Kun je als ouders je 13-jarige dochter in haar eentje de wereld laten rondzeilen?

Er is veel discussie op internet over het zgn. "zeilmeisje". Zij heeft het plan de wereld rond te gaan zeilen met goedkeuring van haar ouders.

Is dit nu in zijn algemeenheid aanvaardbaar? Is het einde niet zoek als dit wordt toegelaten? Of moet je juist de dromen van je kind toejuichen ongeacht leeftijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is te gek voor woorden.
Ik begrijp er niks van en ik vind het totaal buiten alle vormen van verstand ingaan.
Een kind van 13 in haar eentje de wereld rond laten zeilen is te gek voor woorden, en het zal ook zeker niet gebeuren.
Als die ouders het voor elkaar krijgen om dat kind te laten vertrekken, mogen ze wat mij betreft uit de ouderlijke macht ontzet worden.

Natuurlijk moet je de dromen van je kind toejuichen, en in dit geval zou je je dochter moeten stimuleren om haar dromen vast te houden zodat ze, als ze eenmaal volwassen en meer ervaren is, ze de wereld rond kan gaan zeilen.

Toegevoegd na 51 minuten:
Wat we bij dit alles vooral niet moeten vergeten:
Al kan dat meisje nog zo goed zeilen, er wordt geen rekening gehouden met haar nog beperkte levenservaring en vermogens om in te spelen op onverwachte en gevaarlijke situaties of ontwikkelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar, 10 punten.

Andere antwoorden (16)

Ik vind persoonlijk, dat je op die leeftijd toch beter naar school kunt gaan. Want er zijn genoeg wereld records te breken als het haar daar om te doen is. En in de vakanties kan ze lekker eindjes weg zeilen. Zoals ze dus ook naar Engeland is geweest. Maar als de gemeente dat goedkeurt, dan wordt nergens meer een grens gesteld. Dan wil iedereen ineens wel gaan zeilen ;)

Maar nee als ik haar was zou ik er nog even mee wachten en in vakanties lekker lange tochten maken. En als je dan klaar bent met je studie (16) , dan lekker zeilen.

Ik vind haar houding op haar blog ook een béétje te makkelijk daarin. Waar ze zegt "Ze zijn tegenwoordig ook niks meer gewend".
Dat is zeker wel waar, maar het is gewoon feit:

It's the law!

Toegevoegd na 1 minuut:
"En dan als je klaar bent met je studie (16) dan lekker de wereld rond zeilen". ~ Even voor de duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord is nee einde discussie voor mij dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het van niet als 13 jarige heb je volgens mij niet genoeg ervaring om alleen rond de wereld te zeilen
ik kan het van de ouders niet begrijpen dat ze zoiets goedkeuren
ik zou het niet goedkeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TJa, als haar ouders haar daarin vertrouwen en in steunen, dan zou ik niet weten waarom niet.
Op haar 6e zeilde ze al alleen de Friese meren over, onlangs nog in haar eentje overgestoken naar Engeland.

Als ik het verhaal van haar ouders gelezen heb in de krant, gelezen heb dat zij op de zeilboot geboren is (letterlijk) en echt gewoon goed zeilt. Als ze weet hoe alles (vooral de radio) werkt en goed genoeg engels spreekt, zou ik niet weten waarom niet.
Ik zou graag meegaan.... zucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oversteken naar Engeland is niet te vergelijken "met de wereld rond"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zou meegaan, is het geen solo zeiltocht meer vrees ik ;) Verder eens met wat kirstenwind aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kirsten: Dat weet ik zelf ook wel, maar ouders die hun kind dat toevertrouwen en een kind dat het goed volbracht is al knap. @Biertje... je hebt gelijk, dan zou het geen solo meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmmmm... Leerplicht?
Ik vind het volstrekt onverantwoord.
Het meisje kan vast geweldig zeilen, maar er zijn zaken onderweg die te veel zijn voor zo een kind.
Wat dacht je van 48 uur wakker blijven tijdens een storm?
En schades repareren onder de waterlijn of hoog in de mast?
Nee, niet verstandig.

Toegevoegd na 16 minuten:
Aanvulling:
Ik lees dat het feest sowieso niet doorgaat:

"De 13-jarige Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede mag nog geen solozeiltocht rond de wereld maken maar moet eerst haar school afmaken.
Het ministerie van Onderwijs en de gemeentelijke leerplicht-ambtenaar willen haar geen bijzonder verlof verlenen. Ook mag ze haar huiswerk niet doen via internet of e-mail."
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als ze nu toch gewoon gaat; wat gebeurt er dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ biertje: Dan mag ze niet meer terug komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me dus af ...
AWM
14 jaar geleden
De leerplichtambtenaar kan een proces-verbaal opmaken voor elke ongeoorloofde afwezigheid. De boete is 50 euro per kind per dag. Dit wordt nogal eens in rekening gebracht bij ouders die hun kind meenemen naar wintersport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt het toch nog een dure vergissing voor de ouders ;)
Als het mijn dochter was zou ik het verbieden,ondanks al haar ervaringen die ze al heeft op zeilgebied dan,voor de rest is het gewoon eigenlijk nog een kind dat net van de lagere school af is eigenlijk.
dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind wel het moeilijk... Ik heb het artikel in het AD gelezen van 13 augustus en ik moet zeggen , de vader staat pal achter zijn dochter , hij lijkt me een verstandige vader en de dochter lijkt haar ( leef) - tijd ver vooruit.

Maar wat ik vreemd vind: waarom niet een paar jaar wachten? Waarom die haast . Moet er een record worden gebroken en waarom?

Kenmerken voor die leeftijd ( en dat weten we bijna allemaal ) is het gebrek aan lange termijndenken en veel impulsiviteit . En dat impulsieve is bijna nooit echt doordacht , meestal een gevoel : als ik het nu niet doe , dan kan het niet meer.

Vaak is dat een vorm van zelfbegoocheling . Ik denk dat zeilmeisje , vooral moet doorgaan met trainen, langere tochten moet gaan maken,
Maar vooral toch ook die belangrijke persoonlijke en algemene ontwikkeling opdoen waarvan wij bijna allemaal vonden dat het niet zo leuk was en dat het te lang duurde , maar waarvan bijna iedereen de toegevoegde waarde zijn hele leven blijft inzien : SCHOOL !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanzelfsprekend!+1
Het is onverantwoordelijk. Met 13 is ze nog een kind, hoeveel ervaring ze ook heeft met zeilen, het is te gek voor woorden. Bovendien hoort iemand van 13 lekker op school te zitten.

Natuurlijk moet je dromen van je kinderen toejuichen en er aandacht voor hebben. Maar je moet wel reeël blijven en geen onverantwoorde beslissingen maken en je 13 jarige dochter de wereld in haar eentje rond te laten zeilen is absoluut onverantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in het verleden meisjes van die leeftijd (zelfs koningskinderen) in het huwelijk getreden, er worden zelfs popsterren op die leeftijd gecreëerd. Vooral dat laatste lijkt mij een groter risico voor een onvolwassen mens dan een gevaarlijke zeiltocht.
Als we toch iets willen verbieden dan liever een verbod op tiener-idolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het niet echt vergelijkbaar. Hier gaat het om totaal andere gevaren waaraan het meisje blootgesteld zal worden tijdens zo'n reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik met je eens; ik schat de gevaren van popsterrendom hoger in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn wellicht ook gevaarlijk, maar is een totaal ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ben ik niet met je eens; de gevaren van kennismaking met vroegtijdig succes en evt. drugs worden dan gewoonlijk lager aangeslagen. Succes kan een vernietigende uitwerking (op jonge leeftijd) hebben. Veel kindsterren zijn jong gestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatste ben ik met je eens, maar blijft voor mij een totaal ander verhaal dan waar we het hier over hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over en sluiten dan maar.
Neen....
Ongetwijfeld zal dit meisje, Laura Dekker, wel de technische vaardigheden hebben om een zeilboot te kunnen besturen. Ik heb begrepen dat ze graag de jongste zeiler wil worden die deze trip rond de wereld maakt. Als je echter bedenkt dat dit record nu op naam staat van een Amerikaan die 17 jaar oud is, snap ik de haast van dit meisje niet. Op haar 16e kan ze deze poging ook nog ondernemen. (Ook dat is trouwens nog te jong).
Daarnaast denk ik dat ze naast eenzaamheid ook- op die leeftijd belangrijk-een sociale achterstand op zal lopen.
Dus ik kan de rol van die ouders ook niet helemaal plaatsen.Daarnaast zijn er ook nog zulke dingen als praktische problemen: Wie gaat bij schade aan haar boot, als ze een of ander klein haventje binnenloopt, haar boot repareren??
Maar goed, ik heb begrepen dat de leerplicht ambtenaar, en de raad voor de kinderbescherming een onderzoek laten instellen, dus mischien gaat het hele feest toch niet door.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat je aangeeft: stel ze komt in de problemen, wat dan? Die sociale achterstand lijkt mij ook mee te spelen. Al haar leeftijdgenootjes gaan netjes naar school en leren met elkaar om te gaan. Dat gaat zij allemaal missen, omdat ze zo nodig een record moet vestigen. Lijkt me voor haar klasgenootjes trouwens ook vreemd. Die gaan wellicht nog voor de 1e keer alleen uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, ik las ook ergens, dat het minstens 24 uur kost om haar op bepaalde momenten te helpen. Kun je nagaan wat een risico dat inhoudt.
een kind van 13 weet zich nog niet in alle situatie`s te redden (het is nog een kind), dus ik zou het niet goedvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt als ouders meewerken aan de droom van je kind, maar als ouder heb veel meer verantwoordelijkheden dan het helpen bij het najagen van een droom.Je bent verantwoordelijk voor de totale ontwikkeling van je kind. Dit meisje is dertien jaar. Dit betekent dat ze in de puberteit zit. In de puberteit ben je op zoek naar belangrijke levensvragen. Ook verandert er zowel lichamelijk als hormonaal veel. Dit moet je beslist niet in je eentje doormaken. Hiervoor heb je je ouders en je vrienden nodig.
M.i. is dit dus absoluut geen verantwoordelijke stap. Een droom verwezenlijken is leuk, maar of het gaat lukken is een tweede. Belangrijker is het dat dit meisje opgroeit tot een evenwichtige volwassene!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, het is dat ik maar 1 plusje kan geven! +1
Natuurlijk moet je een kind stimuleren en toejuichen, maar er zijn wel grenzen. Ik wilde ook van alles toen ik 13 was, maar mijn ouders hielden me tegen, gelukkig.
Wat mij betreft zijn zowel de ouders als kind overmoedig bezig. De rol van de ouders is als volwassenen een kind van gevaren te beschermen. Dat zal moeilijk worden als ze ergens doppert.
Even vanaf gezien, dat het echt niet gezond is om 2 jaar in je eentje door te brengen, of dat nou op zee is of elders.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik twijfel niet aan haar zeilkunsten, maar de gevaren onderweg zijn niet te onderschatten. Ik vind de ouders behoorlijk naïef. Die waren nog met z'n tweeën en volwassen, toen zij dat deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben op mijn 14e naar Engeland gefietst. Ik zou het geen enkele ouder aanraden.
Wat het bootje betreft:
- of het wordt een mediacircus, pa en ma in een volgboot er achteraan, cameraploeg van SBS, sponsoren... Dan is het geen echte solotocht meer rn dus een heel ander verhaal;
- of het meiske komt in zwaar weer, de mast breekt af, piraten kapen het schip, ze breekt haar boten en gaat naar de kelder. Dan is Holland te klein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoeg te bedenken niet waar? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide gevallen wil je absoluut niet idd.
Een van de kenmerken van onze ontwikkeling in de laatste eeuwen is, dat we steeds later volwassen worden, maar dat hoeft echt niet voor iedereen te gelden. Als Kind wil en Pa denkt dat het kan, dan go girl, go!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dertien bent hoor je buiten te spelen. Alles wat buiten het kader buitenspelen valt is ongezond, behalve binnen spelen als het regent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenheidswordt. Er zijn nu eenmaal kinderen, die met kop en schouders beven andere kinderen uitsteken. Die op hun derde al doen, wat wij pas kunnen als we 20 zijn of zelfs mooit kunnen bereiken.