Zijn er ook andere talen waar met ziektes word gevloekt?

Of zijn wij Nederlanders de enige?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat het inderdaad een unieke voorkeur van Nederlanders is om te schelden met een ongeneeslijke ziekte. Duitsers hebben voorkeur voor 'anale zaken', Noren halen er vaak de hel en de duivel bij, Engelstaligen beledigen iemands moeder of vergelijken mensen met varkens, honden of sluitspieren.
Onze geschiedenis als zeevarende natie heeft ons die hele rits aan scheldbare ziekten opgeleverd. Tering, tyfus, pest, pokken en de kolere worden veelvuldig gebezigd. En ondanks dat ze al lang niet meer zo gevaarlijk zijn als vroeger hebben ze nog weinig aan kracht ingeboet.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, niet alleen in het Nederlands. Ook in het Spaans . Sommige jongeren (jongens) spreken elkaar aan met ; gonorroe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Jiddisch ziet Dr. Reinhold Aman als mogelijke bron voor een Nederlandse specialiteit: het gebruik van allerlei ziektes in verwensingen. Pest, pokken, tering, kolere (=cholera) en kanker worden creatief ingezet. Pokkenweer, teringhuiswerk, kankerhoer, de mogelijkheden zijn legio. Omliggende culturen hebben het niet. "Het Jiddisch heeft een enorm arsenaal aan vloeken", zegt Aman, en ze gaan allemaal over drie dingen: rijkdom, religie en gezondheid. Omdat er in Nederland altijd zo veel joden gewoond hebben, denkt Aman dat het heel goed mogelijk is dat een aantal van die ziekteverwensingen uit het Jiddisch vertaald zijn.

Vloeken, schelden, beledigen. Er is geen taal of tijdperk waarin het niet gebeurt. Reinhold Aman is de enige die zijn levenswerk gemaakt heeft van het inventariseren en onderzoeken van de manieren waarop mensen elkaar met woorden dwarszitten.

In andere landen wordt er op andere manieren gescholden. Lees er hier alles over:

http://aman.members.sonic.net/koenen.html