Hoe noem je het als er een 'allochtoon' in een groep zit om niet te worden beschuldigd van discriminatie ?

Af en toe zie je programma's op tv met groepen. In deze groep zit er dan een 'buitenlander' in. Bijvoorbeeld 4 blanke, en 1 donkere. Dit doen ze ( bewust of onbewust ) om te te worden beschuldigd van discriminatie. Er was hier een woord voor. Het kan uiteraard ook zo zijn dat er 4 donkere zijn en 1 blanke.

Weet iemand dit toevallig ?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het woord dat jij bedoeld is:
allochtonenquotum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hypocriesie???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zichzelf indekken tegen schadeclaims/rechtzaken wegens discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt weleens een excuusneger genoemd.

En dankzij het Pownews kennen we nu ook de uitdrukking
"De neger omdat het moet"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Troetelturk

Toegevoegd na 1 minuut:
Hieronder ook de uitleg, hoef je de site niet te bezoeken:
"allochtoon die integreert zoals de autochtoon dat graag ziet. Bij wijze van beloning mag de troetelturk overal komen opdraven om zijn kunstje te tonen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een Troetelturk net zo iets als een knuffel Marokkaan ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, kijk hier maar eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Knuffelallochtoon
En hier: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Alibi-Ali&action=edit&redlink=1 komt nog iets over alibi-alies, ook zo iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben weer helmaal op de hoogte.
Ga het morgen mijn SnoepieAlgerijnse vriendin vertellen :)
De neger omdat het moet, of de eskimo omdat het schuift ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt ook wel "Positieve Discriminatie" genoemd.
Dus iemand juist bevoordelen omdat hij/zij van een andere cultuur afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Discriminatie zit niet in benoemen v d werkelijkheid! Als je een allochtoon allochtoon noemt, discrimineer je niet.
Als je diezelfde allochtoon niet uitnodigt op bijvoorbeeld een buurtavond o.i.d. omdat het om een nieuwkomer gaat, dan discrimineer je wel.
Discrimineren hangt samen met (be)handelen. Zowel handelingen die in het voordeel als nadeel zijn, noemen we (positieve of negatieve) discriminatie.