Wat vindt jij typische angsten die we elkaar aanpraten?

Een virusscanner gebruik ik niet. Met een bezweet hoofd de vrieskou in maakt me niet bang voor een verkoudheid. Een WA verzekering is voldoende voor mijn 5 jaar oude auto.

Het bewust niet toegeven aan angsten, die vaak vanuit commercieel oogpunt de wereld in worden geholpen, geven me een gevoel van vrijheid en bewustheid.

Wat jullie: onder welke angsten loopt onze medemens onnodig gebukt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een hoop onnodige angsten. Maar de gevolgen van het niet hebben van een virusscanner: die heb ik duidelijk genoeg ondervonden om er toch één te nemen. En dan één die gratis is, waar ik nota bene tevredener over ben dan de dure virusscanner die ik eerder had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met het gebrek aan de virusscanner is dat je anderen met de problemen opzadelt als je PC besmet wordt. Dat gebeurt sneller dan je denkt. Ik doe bij ons bedrijf ook de PC beveiliging, dus ik weet heus wel wat er zo dagelijks binnenkomt aan ongewenste troep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Virussen zijn makkelijk te herkennen dus je hoeft ze helemaal niet te krijgen als je er ook maar een klein beetje verstand van hebt.

Het beste antwoord

In Psychologie Magazine van vorige maand stond een leuk artikel over hoe mensen risico's zo verkeerd inschatten. Veel mensen zijn bang om in een vliegtuig te stappen, maar ze gaan wel met een biertje op de auto in. Of ook zonder biertje is het risico te verongelukken statistisch gezien groter.

Voor wat betreft verzekeringen vind ik je voorbeeld niet heel erg goed. Dat is een kwestie van kosten/baten analyse. Voor een 5 jaar oude Volvo gaat dat misschien niet op, maar wel voor jouw auto. Een kennis heeft geen extra tandartsverzekering omdat hij een behandeling van 1500 nog wel kan dragen. In ons gezin kunnen we dat niet en spreiden het risico al wetend dat wij uiteindelijk meer kwijt zijn dan mijn collega. Daar zit niet zoveel angst bij. Aan de andere kant is Nederland geloof ik wel het meest verzekerde land.

Ik denk dat vreemdelingen haat meer voort komt uit angsten die je erlkaar gemakkelijk aanpraat.

Ik raad je aan om eens naar dominee Gremdaat te luisteren, zie link. Ik zou het niet beter kunnen omschrijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De angst dat ons land binnen de kortste keren islamitisch zou worden. De angst dat we na de zomer bijna allemaal de mexicaanse griep zullen krijgen. De angst dat we over 50 jaar zonder energiebronnen zitten. Zal allemaal wel loslopen, en ik ga er niet onder gebukt. Maar eh .... een virusscanner zou ik als ik jou was wel gebruiken, behalve als je een appeltje hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen en ik heb wel een appeltje natuurlijk
niet aleen voor de veiligheid,
maar ik heb ook nog eens de schurft aan puzzelen, dat ding moet het gewoon doen:) en dat doet ie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hear, hear !!
AWM
14 jaar geleden
Zodra het woord 'Islam' voorbij komt, gieren de duimpjes langs. Van mij het 7e plusje.
Dat je actimel, of vifit of dat soort flutspul moet gebruiken om je weerstand te verhogen. Heeft totaal geen effect namelijk.

Of de angst over drugs, dat als je er één keer aan begint, je er nooit meer vanaf komt. Da's bullshit. Je moet bijvoorbeeld een maand lang 2 keer per dag heroïne spuiten, wil je er verslaafd aan raken.

Mensen worden met heel veel dingen onterecht bang gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, hij doet het al jaaaaren en is nog steeds niet verslaafd:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, nee dat nou ook weer niet. Maar ik bedoel echt fysiek verslaafd.
Als kind word je door ouderen continue angsten aangepraat. Denk maar aan :

-Als je stout bent ga je mee in de zak van sinterklaas naar spanje.
-Als je die gezicht blijft houden blijft hij zo staan om twaalf uur
-Als je snoept vallen je tanden eruit.
-Was je handen voor het eten anders krijg je slangen in je buik.
- enz.

Algemeen. denk aan:
- dun is mooi dik is lelijk.
- ouderdom geeft zwakte aan. (plastische chirurgie)
- Ik kom ff niks op wat anders.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er staat toch duidelijk in de vraag WAT VIND JIJ!!! Dus duidelijk een meningsvraag hoe komen die minnetjes hier dan terecht? Of kan tegenwoordig een mening ook al fout zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onveiligheid. De Telegraaf probeert bewust de lezers al tientallen jaren de stuipen op het lijf te jagen.

P.S.: Ik zou toch een virsusscanner installeren. Ze zijn er ook gratis. Ik wil je geen angst aanpraten, maar als je eens wist hoeveel mensen ik uit de misère heb moeten helpen. En er zijn trojans die je internetbankieren onveilig maken. Ben je al bang? :)
14 jaar geleden
Mensen praten elkaar veel angsten aan van diverse aard. Over het eten, de hygiène, de crisis, de Euro. Je maakt je bang en angstig voor dingen die er niet zijn of er niet zijn. Je kunt dit beter pas doen als het je echt overkomt. Dan is er tijd genmoeg voor om je druk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een virusscanner gebruik ik ook niet. In de afgelopen 22 jaar heb ik één keer een virus gehad, en dat was door mijn eigen stommiteit.

Overigens heb ik toen (ik was nog student) dat virus bekeken, er een paar stomme fouten in ontdekt, en het herschreven waardoor het zich veel minder opvallend kon verspreiden. Die verbeterde versie heb ik nooit in het wild losgelaten, dus maak je geen zorgen.

Met natte haren of een zweethoofd de vrieskou in maakt mij ook niet bang. Ook bibberend van de kou een tijd buiten staan maakt mij niet ziek - waarom zou ik ziek moeten worden als ik het gewoon koud heb?

Een glasverzekering heb ik niet. Als er nu een ruit breekt, kan ik de vervanging makkelijk betalen van het geld dat ik heb uitgespaard door geen verzekering te hebben.

Hetzelfde geldt voor een hele hoop andere verzekeringen. Ik neem alleen die verzekeringen die verplicht zijn, en die verzekeringen die ik nodig heb om niet failliet te gaan als zich onheil voordoet. Daarom zou ik wel een WA-verzekering voor de auto en een ziektekostenverzekering nemen, ook als die niet verplicht zouden zijn, maar neem ik geen glasverzekering. Aan een schadevergoeding na een ongeval, of aan medische kosten, kan ik namelijk makkelijk failliet gaan; aan een gebroken ruit niet.

Ik laat me ook inenten tegen ziektes die ik echt niet wil hebben. Zoals hepatitis, typhus enzovoort. Inenten mag dan een risico hebben, niet inenten kent een aanmerkelijk groter risico.

Voor griep laat ik mij niet inenten. Ook niet voor de Mexikaanse griep, zolang die zo onschuldig blijft als nu. Goed, dan ben ik misschien (misschien!) een keer flink ziek - nou en?

Als ik met een groot geldbedrag over straat zou moeten, zou ik dat heel gewoon doen. Hoe vaak ben ik nu al beroofd? Nul keer! Dus waarom zou ik dan net die ene keer wel worden beroofd?

Voor mobieltjes heb ik geen angst. Sporten is gevaarlijker. Autorijden is nog aanzienlijk veel meer gevaarlijker.

Elektrosmog, zoals dat zo mooi angstaanjagend heet - ik geloof er niet in. Goed, er is een kans dat het een negatief effect heeft. Maar als dat al zo is, is dat effect zo gigantisch miniscuul dat ik me daar geen zorgen over maak.

Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede voorbeelden +1
Ha, die Reneke;

Ik vind angst voor de vergrijzing van de bevolking ook zo'n aangeprate angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mexicaanse griep, een PANDEMIE mensen!!
Dat deze griep niet veel meer voorstelt dan om het even welke griep (die OOK gevaarlijk is voor jonge kinderen en oude van dagen, zich alleen minder snel verspreid) lijkt men niet te WILLEN weten, ondanks het feit dat al heel wat medici op tv hebben verteld dat de griep niet zo eng is als hij lijkt.
Het is veel te spannend allemaal, zo'n pandemie! Lekker hoor!
Dus: mondkapjes voor en bibberend afwachten maar!
Hatsjie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We worden ons veel angsten aangepraat door mensen die er belang bij hebben.
De overheid praat ons angst aan voor terrorisme, want een bang volk is gemakkelijk te regeren en ze laten zich gedwee allerlei informatie afstaan; hele databanken vult de overheid met gegevens die ze wel eens van pas kunnen komen.
Ook politieke partijen spinnen garen bij het verspreiden van angst; de PVV bestaat bij de gratie van angstige kiezers.
Ook de commercie heeft baat bij het verspreiden van angst; je kunt hele wasmachines kopen voor de prijs van de ontkalker die je in je oude wasmachine gooit.
Verzekeringsmaatschappijen kunnen niet bestaan zonder het verspreiden van angst, zelfs als je al een uitvaartverzekering hebt proberen ze je nog aan te praten dat hun eigen service toch minder zou kunnen zijn dan het verwende publiek zou kunnen verwachten dus kun je je bij verzekeren zodat je dood en al toch maar geen sociale flater zal slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het klimaat en de stijgende zeespiegel. Hoewel er best wat van waar kan zijn, geloof ik ook, dat er een natuurlijk proces gaande is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat in 2012 de wereld ophoudt met bestaan omdat de kalender van de Azteken dan is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
global warming en dat soort doemscenarios