Van nature zijn we natuurlijk 'hamsteraars', omdat je wellicht genoeg kunt hebben om NU te overleven, maar ook zeker wilt zijn dat je voeldoende hebt om in de toekomst een mindere tijd te kunnen doorstaan. Daarom zijn we nog altijd - zelfs in eeuwigdurende overvloed bijna - geneigd zoveel mogelijk bezittingen te vergaren. Als eekhoorntjes die tien keer zoveel nootjes verstoppen als ze eigenlijk op kunnen.

We leven echter al heel, heel, heel erg lang niet meer in een 'natuurlijke' situatie, en dan komt er al snel een functie bij, die ergens misschien ook wel een evolutionaire verklaring zal hebben maar die minder makkelijk terug te vinden is : status. Meer hebben dan een ander. En niet alleen meer; ook beter, mooier, sneller, harder, langer, duurder, nieuwer, sterker, noem maar op. Vooral in een kapitalistische samenleving als de onze, is status mateloos belangrijk (je moet je zelfs verdedigen als je het NIET na wenst te jagen, zoals ik regelmatig ondervind).

Die ingewortelde behoefte meer te willen dan een ander, is één van de voornaamste redenen dat een communistisch of socialistisch systeem op grote schaal uiteindelijk niet werkt. Some pigs will always be more equal then others. Het grote nadeel ervan is natuurlijk dat het steeds moeilijker wordt tevreden te zijn met wat je hebt, waardoor de link tussen bezit en geluk een steeds kleinere wordt. Je vergeet waar het werkelijk om gaat, omdat er altijd iemand zal zijn die meer heeft dan jij, en blijkbaar is dat voor sommigen zo onverteerbaar dat ze er niet eens aan toekomen hun eigen leven te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje - goed omschreven. Ter aanvulling: het willen vergaren van zoveel mogelijk bezittingen is evolutionair ingebakken. Vergaarde je een voorraad, dan kon je een slecht jaar overleven; anders stierf je. Status in de groep dient hetzelfde doel. Degene met de meeste status heeft meer overlevingskansen EN meer voortplantingskansen - geen wonder dat status het evolutionair goed doet. Je ziet dat ook bij honden, leeuwen, apen, kippen en vele andere dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Marleen @Rotaluclac: klopt, het mooiste voorbeeld vind ik "bepaalde" mannen die op latere leeftijd in een hele mooie en snelle auto rijden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel, sommige supermarkten organiseren zelfs hamsterweken! :-)

Andere antwoorden (7)

Omdat de mens niet alleen wil overleven, maar ook wil kunnen leven. De mens wil zover mogelijk comfort en plezier, en dat gaat maar heel moeizaam als je alleen maar bezig bent met overleven - daar zul je toch echt iets meer middelen voor moeten hebben. Om terug te gaan naar de basis, kun je met werktuigen de voedselzoektochten efficiënter maken, waardoor je tijd overhoud. Om deze tijd ook te vullen zullen mensen andere activiteiten verzinnen waar dan ook weer dingen voor nodig zijn, al is dit niet direct noodzakelijk om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze bang zijn alles in zichzelf te vinden.Of weten de weg niet meer.Mensen zijn in het Oosten veel tevredender met zichzelf.
Ik denk als het Westen en het Oosten een weg naar elkaar hebben gevonden dat de wereld er heel anders uit zal zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook voor de zekerheid. Als je net genoeg inkomen hebt voor eten en drinken dan bestaat altijd de angst dat je je been breekt, niet kan werken en dus geen eten en drinken hebt. Beter dus wat extra's hebben zodat je in geval van nood nog wat achter de hand hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn eigenlijk te ontwikkeld om genoegen te nemen met puur dat gene wat ons in leven houdt. We zouden ons stierlijk gaan vervelen, en onze hersenen zouden in de knoop raken van het gepieker. We hebben afleiding nodig om dat te voorkomen, en dat zoeken we in eten, drinken, media en ga zo maar door. En hoe langer we bestaan, des te erger zal dit worden, net als onze ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je niet van tevoren weet hoeveel daarvoor nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met Kopieergedrag en jaloezie. Als een van de eerste mensen ineens een mooiere knupper had, wilden waarschijnlijk meer mensen die hebben. Ze hielden de oude uiteraard wel, voor de zekerheid. En zo denk ik dat het steeds verder is gegaan. We willen allemaal wat een ander ook heeft, plus wat we zelf al hebben en dan het liefst ook nog iets wat een ander ook wel zou willen hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste mensen op aarde (te)veel keuzes hebben en daar ruim uit kunnen kiezen. Hoe meer keuzes die ons leven vergemakkelijken en veraangenamen, hoe meer we denken dat we niet meer zonder kunnen.

Stel deze vraag aan een bosjesman van de Hadzabe-stam in noord Tanzania en hij zal je vraag niet begrijpen. Sterker nog, hij zal een week lachen om de hele verzameling 'overbodige onzin' van een mens met (te)veel keuzes.

We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we met veel minder zouden kúnnen leven, maar de mens is ook hebzuchtig en vergeet daardoor dat we eigenlijk helemaal niet zoveel 'onzin' nodig hebben. Maar het is wel verrekte leuk en makkelijk en tja, als je toch de keus hebt... :)