Waarden en normen hebben te maken met ongeschreven regels en dingen door voor jezelf belangrijk zijn.

Normen heersen in bepaalde culturen, of je hier culturen in landen mee bedoelt, culturen op je werk of de cultuur die bij jou thuis heerst.
Het zijn de ongeschreven regels waar iedereen zich aan dient te houden maar die per cultuur erg kunnen verschillen, zoals U zeggen en met mes en vork eten.

Waarden zijn de dingen die voor jouzelf belangrijk zijn en zijn geheel persoonlijk. Zo kan bijvoorbeeld eerlijkheid een waarde voor jou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarden zijn bepaalde (ongeschreven) denkbeelden/idealen. Hoe zouden de groep in de ideale situatie met elkaar om gaan. Normen zijn concrete afspraken die je maakt.

Bijvoorbeeld; Ouderen moeten veel respect krijgen (waarde). Je staat je plaats in de bus af aan iemand die ouder is als jij (norm).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen zijn de "ongeschreven regels", zo hoor je je te gedragen, zonder dat er een aanleiding voor is. Bijvoorbeeld, dat als je iemand ontmoet dat je die persoon een hand geeft enz.
Waarden zijn dingen die jij/de samenleving belangrijk vind zoals een goede gezondheid & respect voor elkaar.

Normen ontstaan meestal uit de waarde die "wij" belangrijk vinden.