Wat verstaat men tegenwoordig nog onder "Luxe"?

De term wordt eigenlijk te pas en te onpas gebruikt, en wij vragen ons hier thuis af, wat men tegenwoordig nog echt als "luxe" beschouwt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Volgens mij is "luxe" allereerst een relatief begrip. Wat voor de een heel gewoon is, is voor de ander "luxe". Zo vinden sommige mensen het heel normaal om jaarlijks op zomervakantie naar het buitenland te gaan, terwijl dat voor anderen een (nauwelijks betaalbare) "luxe" is. Deze redenering volgend lijkt "luxe" iets (een product, een dienst, een gevoel) te zijn dat uitstijgt boven hetgeen je normaalgesproken kunt kopen (product) of mag verwachten (dienst, gevoel).

Desondanks zijn er denk ik wel zaken die bijna iedereen in Nederland een "luxe" noemt:

- tweemaal per jaar op vakantie gaan
- iedereen in het gezin een eigen auto rijden
- verwend worden zonder zelf iets terug te hoeven doen
- een schoonmaakster die voor jou het huis schoon houdt
- het hebben van bijzondere sierraden
- regelmatig gaan uiteten
- etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aangezien de welvaart in algemene zin toeneemt (een grote groep mensen kan zich steeds meer veroorloven), denk ik wel dat "luxe" verschuift. Echter, de groep mensen die niet van deze welvaart profiteert (bv. mensen met een bijstandsuitkering) zal een groot aantal basisbehoeften (kleding, voeding, liefde) als een "luxe" middel beschouwen. Kortom, wat "luxe" IS, hang vooral af van wat je zelf "luxe" vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij, en de mensen hier in ons huis, All-In-Clusive.
Bijvoorbeeld een heel "Luxe" Hotel in Turkije met All-In-Clusive. Onbeperkt Eten, Drinken, Slapen, Zwemmen en wat dan nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia geeft een mooie definitie van luxe als economisch begrip:

"Luxegoederen, ook secundaire goederen genoemd, zijn goederen die niet direct in de eerste levensbehoefte van de consument voorzien, maar waaraan de consument wel een zeker nut onttrekt. Luxegoederen zijn een economisch goed waarnaar, bij een stijging van het inkomen, een meer dan evenredige stijging van de vraag naar dat goed ontstaat. Kenmerk van luxegoederen is de aanwezigheid van een drempelinkomen."

Deze definitie geeft goed aan dat er bij luxe een relatie is tot de standaard welvaart. Luxe is in Nederland dus per definitie iets anders dan Luxe in Zimbabwe (top 10 armste landen). En luxe is in 2011 anders dan luxe in 1970 toen ik werd geboren.

Het begrip "luxe" in de micro-economie geeft slechts de specifieke wijze aan waarop de vraag naar dat goed zich op ontwikkelt bij een verandering van het inkomen van een consument.

Omdat wat voor de één een primair goed voor de ander secundair is, zal er altijd een verschil zijn wat door de ene consument als luxe wordt aangemerkt. Als iedereen hetzelfde welvaartsniveau heeft is er geen luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk hartstikke subjectief. Zelf heb ik ervaren wat luxe is toen we ineens met zijn tweeën van een heel klein salaris naar allebei een volledige baan gingen, in een maand tijd.
Wat ik toen als de grootste luxe heb ervaren: een nieuw boek kunnen kopen als je het oude uit hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je, mooi omschreven en waar.
Op oudere leeftijd nog kerngezond te zijn is een luxe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik volmondig beamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beamen wordt hier gebruikt in de zin van: het zij zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!!!!
En het is jullie beide van harte gegund Ed en Moolkees!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je WendyH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik mijn dank er aan toevoegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Eddijst. Van mij wel Moolkeesje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een braaf beleefd klasje he?
Keurig met de armen over elkaar, zoals de juf dat zo graag ziet en goed op het bord letten.
Geen dank Wendy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn gewoon netjes opgevoed Ed ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, Lieve wendy, bedankt voor het,..... oh nee,dat is een heel ander liedje!
Er zijn veel mensen, Wendy,die netjes zijn opgevoed.maar helaas dat maar al te gauw vergeten, je kunt het best met iemand oneens zijn, maar dat kun je dan ook op een nette manier duidelijk maken, en gelukkig behoren jij en Ed tot dat slag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, hoi, ik hoor er ook bij!!!
Jippie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je:
"Bedankt fuer die Bloeoeoeoewemen"?
Of "Dank u, voor deze nieuwe morgen, dank u blabla..."?
Hahahahahaha. Het ligt er maar aan, wat je met die opvoeding doet hè ;-)
Dankje voor je compliment!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het duurt effe, ik ben ook geen 20 meer, maar uiteindelijk toch nog de + toets gevonden. Waarheid als een koe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brabart ach met je 56 valt het toch wel mee!
Bedankt.
Villa met gouden kranen en deurklinken, tennisbaan en zwembad en dan de hele dag niks doen, cocktailtje erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luxe is iets wat niet echt nodig is, maar wel fijn of handig om te hebben.
Dat hoeft niet materieel te zijn. Luxe kan ook het gevoel zijn dat je keuzes kan maken, omdat je er het geld voor hebt.
Luxe vind ik ook dat je alle rekeningen kunt betalen, die je leven net dat tikkeltje aangenamer maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat "men" eronder verstaat weet ik niet, ik kan alleen voor mezelf speken.
Ik vind het een enorme luxe hier te mogen leven..... in dit huis, dit dorp, dit land, dit deel van de wereld met alle zaken, goederen en vooral mensen die om mij heen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij is luxe puur alles wat ons leven in het normale dagelijkse leven makkelijker maakt.....

bv: Boodschappen doen zonder de kinderen erbij is voor mij een pure luxe!
Dit is een gewone dagelijks bezigheid, maar doordat het makkelijker is zonder de kinderen zie ik dit als een luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles waarmee je laat zien aan anderen dat je het kan betalen maar wat ook heel prima in mindere mate kan of waar je helemaal buiten zou kunnen.

voor mij persoonlijk is luxe mijn gezondheid, mijn beestje en mijn kids. en hiermee kan ik echt niet zonder maar het is dan ook niet met geld te vervangen dus weet niet of het het telt :)