Waarom mag de naam "negerzoen" niet meer?

Blanke vla en jodekoeken zijn toch ook nog steeds in de supermarkt te krijgen?? Afrikaantjes (perkgoed) worden ook nog verkocht...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze vraag komen hele fouten gedachten in me op, waarvan ik zeker weet dat mijn antwoord verwijderd zou worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die witte lijken me eigenlijk nog veel lekkerder.....of is dat een racistische gedachte ? :eeks:

Het beste antwoord

'Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.'

Het bedrijf doelt hiermee onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname, die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat deze beledigend zou zijn, bijvoorbeeld voor mensen van Afrikaanse komaf.

De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde chocoladeschuimbollen die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen ' (Bron: ANP)

Dit betreft een citaat van de website van Buys en is dus niet mijn mening.
Ik vind het belachelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Tja, typisch gevalletje van te correct willen zijn. Zelfde reden dat ze eigenlijk Zwarte Piet ook willen verbieden.

Wij thuis houden ons wel netjes aan de regels. Wij spreken niet over negerzoenen maar over "Die dingen die vroeger negerzoenen heten" :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er altijd wel weer iemand zal zijn die het er zogenaamd moeilijk mee heeft. Heeft natuurlijk een discriminerend kantje en dan moet het maar weer veranderd worden. Ik snap niet dat mensen zich om dit soort dingen druk kunnen maken. Alsof er geen ergere dingen op de wereld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak me er niet druk om, ben nieuwsgierig naar wat andere mensen hierover denken. Ik vind persoonlijk dat de maatschappij (naar de verkeerde kant) is doorgeslagen en dat er een aantal Nederlandse dingen verloochend worden om maar politiek correct te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde het ook niet persoonlijk, dat jij je er niet druk om moet maken. Ik bedoelde "de mens" in het algemeen.
Ik denk er eigenlijk hetzelfde over als jij (geloof ik).
Dan moet oranjebitter ook verdwijnen van de schappen.
Het heeft allemaal te maken met discriminatieangst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het bedrijf veel klachten heeft binnengekregen dat de naam racistisch zou zijn.
Vind je dit nou echt een kwestie om wakker van te liggen?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, lig er absoluut niet wakker van. Vind het alleen vreemd dat er zoveel ophef over is gemaakt maar dat andere producten niet aangepast hoeven te worden...
AWM
14 jaar geleden
Niemand wordt gedwongen om iets te doen in dit opzicht.
De motieven zijn puur commercieel. De fabrikant denkt dat zijn produkt beter verkoopt met de nieuwe naam. Het is heel plat, het gaat alleen maar over geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra er over gezeurd gaat worden, zal het zeker snel veranderen hoor. Misschien is het ook wel gewoon een indicatie van de lange tenen van een bepaalde groep mensen, wat overigens van beide ' kleuren' zou kunnen zijn.
In 2005 werd aangekondigd opnieuw te willen overwegen om de naam te wijzigen, omdat de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname de naam, net als in de omringende landen, veranderd wilde zien.

Op de website van de Stichting Eer en Herstel wordt gesteld dat het woord 'neger' niet alleen 'zwart' betekent maar ook: "Volgens Latijnse woordenboeken betekent het woord "niger" zwart in de zin van donker, hopeloosheid, verschrikkelijk, iets dat ellende veroorzaakt en tot de onderwereld behoort. "Neger" heeft bovendien ook verband met het Latijnse woord "necro" (voor dood). Zo wordt duidelijk dat Afrikanen in verband werden gebracht met de dood, vuil en slavernij."[1]

Koekfabrikant Van der Breggen deed vervolgens onderzoek naar de gevoeligheid van het woord "negerzoen", en op 23 maart 2006 werd publiekelijk bekend gemaakt dat ze hun negerzoenen voortaan zullen verkopen als "Buys Zoenen". De koekfabrikant stelt op zijn website: "Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen
Volgens Wikipdia, verder vermelden ze nog:

Op 19 december 2006 werd bekend gemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.

De fabrikant heeft het dus zelf verandert, voordat er werd ingegrepen. Blanke vla heeft niets met een bevolkinsgroep te maken maar met de kleur blank (kleurloos) het woord neger is natuurlijk wel beledigend en beladen, hadden ze bruine zoenen geheten had niemand erover geklaagd. De naam Jodekoeken te wijzigen is wel overwogen, maar nooit doorgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we hier al mee beginnen is inderdaad het eind zoek. Neger is dan voor veel mensen dan misschien geen leuk woord, maar in combinatie met 'zoen' klinkt het toch heel vriendelijk. Het is in mijn ogen alleen een naar woord als je het op een nare manier gebruikt.

Juist door iets te verbieden wordt er alleen maar meer nadruk op gelegd. We zoeken er veel meer achter dan nodig is als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet het u buyszoen noemen. het schijnt racistisch te zijn.
is bedacht door een stel over enthousiaste mensen die weer een wat commotie rond iets wou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben echt geen voorstander van deze trend om dingen te verbieden of hernoemen omdat het aanstoot zou kunnen geven, behalve in dit geval. Ik denk dat het woord neger gewoon te beladen is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geen ander voorbeeld kan bedenken waarmee ik het ook eens zou zijn (behalve dan de meest voor de hand liggende kwetsende woorden)
Dus gewoon Moriaantje leren op school (misschien met uitleg over hoe en waar dit liedje onstond), maar een leuke nieuwe naam bedenken voor die zoenen. Klapzoen misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem het echt geen Buys-zoenen want ik koop ze van een ander merk, en wij noemen ze tegenwoordig gewoon oude negerzoenen. Wie wil er een ouwe negerzoen ?? Misschien is dat nog wel erger....'k zal maar oppassen...

Ik vind dit een typisch voorbeeld van misplaatst politiek correctivisme dat werkelijk nergens op trekt. Geen enkel kind heeft voor zover ik weet ooit de relatie gelegd tussen een negerzoen en een neger anders dan wellicht de kleur. Net zomin als dat ze bij jodenkoeken ooit aan een jood gedacht hebben, en ik begin me nu sterk af te vragen of Engelse drop dan wel mag....
Volgens mij heten ze in Frankrijk trouwens gewoon nog steeds tete de negre (negerhoofd) wat veel meer tot de verbeelding spreekt. Is trouwens de moorkop (eveneens negerhoofd) al in de ban ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er tegenwoordig zowieso al snel geroepen word van discriminatie.