Hebben mensen die weigeren in hun eigen onderhoud te voorzien toch nog het recht op een uitkering?

Ik heb het expliciet over mensen die wel kunnen maar niet willen werken, de beroepsdoppers zoals ze bij ons genoemd worden.Ben benieuwd naar de antwoorden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt wellicht minder voor dan zo in het algemeen wordt gedacht. Lijkt zo makkelijk of iemand uit te maken voor gewoon lui, en dan daar op voort te borduren. Vele mensen hebben psychische problemen, dat zie je niet gelijk aan de buitenkant. Daarom vind ik de vraag ook nogal kortzichtig en kort door de bocht. Dus, je heb liever een behoorlijk aantal thuis- en daklozen erbij met diverse problemen, zoals je het stelt. Ik weet even niet, wie hiermee gebaat zou zijn. Maar leuk onderwerp voor verjaardagspartijen.

Toegevoegd na 42 seconden:
of=om
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk makeert het overgrote merendeel van die mensen wel wat, maar in de vraagstelling gaat het expliciet over mensen die wel kunnen, maar niet willen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet, ja daarom zeg ik ook, je ziet aan de buitenkant niets. Dus er wordt snel gedacht, oh, mankeert niets.

Andere antwoorden (4)

Bij werkweigering stopt je uitkering, dus je vraag is zinloos.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ga het ze vragen, dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 , er wordt heus op gelet, dus de vraag is overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@HFPK heb je je ook in verdiept, waarom die buurjongen niet werkt? Want ik weet wel zeker, dat hij dat overal moet uitleggen bij de instanties. Misschien is dat een "troost" voor je.
AWM
14 jaar geleden
En zelfs dan is het niet mogelijk om cijfermatig een onderscheid te maken tussen niet-plaatsbaren en onwilligen.
Zinloze vraag, bis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken iemand die een uitkering ontvangt en gewoon zwart aan het klussen is. Zulke dingen gebeuren toch echt, maar als je oogkleppen voor hebt, zie je niks.
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk, ga hem lekker aangeven, dan slaap je beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 antwoordman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oogkleppen, dus.
Zoiets heb ik ook eens gevraagd, hier kan je alle antwoorden lezen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/verplicht-werken-uitkering.19068
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die in de bijstand zit (WWB) en werk weigert kan een zgn. maatregel krijgen. Dat betekent dat gedurende een bepaalde periode zijn uitkering wordt gekort of stopgezet.
Definitief stopzetten wegens werkweigering komt in de praktijk weinig voor omdat de WWB nu eenmaal het laatste vangnet is voor mensen zonder (voldoende) inkomsten of vermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de uitkerende instantie denkt dat je er alles aan doet om aan het werk te komen, heb je recht op een uitkering. Komen ze erachter dat je daarvoor niet genoeg je best doet, of helemaal niets doet, dan kunnen ze je korten op de uitkering of die zelfs stoppen.

We weten allemaal dat er met allerlei soorten uitkeringen wordt gefraudeerd, hetgeen regelmatig in de kranten staat. Komen ze daar niet achter, heb je er wettelijk dus recht op, maar volgens onze normen en waarden niet.
En als je wel kunt werken, maar daar domweg zin in hebt en wel een uitkering ontvangt, pleeg je ook fraude.

Toegevoegd na 4 minuten:
'domweg zin' moet natuurlijk 'domweg géén zin' zijn.