wat is het verschil tussen een emo en een gothic

ik weet nog niet wat ik wil worden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K
bamibal
12 jaar geleden
Waarom wil je überhaupt iets "worden"? Je *bent* iets of niet, en dan blijkt of er meer mensen zijn zoals jij.
Annswers
12 jaar geleden
Je moet vooral jezelf blijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je bent jezelf. Als dat toevallig iets is dat aansluit bij een groep anderen, dan kan dat leuk zijn. Maar dat moet niet je doel zijn, niet jezelf veranderen omwille van ergens toe behoren. Dat gaat toch wringen vroeg of laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie reacties! ben dus niet de enige die me dit afvraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BLIJF JE ZELF iedereen die niet EMO/Goth zijn haten EMO/goths en als je een emo bent snij je dan alsjeblieft niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Deniz: Ik ben geen van tweeën, maar ik kan toch echt, met de beste wil, niet zeggen dat ik ze haat. Ik denk dat de meeste mensen dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoor ook bij de meeste mensen.
waarom zou ik ze moeten haten? zei hier geen enkele reden toe. eneh..snijden alle emo's zichzelf omdat ze emo zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet eens bewezen dat snijden vaker voorkomt bij emo's dan bij anderen. Over vooroordelen gesproken... Verder is er best wel verschil tussen emo's en goths. En tot slot: ja, je moet toch jezelf blijven. Alleen maar een clubje zoeken om je aan te conformeren, is geen oplossing. Vooral omdat de vraagsteller nog niet iets IS, maar zegt dat hij/zij het wil WORDEN. Je moet niets worden, je moet gewoon ZIJN.

Antwoorden (4)

Emo is een cultuur. Gothic is een cultuur en een geloof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emo is een subcultuur, een verwijzing naar een levenstijl van jongeren, net als je vroeger punkers had. tegenwoordig zijn de stijlen erg divers. Op wikipedia staan goede overzichten:

Emo is een muziektype dat dateert uit de jaren tachtig van de 20e eeuw. Emo combineert hardcore, post-hardcore en popmuziek met melodische en experimentele rock. Vanaf eind jaren negentig evolueerde de term "emo", tegenwoordig verwijst emo ook naar een modestijl en een lifestyle voor (vooral) jongeren.

Gothic is een moderne wereldwijde subcultuur die opbloeide in de vroege jaren 80 als een variant van de gothic rock-scene, een subgenre van postpunk, of new wave en vandaag de dag nog steeds bestaat en almaar groter wordt (bron?).

De subcultuur wordt geassocieerd met muziek en kleding. Kledingstijlen variëren tussen allerlei scenes zoals Batcave/Deathrock, Victorian, Lolita, fetisj, Androgyn, Cybergothic, Darkwave.

Vanaf het midden van de jaren 90 kreeg de subcultuur meer leven ingeblazen. Ondertussen zijn er diverse festivals waar allerlei soorten muziekstijlen gedraaid worden zoals bovengenoemde Batcave, Deathrock, cyber (Industrial, Electronic Body Music) en darkwave maar ook wel punk. In latere jaren soms aangevuld met noise en futurepop.

Tegenwoordig is het ook in om stijlen te combineren. Het hoort bij je levensfase om te ontdekken wie je bent.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij beide subculturen is er een vooroordeel dat "aanhangers" depressief zijn en zichzelf verminken (zowel bij Gothic als bij EMO). Deze aanname wordt mede veroorzaakt door de kledingkeuze (meestal zwart bij Gothic) en muziek (zwaarmoedig) en nadruk op emotie (bij EMO). Er is ook wel onderzoek naar gedaan overigens.

In het algemeen kan je zeggen dat de verschillen tussen beide stromen zich vooral richten op verschillende muziekkeuze en kleding.

Overeenkomsten combinaties zijn er ook: Gothic-EMO.

Gelukkig hoef je niet te kiezen. Doe gewoon wat je leuk vindt en ontdek je zelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gothic is boos over alles
Emo is treurig over alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken wel een gothic, maar boos was ze niet hoor. sterker nog, ik heb in tijden niet zo gelachen als met deze gothic.
ik werd er gewoon emo van (tranen in de ogen van het lachen dus)
Ik raad je aan om noch een 'emo', noch een 'gothic' te worden, maar jezelf te zijn en te blijven.
Als het je erom gaat om een groepje vrienden te krijgen: kies de mensen die jou als vriend behandelen en behandel hen als jouw vrienden. Let daarbij niet op uiterlijkheden.

Gothic heeft trouwens te maken met 'hekserij', al noemen zij dat dan meestal 'wicca'. Dat zou voor mij een reden zijn om daar niet aan mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Nope not really als je aan wicca doet ben je een wiccan gothic heb er niks meet te maken