Moet ik bedanken voor een compliment?

Tijdens de uitvoering van een haastklusje kreeg ik van mijn baas een compliment. Hij doet dat zelden. Het voelde niet goed om hem daarvoor te bedanken. Had ik dat wel moeten doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Je hebt gehandeld naar wat op dat moment goed voor je voelde. En dat is wat er is! Achteraf gaan nadenken over hoe je het anders had kunnen doen heeft geen zin want je kunt er niks meer aan veranderen.
Wat wel zin heeft, is nadenken of je je baas het alsnog zou kunnen zeggen, bv. 'Goh, ik wilde je nog bedanken voor t compliment na die haast-klus laatst. Ik merkte dat me dat erg goed deed!'
Het heeft ook zin om te bedenken hoe je het in de toekomst anders zou kunnen doen. Let wel, bedenken en handelen zijn 2 verschillende dingen. Dus handel je uiteindelijk niet zoals van te voren bedacht, dan is dat ook wat er is.

Het leven is zo makkelijk :-)
Have a nice day!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Dat is wel zo netjes ja. Of je kunt een compliment terug geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een kleien moeite geweest om hem hiervoor te bedanken. Blijkbaar zit je er toch wel een klein beetje mee dat hij je nooit een blijk van waardering geeft. Terwijl dat juist zo belangrijk is voor een leuke en goede gang van zaken. Zo af en toe een welgemeend compliment doet niemand kwaad. Veel werkgevers snappen dit principe niet. In dit geval was hij blijkbaar dus erg blij met je want als hij het normaliter nooit doet en nu wel zegt genoeg.

De kans dat je werkgever nu denkt:" Geef ik een keer een complimentje, laat hij niets blijken", is erg groot of het interesseert hem niets. Anders had hij wel iets vaker wat blijk van waardering gegeven. Kortom iets niet doen omdat een ander het ook niet doet, want daar komt het een beetje op neer, werkt nooit. Dan gebeurt er niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo netjes inderdaad om hem te bedanken. Maar waarschijnlijk voelde je je helemaal overrompeld doordat hij het nooit doet. Je hebt je werk blijkbaar erg goed gedaan en hij is blij met je. De kans is groot dat hij niet gefocust was op een bedankje van jou. Hij geeft vast geen compliment om te verwachten dat hij daarvoor bedankt wordt. Maar het is een sociaal gebruik om te bedanken dus als je de situatie weer tegenkomt kun je alsnog reageren op een compliment als je dat zou willen. Lichaamstaal geeft vaak ook voldoende reactie, soms zijn woorden niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad wel zo netjes om even dankje te zeggen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het fijn om een compliment te krijgen?

Dat wat je geeft krijg je terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmm ik ben net nieuw en zie een duimpje naar beneden dat betekend volgens mij dat iemand mijn antwoord niets vind? waarom zeg je het dan niet gewoon? Ik zal zelf altijd iemand bedanken en ik vindt het fijn mensen blij te zien dus zal graag iets aardigs zeggen of een complimentje te geven.
Kristal
13 jaar geleden
De duimpjes naar beneden zijn meestal zonder reden gegeven, tenminste, ze geven geen reden. Ze be-minnen je dus eigenlijk ;-)
Maar: net nieuw ?
Meestal staat er geen naam onder een avatar wanneer iemand door de moderators verwijderd is om één of andere reden. Is dat bij jou ook zo of heb je misschien om een andere reden geen naam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die minnen zonder commentaar: daar zul je mee moeten leren leven, het went, Als ze mij minnen zonder commentaar: ik haal mijn schouders op en ga verder.
Een grote, verraste, blije grijns is dank/antwoord genoeg, als over en weer complimentjes geven niet zo gebruikelijk is - en het gaat bere-snel!! (Voor de volgende keer???)

Als er helemaal geen reactie komt, kan iemand denken, dat het niet eens is waargenomen, en dat is natuurlijk niet aanmoedigend voor een volgend compliment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glimlachen is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
vind ik ook :-) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja ik vind van wel. Als mijn baas mij een compliment geeft, zeg ik: "dank u wel, graag gedaan". Of: "bedankt, het was geen moeite". Het is toch fijn als iemand uitspreekt dat hij of zij het waardeert dat je hem of haar ergens mee geholpen hebt? Zouden mensen vaker moeten doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de etiquette en assertiviteitstrainingen is de juiste reactie om het compliment te aanvaarden en te bedanken.
Je hebt iets goed gedaan en daar mag je trots op zijn en de credits voor krijgen. Je werk wordt gewaardeerd en dat hoef je niet teniet te doen door te zeggen dat het makkelijk was, dat een ander het ook had gekund, dat het beter was geweest als...
Nee, jij hebt het goed gedaan.
Dank je wel!!!

Dat is voor je baas ook t fijnste om terug te horen, want hij weet dan dat jij hem hoort en het van hem aan neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist: +
Je mag best trots zijn op je werk. Niet dat brave hollandse gevoel van: vooral niet opvallen.
Als jijd e complimentgever laat merken dat je zijn compliment waardeert, doe je hem recht. Als je n compliment afdoet met: Het was niets, of iets van die strekking, zeg je eigenlijk dat de complimentengever er of geen verstand van heeft, of een leugenaar is ofzo. Eigenlijk neem je hem dan niet serieus, en dat vindt niemand leuk.Dus volgende keer, gewoon dankje, een lachje of een knikje. Is niet moeilijk als je een paar keer geoefend hebt
13 jaar geleden
Je baas kan dat als verlegenheid opvatten.
Nederlanders zijn gemiddeld niet royaal met complimentjes geven en dus ook niet getraind in het ontvangen er van.
Een verlegen reactie is echter toch een blijk van waardering het is ook lastig om te bedanken voor het bedanken.
Je hoeft niet altijd met woorden te reageren, lichaamstaal vertelt veel meer.
Je baas zal dus zeker niet geschoffeerd zijn als je met de ongewone situatie geen raad weet.
Tja, wat moet je zeggen als je baas zegt "dat heb je goed gedaan"!
Bijna alles wat je zegt is dan onhandig.
Zeg je dat je ook blij bent dat het goed gelukt is, is mogelijk een van de beste reacties maar je bent niet geoefend in het reageren in dit soort situaties.Kortom, een compliment kun je zien als het laatste (gunstige) woord over een situatie. Je baas het laatste woord gunnen is ook een teken van respect.
Vanuit die redenering gezien is geen (verbale) reactie een
juiste aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind als je dat wil dat je dat dan moet doen jij beslist het vooral
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets moet maar het is wel zo netjes.
zeg bijvoorbeeld 'bedankt voor de waardering, want ik heb idd even alles op alles moeten zetten omdat het stijl op sprong af moest', en dan natuurlijk een vriendelijke lach erbij :)
soms pakken mensen een tactische boodschap op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toon dat je 'blij' bent met een compliment, dan krijg je misschien nog meer complimentjes ...

en ook omgekeerd ...

alle mensen hebben gevoelens, ook de bazen dus ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moment is al weg eigenlijk maar op het moment zelf iets als "dankje"zeggen is voldoende. Maar voelt dat voor jou niet ok dan doe dat gewoon niet. Dat zal blijkbaar een reden hebben. Jezelf niet verloochenen is belangrijker vind ik persoonlijk. Als jij woorden je strot niet uit kan krijgen, hou ze dan binnen. Hoef jij je niet schuldig m te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind bedanken een stap te ver. Wat ik een passende reactie zou vinden, is dat je zoiets zegt als: dat is aardig dat je dat zegt! Als je er dan een (oprecht) blij gezicht bij hebt, is dat voldoende duidelijk. Dan weet baas dat het compliment is binnengekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan wat voor soort compliment je kreeg! Want dat stond er dus niet bij, helaas.

"Dank je wel dat je dat zo snel deed", is een positief compliment omdat je het daadwerkelijk snel afkreeg en is iets anders dan het gebruikelijke "dank je wel", want dat klinkt alsof je iets voor hem persoonlijk deed, wat uiteraard ook zo is. Maar aangezien ik, zoals ik al zei niet weet wat voor compliment je kreeg, blijft het dus gissen.

Overigens maakt het niet uit wat voor compliment je kreeg, je kan gewoon bedanken en zeggen

"Geen dank hoor." Immers, je geeft aan dat je het niet erg vondt om die haastklus te doen én je stelde het compliment uiteraard op prijs.

Toegevoegd na 36 seconden:
En je geeft meteen aan dat je werk met veel plezier doet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo netjes om daar dankje voor te zeggen vooral als die al bijna nooit complimentjes geeft is dat juist erg speciaal als zo iemand dat eens wel doet.
En als zo iemand dat dan eens doet, wie weet gaat die dat wel meer doen als hij een goed gevoel krigt bij een complimentje geven, door dus ook een hartelijke dankje terug te krijgen van zo iemand.

Maar het is wel sociaal om dankje te zeggen, maar ook niet altijd gelijk asociaal als je dat niet doet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk er eens wat jij van de persoon verwacht als jij diegene een complimentje geeft....wil je perse "Oh...bedankt" horen? Tuurlijk vind jij dat leuk om te horen maar vind jij dat iemand jou hoort te bedanken? Geef jij iemand enkel en alleen compliment om bedankjes te krijgen of vind jij het feit dat je iemand zijn/haar dag hebt goedgemaakt met een complimentje eigenlijk net zo fijn als je door die persoon niet bedankt wordt?

Jij hebt een complimentje gekregen van je baas omdat hij vond dat jij goed gehandeld had met je haastklus, en een compliment geeft hij niet veel dus hij meent dit en daar zul je je heel speciaal om moeten voelen. Je kan hem vertellen dat je het fijn vind dit gehoord te hebben maar ik denk niet dat hij dit verwacht of eist van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mening deel ik dubossies +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnks :-)
Nee hoor, maak je niet druk. Glimlach vriendelijk. Dat is ook hartverwarmend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet niets, maar jou positieve reactie zou hem misschien verleiden tot het geven van meer complimenten in de toekomst.

Mocht het niet goed voelen, vraag je dan af waarom niet.

uiteindelijkis de vraag: wat wil je bereiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar het haastklusje is op zich al het bedankje van hem naar jou toe waard, helemaal als hij dat zelden doet. Een bescheiden 'graag gedaan' had gekund, maar bazen verwachten überhaupt dat het werk gedaan wordt, zo ook extra verzoeken.

Ik weet niet of het een groot of klein bedrijf is waar je werkt, maar de verhoudingen tussen baas en werknemers verschillen dan enorm qua communicatie. Heb je veel persoonlijk contact met hem, omdat het een klein bedrijf is of een groot bedrijf waar de baas zijn hoofd nauwelijks laat zien op de werkvloer?

Je hebt gehandeld naar je intuitie op dat moment en daar is niks mis mee. Toch zit het je niet lekker anders zou je de vraag niet stellen, dan kan je hem altijd nog op gepaste wijze hem achteraf bedanken als de klus recent geweest is. Ik vind zelf dat het niet hoeft, omdat je blijkbaar je werk al goed doet! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, bedanken hoeft niet, vind ik.
Na een complimentje van je baas na een klus, kan je ook gewoon glimlachen en zeggen: "Graag gedaan!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dankbaarheid precies?

Het uiten van dankbaarheid is eigenlijk een soort basis voor geluk en het is voor iedereen anders. Het is verbazing, waardering, iets van de zonnige kant bekijken, iemand bedanken in je leven, een god bedanken, het is je ‘zegeningen tellen’. Dankbaarheid is ook dingen niet als vanzelfsprekend zien, een vorm van mindfulness en een manier om om te gaan met lastige gebeurtenissen in het leven.

Dankbaarheid is vooral de tegenhanger van negatieve emoties. Het kan je humeur direct positief omschakelen en zodoende je dag en leven veranderen. Toch zien de meeste mensen dankbaarheid als iets wat je eigenlijk alleen uit wanneer je een cadeautje krijgt of iemand iets voor je doet.

Kortom: Dankbaarheid is eenvoudig, leuk en erg gezond!

Het is bewezen: Je wordt echt gelukkiger als je je dankbaarheid uit. Maakt niet uit hoe. Wees gelukkig met de zonsondergang, je nieuwe televisie, het aaien van je konijntje. Laat mensen weten dat je ze waardeert en tel je zegeningen. Doe het regelmatig en doe het met gevoel.

dus misschien lijkt het onbeduidend om dankjewel terug te zeggen voor het compliment maar kan voor je baas ook een aanmoediging zijn om het vaker te doen doordat hij merkt dat jij weer dankbaar bent het is een soort domino effect met heel veel voordelen

zeker gezien de tijd waar mensen steeds minder dankbaar zijn

succes en de groeten aan je baas.