Als je op bezoek gaat bij vrienden en je hebt een cadeautje bij, waarom zeggen ze dan altijd: dat had je niet moeten doen?

En als je niets bij hebt, lijken ze teleurgesteld. Hoe zit dit dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
altijd een leuke binnenkomer, een bloemetje of een attentie. Mensen zijn verrast maar willen je ook laten weten dat je zonder iets mee te nemen, welkom bent,

Het beste antwoord

Die reactie heb ik ook al vaak gehad. Ik antwoord dan gewoonlijk:" Maar ik heb het nu wél gedaan, hopelijk ben je er blij mee." En dan komt er pas de echte reactie: "Ja natuurlijk ben ik er blij mee!"
"Dat had je niet moeten doen" zeggen mensen meestal, omdat ze niet meteen weten hoe te reageren als ze een geschenk krijgen, en ook omdat ze willen laten horen dat je zonder dat geschenk ook welkom had geweest.
Dat mag je echter niet tegenhouden om iets mee te nemen als je ergens uitgenodigd bent. Ten andere, een cadeautje geven is minstens even leuk als er één krijgen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is valse bescheidenheid. Aan de ene kant vinden ze wel echt dat het niet nodig was, maar ze vinden het wel leuk! Dus hoewel het niet nodig is, wordt het wel verwacht (Jij neemt immers altijd wat mee) en zeker ook gewaardeerd.

Overigens: Dat teleurgesteld.. Is dat iets wat jij je misschien inbeeld, omdat je zelf eigenlijk ind dat je iets mee had moeten nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ER bestaan gewoon een aantal standaard vragen en antwoorden die vallen onder de categorie 'beleefdheid'.

Hoe gaat het met je? Oh, goed, dank je.

In het geval dat je iets meeneemt zeggen ze 'dat had je niet moeten doen' betekent eigenlijk 'leuk dat je dat hebt gedaan'.

Daar hoef je niets op te antwoorden, of misschien alleen 'ach, dat is toch leuk en ik vind het fijn om te geven'.

Inderdaad, als je ergens naar toe gaat en je hebt niets bij je, dan sta je daar met lege handen... dat is niet beleefd.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je wat er ook zo 1 is, Als je aanbelt en ze doen open en vragen, ahhhh je hebt het kunnen vinden? Uhhm jah duh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of: zeg maar wat je wilt drinken, ach doe maar wat,
nee, zeg maarwat je wilt,
ooh als het maar nat is,
neeee zeg nu maar wat je wilt drinken want "DOE MAAR WAT" HEB IK NIET IN HUIS!! whahahggrgrghhhgg ook zo vet irri
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of: Ik wist echt niet wat ik kopen moest hoor, er is zoveel leuks, dus ik heb maar ********voor je meegenomen.
Watthuh?!? Dan weet je toch wat je kopen moest? als je dat niet wist had je toch niks gekocht?
Dat heet "bescheidenheid".... Vele mensen denken dat je dit zo hoort te zeggen, of voelen zich wat bezwaard. Niets meer en niets minder.
Ik zeg dan vaak grappend: "okee, dan neem ik het weer mee terug" ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Ha, die Duckje;

Ik hoorde ooit zeggen 'leugens zijn de smeerolie van onze beschaving' en jouw vraag is daar een goed voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hetzelfde hoor je ook als iemand bv een kennis wil zien die hij 20 jaar net uit het oog verloren is.
als hij hoort dat de persoon getraceerd is zegt die NÉÉ
maar,hij wil de persoon wel ontmoeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we het van de positieve kant zouden bekijken, zeggen ze misschien precies wat ze bedoelen.
Ook zonder een cadeautje waren ze blij dat je er was.
Ikzelf wil niet eens een cadeautje voor mijn verjaardag, de aanwezigheid van de personen is al feest genoeg.
We leven in een welvaartsmaatschappij, en alles wat we nodig hebben kopen we zelf al. Dus als ik zeg, dat had je niet moeten doen, meen ik dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens, het is een rare reactie. Je kan ook gewoon zeggen dankjewel wat leuk! Zal waarschijnlijk te maken hebben met de Calvinistische achtergrond van de Nederlanders. Staan ook altijd te schutteren als je een oprecht compliment geeft, geen idee wat ze er mee aan moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat schutteren bij een compliment is niet enkel bij de Nederlanders zo hoor :) Ook vele Vlamingen weten zich geen houding te geven als ze een cadeautje of een complimentje krijgen. Blozen, of het compliment minimaliseren hoor je vaak.