Cultivatietheorie

Kan iemand precies uitleggen wat de cultivatietheorie inhoudt, mijn boek geeft een beeld van tv de werkelijke wereld is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt zeker maatschappijwetenschappen?

Antwoorden (1)

Volgens de cultivatietheorie van George Gerbner (1972) wordt het beeld dat mensen van de werkelijkheid hebben in hoge mate bepaald door de televisie. Zijn centrale claim is dat aanhoudende blootstelling aan televisieinhouden op lange termijn kleine maar meetbare effecten heeft op de perceptie van kijkers (hoe langer men kijkt per dag, hoe meer effect de televisie zal hebben op de wereldperceptie van de kijker). Uit onderzoeken gebaseerd op de cultivatie-theorie van Gerbner blijkt dat zware televisiekijkers meer geneigd zijn om in stereotypen te denken en bijvoorbeeld eerder geneigd zouden zijn om het gebruik van geweld als probleemoplossing te zien. Deze resultaten bevestigen de "mainstream" hypothese van Gerbner, die inhoudt dat van elkaar verschillende mensen meer op elkaar gaan lijken als gevolg van veel televisiekijken . Uit effectonderzoeken blijkt echter dat directe causale verbanden tussen televisiekijken en het gedrag moeilijk aan te tonen zijn.