U of jij. waar word u/jij het liefst mee aangesproken, hier bij goeievraag, en waarom?

Persoonlijk heb ik er zelf geen moeite mee als iemand hier jij tegen mij zegt. maar zelf ben ik regelmatig in twijfel of ik U of jij moet zeggen. U is netjes, maar maakt voor mijn gevoel ook alles meteen een heel stuk afstandelijker. Vroeger zei ik altijd U, meneer, mevrouw. toen ik echter ging studeren, werd me dat afgeleerd door de leerkrachten. ik moest jij zeggen en ze bij de voornaam noemen. daar moest ik erg aan wennen. nu kan ik me voorstellen dat sommige mensen juist aan jij moeten wennen. maar soms heb ik het gevoel dat jij net zo goed is als u, persoonlijk heb ik het gevoel dat het meer vertrouwen oproept. is dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hier bij GV uiteraard met je/jij. Ook in de boze buitenwereld mag iedereen mij jij noemen. Waar ik alleen soms een hekel aan heb is bijv. de benadering van bepaalde winkels zoals IKEA. Die zèggen geen "je en jij" maar die schreeuwen het...

" Je kunt hier jouw winkelwagen terug zetten".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Wat mij betreft jij, en dat doe ik meestal ook bij anderen. Dit komt omdat ik tot op heden iedereen in de je vorm zie schrijven hier, dus dan ga je daar vanzelf in mee. Het is een informele informatieve pagina, die wat mij betreft dus "makkelijk"gehouden mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Moor,

Op het internet is het volstrekt ongebruikelijk om 'u' te zeggen in fora en websites zoals deze.
Omdat iedereen anoniem is, is iedereen gelijk.
Aan de andere kant: je valt wel op als je 'u' gaat zeggen, het mag wel, misschien levert het wel punten op.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Kan het niet beter en duidelijker omschrijven...
AWM
14 jaar geleden
Nou, zoals ik al zei: het mag best, alleen valt u wel op als u zo beleefd bent. Hoogachtend en uw reactie met belangstelling tegemoetziend, De Antwoordman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hi hi.. :-))
Ik spreek zelf volwassenen, vanaf ong. 40 jaar altijd aan met u. Als ze dit vervelend vinden geven ze het zelf wel aan en dat zeg ik 'je' of roep ik degene bij de voornaam. Is stukje respect. Zelf zou ik niet met 'u' aangesproken willen worden. Ben ik nog te jong voor. Misschien als ik 60 ben?

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees weer verkeerd, bij goedevraag vind ik dat iedereen een 'je' is. Maar als iemand u wilt gebruiken, prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier op GV zijn we anoniem en 'jongens' en 'meisjes' ondermekaar. In het dagelijkse leven verwacht ik dat vreemden mij met 'U' aangspreken, al hoeft dat voor mij niet altijd per se. Hier zou ik dat belachelijk vinden.
Bovendien zijn de meeste leeftijden hier ook onbekend.
Aan veel vragen, antwoorden en reacties kun je bij sommigen de leeftijd wel redelijk inschatten, maar als ze mij met 'U' aan gaan spreken, zou ik mij hier minder thuisvoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat op een pagina als deze iedereen wel een "jij" is.
Let wel... als je "u" gaat gebruiken, dan NIET met hoofdletter, tenzij je Onze Lieve Heer aanspreekt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen noemen elkaar tegenwoordig veel te snel 'je en jij'
persoonlijk heb ik niks op tegen om met 'u' aangesproken te worden, zie het zelfs als een vanzelfsprekendheid in goede omgangsvormen tegen de senioren, waar ik met 62 jaar toch wel bij hoor.
Tot mijn ouders stierven heb ik ze altijd met U aangesproken. Mijn kinderen en kleinkinderen jijen tegen mij, tot mijn grote teleurstelling. Ik zal er echter nooit een punt van maken bij ze.
Kortom, zeg jij maar gerust U tegen mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet gebruik ik vaak jij. Behalve als ik iemand persoonlijk aanspreek (een bericht stuur) en ik niet weet hoe oud die persoon is.
Daarbuiten vind ik het wel netjes om iemand met u aan te spreken. Het is vooral handig om enige afstand te scheppen als je hier behoefte aan hebt.
Ik ben zelf 30 en vind het niet heel erg nodig om met u aangesproken te worden (ik schrik nog wel eens als iemand me met mevrouw aanspreek, dan kijk ik eerst achterom)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'dresscode' hier is je/jij. Kijk maar boven in het scherm. "Stel je vraag" staat er 2x. Dus je/jij wordt geadviseerd en ik heb daar geen enkel probleem mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier online hou ik het op je en jij.
In het dagelijkse leven zeg ik tegen oudere mensen altijd netjes u. Tegen jongeren jij.
Ik heb het liefst dat ze mij ook gewoon aanspreken met jij, anders voel ik me zo oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op GV spreek ik mensen aan met je. De (laagdrempelige) site, de opzet en de vragen en antwoorden stralen uit dat dit hier kan. 'U' schept toch meer afstand in mijn beleving.

Ik vind het belangrijker dat iemand met respect wordt aangesproken, dan maakt m.i. minder uit of je 'u' gebruikt of 'je'.

Wanneer iemand het echt niet op prijs stelt dan mag hij of zij dat aangeven en dan zal ik de eerste zijn die hiermee rekening houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag mij tutoyeren.
maakt mij niet uit. vind een ander dat hij met u aangesproken moet worden dan moet hij dat in de vraag maar laten blijken. door de vraag ook met u te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij komt er hier nog al eens een u,tje voor.
Daar zal ik altijd op reargeren door te vragen of het gewoon maar je en jij kan wezen.
Komt ook wel een beetje door mijn egen foto in mijn avatar, teminste dat denken de meesten hier!?
Ook is mijn leeftijd al eens vermeld.
Hieruit blijkt dus dat leeftijd er wel een rol in speelt.
Vroeger was dat geheel anders, toen ik ineens tegen een nieuwe baas je en jij mocht/moest zeggen had ik daar een geweldig probleem mee.
Het heeft heel lang geduurt voordat ik het spontaan kon zeggen.
Tegen mijn ouders is het altijd u gebleven ik kon het gewoon niet zeggen, gek genoeg een van mijn broers wel.
Hier bij g.v. is het lekker gewoon je en jij.
Een van de voorwaarde van een goed gesprek/ discussie is gelijkwaardigheid, is dat er niet dan is het al bij voorbaat mislukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze mogen me naatje noemen