hoeveel geld ben je kwijt als jezelf een huis bouwt?

stel, je bouwt een huis op het formaat van een rijtjeshuis van 150.000 euro.
nou verschilt de prijs ook per gemeente/provincie maar als je daar gewoon 1 gemeente/provincie pakt.

heb je dan echt 150.000 euro nodig om zo'n huis te bouwen?

ik hoorde net namelijk op het nieuws dat de huizenmarkt nogal beroerd is op dit moment en dat zou ook komen doordat veel mensen geen hypotheek krijgen.
maar waarom worden de prijzen van de huizen dan niet verder verlaagd?
ja ze zijn vast al flink in waarde gedaald maar toch, heb je echt 150.000 euro nodig om een gemiddeld rijtjeshuis te kunnen bouwen die dus ook vergelijkbaar is met een rijtjeshuis dat op dit moment in de huizenmarkt 150.000 euro is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik schat ruwweg dat de materialen van een simpel rijtjeshuis op € 50.000,- komen. Maar daarnaast heb je veel arbeid, ontwikkeling/architect kosten en de dure grondprijs. Er komt nogal wat kijken dus, zelfs meer dan dit. Maar prijzen van huizen kan je zo niet vergelijken want ik heb oude akten gezien van huizenbouw voor de somma van fl. 15.000,- guldens dus voor een pand wat nu € 300.000,- moet kosten. Het is een simpel vraag en aanbod spel waarbij de vraag teveel gestimuleerd is door te veel krediet uit te zetten in de vorm van niet aflossen lening, subsidies in vele vormen etc.. Een flinke correctie en herstel van het systeem naar, gewoon kopen wat je kan betalen, zit er wel aan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er maar net aan. Je kunt natuurlijk een huis, zo duur of zo goedkoop maken als je wilt.

Het rijtjeshuis wat je te koop ziet voor 150.000 kan je misschien zelf niet zo goedkoop maken, omdat de projectontwikkelaars en bouwbedrijven vaak afspraken hebben, en hierdoor waarschijnlijk goedkoper kunnen bouwen. Er worden dan ook vaak meerdere woningen gebouwd, en niet 1, dat maakt het dan goedkoper.

Je zou zelf kunnen laten berekenen (dat kan bijvoorbeeld hier) http://www.bouwkostenwoning.nl/ wat een woning ongeveer zou gaan kosten. Het is erg afhankelijk van het aantal vierkante meters, de grond die je moet kopen, gemiddeld 250 per m2, (wordt vaak door projectontwikkelaars in hectares gekocht, wat ook weer goedkoper is dan 1 stukje land en zv.), de vergunningen die je moet hebben enzv.

Je kúnt dus zelf proberen een huis te bouwen van die 150.000 wat zoveel mogelijk "in de buurt" komt van het voorbeeldhuis zeg maar, maar het wordt zeer moeilijk omdat je alles zelf moet doen, en het geen zogenaamde "massaproductie" is. Je zal dus altijd duurder uitkomen.

http://www.een-huis-bouwen.nl/nl-NL/content/71/kosten-bouwen-huis.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats kun je niet zelf een rijtjeshuis bouwen. Een eigen huis kun je alleen bouwen in de vrije sector die door een gemeente is aangewezen.
Als eerste moet je een kavel grond kopen en daar is al snel € 150.000 mee gemoeid. Daarna moet je een huis ontwerpen, en dat moet voldoen aan de eisen die de gemeente voor dat bewuste project heeft opgesteld.
Dan dien je een aannemer in de arm te nemen, want er moet geheid worden en een fundatie gelegd worden. Dat mag je zelf niet doen. Dan rijst de vraag of je zelf het huis mag afbouwen, of dat je een casco moet laten bouwen via een aannemer.
De prijzen voor het bouwen van een huis zijn in verhouding mee gestegen met de verkoopwaarde van bestaande huizen. In het algemeen kunnen je stellen dat je voor € 150.000 geen huis kunt laten bouwen of zelf bouwen. Je moet minimaal aan € 300.000 denken.