Wanneer is iemand een held?

Er wordt al snel geroepen dat iemand een heldendaad heeft verricht als je bijvoorbeeld iemand hebt gered, maar is dit niet gewoon je plicht? Hoe zit het dan met onze hulpverleners?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Een held is iemand die in een onverwachte situatie precies het goede doet, zonder nadenken en zonder hulpvraag. Het is de onverwachte redder in nood.
Een hulpverlener is een profesional, die hulp verleent op het moment dat die hulp van hem gevraagd wordt. Het is de verwachte redder in nood.
En of redden je plicht is? Moreel gezien natuurlijk wel, maar niet iedereen heeft het in zich om precies op het juiste moment de juiste dingen te doen. De één blokkeert in zulke situaties, de ander redt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hulpverleners doen prachtig werk, maar mogen hun leven niet riskeren bij de uitoefening van hun beroep. En terecht.
Echte helden vind ik mensen die (blijkbaar zonder daar een seconde over nagedacht hebben) een ander redden met alle risico's van dien.
Als je ze huldigt zijn ze vaak stomverbaasd, inderdaad, want 'dat zou iedereen toch doen?'
Was het maar waar.
14 jaar geleden
Een held is iemand die een groot risico neemt om een ander te helpen, en daarbij geluk heeft.

Meer algemeen, dus zonder het redden erbij te betrekken, kun je zelfs zeggen: een held is iemand die geluk heeft gehad bij het uitvoeren van een onverantwoorde actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Over dat geluk verschil ik ernstig met je van mening.
Ook als ie pech heeft blijft het een held. Zelfs posthuum.
Iemand is een held als hij/zij zijn/haar eigen leven of gezondheid op het spel zet om dat van anderen te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zijn er dagelijks vele helden. Mensen die voor een ander klaar staan. Die zich inzetten voor het milleu etc. Dit zijn ook allemaal helden vind ik. Maar echt een held zijn is pas denk ik als meerdere mensen je als held zien. Vaak helpt hier de media een handje bij om een held in het plaatje te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand is een held als ie een reddings aktie met gevaar voor eigen leven onderneemt.Soms worden mensen ook al helden genoemd als ze een kind uit een ondiepe sloot van de verdrinking redden.Een volwassene loopt geen enkel gevaar in een slo0tje van 1.5 meter diep.Hoe minder gevaar je loopt bij een reddings aktie hoe minder heldhaftig het is.Het is oneerlijk ook.iemand die een persoon uit een brandende auto sleept tegenover een kindje uit een ondiepe sloot redden.Wie is dan de held?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een held is iemand die zijn eigen leven wil riskeren voor het redden van een ander.

bij heldendaden die maar heel gewoon zijn (mens of dier redden zonder eigen risico) is dat maar heel normaal dat we dat met zijn alle gewoon doen, dus eigenlijk geen heldendaad.