Waarom maken mensen, als ze aan willen geven dat hun eten lekker smaakt,

het gebaar zoals ongeveer aangegeven in de afbeelding hieronder?
(Hand plat naast het oor en die dan van voor naar achteren bewegen (en andersom)).

Waar komt die gewoonte vandaan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Meestal wordt er dan wel vriendelijker gekeken dan bij onderstaande afbeelding. :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er bestaan verschillende categorieën gebaren. De primaire categorie is die van de emotie. Bij deze categorie zijn gezichtsuitdrukking en gebaar (en stemgebruik etc.) volstrekt met elkaar in overeenstemming. Deze categorie gebaren is redelijk universeel. Anders ligt dat met de tweede, secundaire categorie: de aangeleerde gebaren. Ze worden ook wel "symboolgebaren" genoemd, en deze zijn aangeleerd en cultureel bepaald, een "afgesproken" gewoonte. Het lijkt erop dat jouw gebaar zo'n afgesproken gewoonte is (zeker gezien het feit dat het niet overal ter wereld voorkomt). In Brazilië bijvoorbeeld 'trek je met rechterduim en wijsvinger even aan je rechter oorlelletje' als je iets lekker vindt. Maar wat precies de oorsprong is van dit gebaar, is (althans bij mij) niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben niets wijzer geworden van je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik wil aangeven dat waarschijnlijk niet meer precies te achterhalen is, wanneer het is ontstaan en waarom precies die beweging. We kunnen er alleen maar naar raden. Het valt onder de categorie cultureel bepaalde uitingen die van ouder op kind worden doorgegeven. Iemand heeft voor het eerst dit gebaar gemaakt maar waarom precies dit gebaar ... ?

Andere antwoorden (1)

Omdat met volle mond praten onbeleefd is kan je met een mond vol eten toch duidelijk maken dat het lekker eten is. Wel wat smakelijker, zeker als je spinazie eet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of brocolie, *braak*