Waar komt de uitspraak: 'Nederland is vol!' vandaan?

Sommigen blijken Nederland 'vol' te vinden. Maar als ik kijk naar de provincies buiten de randstad, zie ik nog zat ruimte voor miljoenen mensen.

Is men bang dat er meer sprake komt van fileleed, voedselschaarste en ruimtegebrek, of wil men gewoon niet meer buitenlanders in Nederland hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ironisch is dat dit aan de ene kant wordt geroepen, terwijl tegelijkertijd gemeentes zoals Heerlen krimpen, en hier heel hard tegen protesteren.

Antwoorden (9)

Ik denk dat het meer het gevoel is dat ze gewoon niet meer buitenlanders er bij willen. Ze vinden dat er al te veel is. Met ruimte heeft het niks te maken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jullie hebben teminste daar ga ik van uit allemaal een tuin voor en of achter je huis.
Nou zo moet je Nederland ook bekijken of moet er op elke vierkante meter worden vol gebouwd.
Volgens mij ooit geopperd door Janmaat (partijnaam weet ik niet meer) of door de Volksunie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat van origine een uitspraak van Hans Janmaat, voorman van de in de jaren 80 zeer omstreden centrumpartij. Ik heb laatst nog eens wat dingen van ze teruggezien en volgens mij is inmiddels de PVDA rechtster, maar goed, hij was de eerste die kwam met de uitspraak Nederland is vol, of vol is vol.
Blijkbaar is die kreet aangeslagen, want je hoort hem nog steeds met zekere regelmaat opduiken.

Vol is echter relatief; het grootste oppervlak van Nederland bestaat nog steeds uit zwaar gesubsidieerde en nauwelijks gebruikte landbouwgrond. Daar zou je natuurlijk huizen op kunnen plempen, maar mensen nemen meer in dan alleen fysieke ruimte ( en op wereldschaal is die ruimte in Nederland niet zo groot, vooral niet in de randstad). Ze hebben ook behoefte aan 'Lebensraum', beweginsvrijheid, maar ook moeten er voor iedereen voldoende voorzieningen blijven, mogelijkheden om inkomsten te verwerven, geestelijk en lichamelijk gezond te blijven, en in dat verband begint Nederland tamelijk overbelast te raken.

Vol is relatief. In een hok van 50 x 75 x 50 passen makkeljk twintig of dertig konijnen, misschien wel honderd als je je best doet, maar toch zullen we er gevoelsmatig niet gauw meer dan twee inzetten. Met drie of vier wordt het al dringen bij het bakje.....

Toegevoegd op 22-06-2009 17:03:13
Tweede link is een uitzending van Andere Tijden over de Centrumpartij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mijn antwoord +1
Nederland is redelijk vol. Gelukkig maar dat er nog wat lege plekken zijn , zoals jij zegt ("zat ruimte voor miljoenen"), maar een klein land moet ook nog leefbaar blijven a.u.b.
Nederland staat op de 27 ste plaats van 232 landen wat bevolkingsdichtheid betreft (396 inwoners per km2).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het begin was het Janmaat, daarna hadden we Pim Fortuyn met een soortgelijke uitspraak.... Ergens ben ik nog steeds bang dat ze er geen buitenlanders meer bij willen hebben.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd hoef ik er ook geen extra Néderlanders meer bij ; het aantal dat we nu hebben mag van mij redelijk stabiel blijven of zelfs minder worden, En welke kleur, geur, smaak of godsdienst al die mensen dan hebben zal me worst zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder alles goed?
De uitspraak' Nederland is vol' heeft te maken met de bevolkingsdichtheid van ons land. Nederland is een van de dichtbevolkste landen ter wereld en er kunnen geen mensen meer bij. Dat kan natuurlijk wel maar dan gaat het ten koste van de leefbaarheid, de natuur en het milieu. Overbevolking is een plaag voor een land en we zijn al vol met 10 miljoen Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dit is, naar mijn mening, een heel goed antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je dit gekkenhuis een normaal bevolkt land noemen? Onze normen vervagen ook op dit vlak. Er is s' nachts geen donker plekje meer te vinden. En de grondprijzen zijn zo hoog dat de woningen onbetaalbaar zijn. Ik ben liever een ontevreden Nederlander dan een tevreden varken.
Dat riepen ze 20 jaar geleden ook, en sinds die tijd zijn we gegroeid van 16 naar 17 miljoen inwoners. Het is maar relatief ;-) Ook toen hadden we files en defensieuitgaven die te hoog leken. Weet je, over 20 jaar klagen we nog steeds over de hoogte van de belastingen en het weerbericht, wat dat aan gaat veranderd de wereld niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitspraak is van Janmaat, maar heeft niets te maken met de ruimte maar met de druk en daarmee bedoel ik dat in de jaren 80 relatief veel asielzoekers naar ons land toekwamen en niet naar andere niet nader te noemen Europese landen. Met de term werd bedoeld dat hun inziens wij genoeg asielzoekers hadden opgenomen en dat nu andere landen aan de beurt waren of dat ze maar terug moesten naar hun eigen land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Janmaat ja. Een niet zo bijster intelligent man destijds.

Vraag eens aan een inwoner van Manhattan of hij zijn eiland vol vind. Hij zal je glazig aankijken.....

Als het zo vol is, waarom is het dan zo populair om hier te wonen? dan gaat iedereen toch gewoon weg? Dan wordt het hier gelijk weer wat rustiger.

Nederland is gewoon een mooi land, waar men (dus) graag woont:)
Vandaar.