Wat heeft de massa immigratie van de laatste 40 jaar Nederland opgeleverd?

Weinig thema's zijn de afgelopen jaren zo veelvuldig en scherp aan de orde geweest als dat van de massa immigratie. Met name uit landen als Marokko en Turkije zijn eerst in het kader van de gastarbeid en later in het kader van de gezinshereniging en familievorming honderdduizenden mensen naar hier getrokken. Ook veel vluchtelingen uit eerst vooral Afrika en tegenwoordig uit landen als Irak en Afghanistan hebben hier een plekje mogen vinden. Tegenwoordig mogen we vooral veel mede-Europeanen verwelkomen die hun thuislanden verlaten om hier een perspectiefrijker bestaan op te bouwen.

De commissie Blok verzandde een aantal jaar geleden toen zij onderzocht naar de betekenis en gevolgen van deze massale immigratie helaas in een woud van nietszeggende aannames en dito conclusies. Relevante lessen voor de toekomst werden dan ook niet getrokken. Een gemiste kans want alle signalen wijzen er momenteel op dat de immigratie de komende jaren weer flink zal toenemen. Hier nu in de herkansing dan: wat heeft de massa immigratie van de laatste 40 jaar Nederland opgeleverd en welke lessen dienen wij daaruit alsnog te trekken voor de nabije toekomst?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (10)

Voor mij nieuwe buren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Criminaliteit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lekkere restaurantjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minder "vuil en onaangenaam" werk voor autochtonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een les die we geleerd zouden moeten hebben is: Laat de immigrant niet te lang in onzekerheid alvorens hem verblijfsvergunning te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een onveilige en minder prettige leefsituatie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede goedkope kleermakers, heerlijke schoarma, kebabschotels en schotelantennes, de revival van de hoofddoek (weer terug na de teloorgang van Zeeuws Meisje), en een goede caberetier (Najib).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast problemen heeft dit ons ook een sterke culturele verrijking opgeleverd.

Denk aan verschillende maaltijden als turkse pizza.
Maar ik denk dat we van veel dingen ook van hen kunnen leren.

Kijk bijvoorbeeld naar de kuisheid van islamitische vrouwen. Niet dat wij allemaal in een burka moeten lopen, maar veel nederlandse vrouwen zouden hier nog een puntje aan kunnen zuigen.

De gastvrijheid van oosterse culturen.

Maar ook culturele verrijking als in muziek

Niet iedereen zal dit altijd meepakken, maar ik denk dat veel Nederlanders gegroeid zijn door hun "mede-landers"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een verdubbeling van moorden/verkrachtingen/vechtpartijen/diefstallen/overvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even de puntjes op de i zetten .Wij ,zowel nederland, frankrijk ,duitsland, belgië en luxemburg zijn in de jaren vijftig ACTIEF mensen gaan ronselen om laagschoolde jobs in te vullen in een economische bloeiperiode . Werkloosheidgraad 1 à 2 % maximaal. Dit gebeurde aan de hand van affiches in dorpen in Asturie, Portugal, Italië (streek rond Bari en op Sardinie)Daarna hebben we de gezinshereniging gekend. Intussen zijn er toch landen zoals zwitserland die een premie gaven om terug te keren.Tot hiertoe ben ik zonder cijfermateriaal overtuigd dat het saldo economisch gezien nog even positief is. Hoe lang is een andere vraag.Nu is het te laat :allochtonen van derde generatie zonder enige rootsi i nhun thuisland gaan nooit meer terug, tenzij in de zomer om een tweede verblijf aan te schaffen. Dus we doen er best aan om met zijn allen eens na te denken op welke manier we toch harmonieus kunnen samenleven; (stemrecht, eigen partij??) Zoniet vergaat het ons zoals in de banlieus van parijs : elke nacht een tiental wagens in de fik. Politie die bepaalde wijken bewust vermijdt.Broeihaarden van haat tov het systeem.En dan verbaasd kijken als in een cosmopolitische stad meer dan 30 % stemt voor een neo-fasicstische partij of zoals Lepen die op een bepaald moment met zijn Front National de poulairste was in de streek van Marseille. Dit is een gigantisch probleem van de volgende decennia. In Belgie zie je dat italianen en spanjaarden zich totaal aangepast hebben aan hun "vaderland" . Zelsf de tienduizend vietnamezen in brussel zijn alle aan het werk en komen nooit negatief in het nieuws. Integendeel : daar kunnen wij wat van leren.