Waarom wordt het geven van borstvoeding tot ongeveer het eerste levensjaar maatschappelijk geaccepteerd en daarna niet meer?

Borstvoeding geven is iets heel natuurlijks, dat zullen veel mensen denk ik met me eens zijn. Na het eerste levensjaar veranderd deze mening abrupt, het eens zo natuurlijke moet plaats nemen voor iets walgelijks. Borsten zijn hier voor bedoeld, als het niet natuurlijk zou zijn, zou je lichaam na het eerste jaar deze medewerking al niet meer geven. We drinken ons hele verdere leven de moedermelk van dieren, maatschappelijk geaccepteerd. Maar een kindje van drie die zijn eigen moeder's melk drinkt wordt bestempeld als niet normaal.

In de VS zijn zelfs rechtzaken waarin de moeders met de kinderbescherming werden geconfronteerd omdat ze te lang borstvoeding gaven.

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik begin te denken dat het als iets walgelijks wordt gezien omdat 'wij' borsten zijn gaan associeeren met andere 'dingen' en gevoelens dan het natuurlijke doel. Zoals ik al eerder heb benoemd wordt het als normaal gezien als wij het melk drinken van dieren. Wanneer wij onder een koe gaan hangen en de melk rechtstreeks uit haar uiers gaan drinken zal iedereen het weer walgelijk vinden. Ik denk dat het er niet om gaat dat een kind moedermelk drinkt, maar dat een kind aan een borst zuigt.

Ik wil niet zeggen dat je een kind van acht jaar nog borstvoeding moet kunnen geven. Ergens zou je wel ongeveer een lijn 'moeten' trekken. Ik ben van mening dat je een kindje van drie gewoon borstvoeding zou mogen geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet het aanzicht van borsten die gebruikt worden om te voeden die zoveel weerstand oproept ; het is ECHTG de aanblik van veel en veel te grote kinderen die nog aan de tiet hangen.

Het beste antwoord

Omdat het afwijkend"gedrag is en dat wordt meestal niet geaccepteerd door de goegemeente! Ik vind dt je een kind moet kunnen voeden tot ze een jaar of 3 zijn. Wat dat met je borsten doet weet ik niet, maar ze zullen er niet mooier(steviger) op worden.Vrouwenborsten zijn toch 1(of 2 zo u wilt) van de uiterlijke sieraden van een vrouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zullen altijd moeders in de wereld blijven die hun kinderen graag afhankelijk houden.
Andere moeders zien hun kind graag groeien tot zelfstandige wezens.

Had je het liever zo gezien dan?
http://www.youtube.com/watch?v=fxv6R9fUO74
Dát is pas ongezond!

Elke lichamelijke functie hoef je nog niet te gebruiken, ook al kan die wel. Ik kan je ook een dreun geven. Dat wil nog niet zeggen dat ik dat dan ook maar moet doen.

Waar precies de grens ligt weet ik niet, maar volgens mij toch wel eerder dan een jaar. Bovendien: een kind krijgt toch niet voor niets TANDEN? Die borstvoeding is totaal niet meer nodig. Een gezond kindje mag groeien en hoeft niet meer als baby gezien te worden, en een niet gezond kindje verdient andere zorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat normaliter een kind vanaf een maand of 8 a 10 ander eten moet gaan krijgen, en vanaf een jaar eigenlijk grotendeels op normaal eten over kan (ivm het rijpen van het spijsverteringsstelsel en het krijgen van tandjes enzo). Vanaf dat moment 'vinden' we, dat een kind eigenlijk van de borst - of fles- af 'moet'. Misschien dat een kind nog een jaar ofzo een flesje krijgt voor de avond, maar de hele dag aan de tiet / fles hangen, doe je dan niet meer.

Moeders die hun kind met vier jaar nog de borst geven (echt , ze zijn er, ik heb zelfs nog wel 'erger' gezien) worden toch een beetje meewarig aangekeken, net als moeders die hun vierjarige nog een flesje pap geven of zesjarigen met en fopspeen naar school sturen.

Wat precies de 'normale' leeftijd is om een kind volledig te spenen, weten we eigenlijk niet eens meer. In ieder geval ophet moment dat het tweede kind zich aankondigt, waarbij een natuurlijke interval een jaar of vier, vijf is (zeker bij het geven van volledige borstvoeding). Verder moet je het natuurlijk gewoon doen zolang ouder en kind en BEIDEN behoefte aan hebben. Alleen wanneer de moeder maar niet van ophouden weet (en het kind weet natuurlijk neit beter) kun je hele rare uitwassen krijgen, waarvan ik me wel durf af te vragen of het nog normaal of gezond is. (Zie filmpje).....

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kun je borstvoeding BIJNA zo lang 'rekken' als je wilt ; vroeger was het heel normaal dat beroeps-minnen tot wel 20 jaar achtereen verschillende kinderen konden borstvoeden. Soms zelfs meerdere ; kwestie van vraag en aanbod.