinden. Zelf pak ik regelmatig de fiets naar een afgelegen plekje. Daar ga ik dan rustig zitten om even helemaal tot rust te komen.

Even niets doen is helemaal zo gek nog niet en alles behalve zonde van je tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als je het nieuws volgt, besef je pas hoe gelukkig je eigenlijk bent. Dus wat mij betreft is het antwoord "nee".

En ik vind het sowieso schijnheilig om met oogkleppen op te gaan leven. Je moet je zeker bewust zijn van de wereld om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik vind van niet. Er is ooit onderzoek naar gedaan en onderbewust word je toch een beetje domper van al die nare berichten. Ik zelf kijk nooit het nieuws ik luister alleen het nieuws op de radio dan ben ik in ieder geval op de hoogte zonder allemaal ellendige beelden te zien. En met m'n kinderen kijk ik het jeugdjournaal. Het is wel handig om op de hoogte te zijn van nieuws maar gelukkiger nee denk het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik voor mijn werk wel eens in "buitenlanden" was waar ik het nieuws niet kon volgen omdat ik te ver van de bewoonde wereld was, deed dat me niets. Ik miste het niet en het voelde wel relaxted. En des te langer ik wegbleef, des minder het me interesseerde!
Eenmaal weer in de bewoonde wereld, baalde ik soms toch dat ik bepaalde zaken niet life had kunnen volgen.
Tijdens het uitbreken van de Golfoorlog was ik op een plek voor mijn werk waar geen enkel nieuws doordrong. Terugkomend in de bewoonde wereld, las ik in een krant op het vliegveld wat er was gebeurd. Zo onwezenlijk!
Ik wil wel graag het nieuws volgen, ik word er niet ongelukkig van, besef wel al waarnemend steeds op wat voor goede, veilige plek we hier in Nederland leven!
Ik wil het nieuws sowieso volgen omdat ik het fijn vind te weten wat er gebeurd in ons land en in de wereld om ons heen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het is op een bepaalde manier toch fijn om op de hoogte te zijn van alles wat er in de wereld gebeurt. Ook al is het niet omdat ik dan voel hoe goed ik het heb, want vaak raakt het nieuws mij ook op een andere manier. Dit maakt ook dat je in bepaalde gevallen in actie of tot protest komt. Ik weet één ding heel zeker namelijk heel zeker. In dit mediatijdperk kunnen wij meer onszelf niet meer onderdompelen in onschuld. We hoeven nooit meer te zeggen : "Ich habe es nicht gewusst!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor ieder mens verschillend, ikzelf volg het nieuws graag op de voet en ben zo egoistisch dat ik het merendeel van me af laat glijden. Maar we gaan er vaak vanuit dat nieuws negatief is maar er is gelukkig ook nog wel positief nieuws al kost dat soms enig zoekwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijns inziens is gelukkig zijn niet verbonden aan het nieuws maar hoe jij je leven hebt ingericht. Wanneer je niet naar het nieuws kijkt, zal je leven niet noemenswaardig anders zijn dan wanneer je onder dezelfde omstandigheden wel naar het nieuws zou kijken. Je weet alleen dan niet wat er om je heen gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het jammer, dat we "het" nieuws nooit kúnnen volgen, omdat in ieder land nieuws door een bepaalde bril bekeken tot ons komt. Als je op 1 dag "het"nieuws bekijkt via ned 1, rtl 4, BBC, Euronews en ARD/ZDF, (en dat zijn dan de zenders die op mijn kabel staan...) krijg je al heel verschillende berichten. Toen ik voor mijn werk nog over de wereld zwierf, kreeg ik ook wel via kranten "het" nieuws in Afrika, het Verre Oosten, en de Golfstaten....er gebeuren zo heel veel dingen, die je wereldbeeld kunnen vormen, waar wij hier in Nederland gewoon nooit over horen, ondanks dat we journalisten in veel uithoeken van de aarde hebben zitten. Alleen als de vlam weer eens ergens in de pan slaat, krijgen we iets van zo iemand te horen.
Ik begrijp echt wel, dat er een selektie gemaakt moet worden, maar ik ben het lang niet altijd met die selektie eens.
Of je er gelukkiger van wordt, betwijfel ik. Je haren rijzen je toch te berge, als je ziet in wat voor wereld we leven, en wat mensen elkaar onder welke mom dan ook aan doen. Ik kan alleen zeggen, dat je op de hoogte bent, maar soms worden de laatste illusies je ontnomen, als je hoort hoe vaak economische belangen het winnen van menselijke....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt heel erg aan het persoon. Zelf ben ik ontzettend nieuwsgierig van aard en voel ik me van God en de wereld verlaten als ik niet op iedere dag minstens 10 nieuwswebsites heb doorgekeken maar kinderen en mensen uit lagere sociale milieus geven er echt niets om om dingen buiten hun eigen leefwereld te missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat je dan gelukkiger bent. Zoals al genoemd hier, kunnen wij onszelf "goed" voelen als we zien wat er op de rest van de wereld allemaal gebeurd. Maar we kunnen ons inderdaad ook niet goed voelen door het nieuws. Het raakt ons, we willen er iets aan veranderen, maar kunnen dat in veel gevallen totaal niet. Het is te ver van ons bed, we durven niet in te grijpen, of we weten niet hoe. Je wordt hier waarschijnlijk niet minder gelukkig door, maar voelt je op bepaalde momenten machteloos. Daarna ga je vaak toch weer over op de orde van de dag.

Je ziet dit na veel drama's. Bijvoorbeeld het drama bij Koninginnedag. Vreselijk nieuws, je volgt het, je vindt het erg. Maar dan wil je op een gegeven toch weer door. Je raakt verzadigd door al het nieuws over dit onderwerp.

Het ligt trouwens ook aan de manier van berichtgeving. Hart van Nederland springt daar voor mij negatief uit. Als je ziet hoe tranentrekkend nieuws daar gebracht wordt, daar word je soms echt misselijk van. Niet ongelukkig word je er van, juist niet, ik heb vaak zoiets van, waarom moet het zo gebracht worden? Dan schakel ik over of zet de TV maar uit. Heerlijk soms die rust, gewoon even weg van al het nieuws.

Maar toch, je mist het al snel weer, we zijn van nature toch nieuwsgierig. Gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel selectiever geworden in het volgen van net nieuws. De krant heb ik weggedaan. Dat geeft een hoop ruimte voor andere dingen. Je kunt het nieuws in zeer beperkte mate beinvloeden. De dingen in je omgeving, daar kun je wel wat mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen kwestie van gelukkiger of ongelukkiger.

Wanneer je het nieuws echt helemaal niet volgt denk ik dat je soms een beetje in de war kunt raken wanneer je belangrijke gebeurtenissen moet vernemen van anderen, die het misschien gek vinden dat jij het nog niet weet...

Maar ik denk wel dat je je minder snel gek laat maken door niet elke dag het nieuws te volgen.
Mijn oude moeder van 80 kijkt wel 5 keer per dag naar het nieuws, ieder dingetje weet ze en vervolgens maakt ze zich overal zorgen om en haalt zich muizenissen in het hoofd.
Dat maakt je niet echt gelukkiger nee.

Concluderend denk ik dat je wat minder gefixeerd bent op de media en dien ten gevolge meer met je eigen omgeving en leven in de weer bent, wanneer je niet voortdurend het nieuws volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want dan wordt ik er op afgerekend:

- Mensen praten erover, ik kan niet meepraten, heb geen standpunt
- Mensen vragen erover, ik kan het niet antwoorden
- Ik zal nooit ver komen bij Wie kent miljonairs
- Ik heb geen idee in wat voor wereld ik leef
- Ik heb geen verklaring voor de dingen die om me heen gebeuren, heb er geen benul van (vernielingen, pesterijen, aanslagen, overvallen)
- Ik ben niet beschermd tegen het gevaar (weet niet hoe te handelen bij een orkaan, weet niet wat ik moet doen als er een overstroming is) ((( extreme voorbeelden, sorry)
- Ik zal nooit een goed boek kunnen schrijven, omdat ik niet veel kennis heb. Kan alleen gevoelens beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die zich het nieuws erg aantrekken op een minder positieve manier, is het wellicht rustiger om niet alles op de voet te volgen. Mijn inmiddels overleden oma kon er de laatste jaren niet goed meer mee omgaan en trok zich alles enorm aan.

Er zijn lange periodes waarin ik zelf helemaal geen nieuwsberichten volg. Tv kijk ik niet, ik ben niet nieuwsgierig ingesteld en ik hoef niet zo nodig mee te praten over van alles en nog wat. Ik loop dus vaak achter de feiten aan, maar vind het prima zo. Het maakt me niet perse gelukkiger, het is gewoon lekker rustig ;)