Bestaan er bendes in Nederland?

Net zoals in Amerika zoals crips en bloods. Ik weet dan de Hells Angels maar dat is dan de enige die ik kan bedenken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

In Nederland bestaan zeker bendes. Zoals overal denk ik.

In de jaren '90 raakten jongeren in Nederland, via verschillende media zoals films, muziek en boeken, geïnspireerd door het bendeleven in Los Angeles.

Vooral in de grote steden in het westen vormden zich Cripbendes.
In de jaren '90 zijn er diverse Cripsleden uit Amerika gearresteerd in Nederland.
Zij hielden zich voornamelijk bezig met overvallen.

De Commissie Van Traa heeft in de jaren '90 onderzoek gedaan onder Cripbendes in Nederland.
Hoewel er veel Cripbendes in Nederland waren, waren er maar twaalf die bestempeld konden worden als een criminele straatbende.

De meeste leden bleken een strafblad te hebben met poging tot moord, doodslag, bedreiging, wapenbezit, beroving, wapenhandel, prostitutie, drugshandel, ripdeals, autohandel, afpersing, schietpartijen, vechtpartijen en drugsdelicten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wat dacht je van de PVV?
Of de belastingdienst? <---- dat is ook een bende!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk zijn er genoeg bendes in Nederland,
alleen zijn ze klein en anoniem vergeleken met de crips/bloods.

de drie bendes in je uitleg zijn ook de grootste, met geen duidelijk leider die alle namen kent, en alle dossiers bijhoudt,

daarom zijn in nederland klein, dan is er overzicht,
en als het dreigt groot te worden, dan worden ze onderuit gehaald door de Nederlandse autoriteiten.
omdat het dan nog gestopt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen week een reportage gezien op 2 vandaag,over Marokkaanse jeugd.
Die mensen lastig vallen en terroriseren.
En dat waren 11 steden in Nederland.
Bejaarden die Nederland opgebouwd hebben,en altijd gewerkt hebben,
En nu niet eens rustig kunnen wonen,omdat ze lastig worden gevallen,door jeugd.
Zeker ,,ik noem dat een bende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het IS geen bende zoals de Crips, Bloods etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt inderdaad.
Maar als je ze allemaal samen bij elkaar zet is het wel een bende.
En als die mensen s,avonds de politie bellen dan komen ze niet eens meer.
Maar in principe heb je gelijk.
Ja, in NL zijn er ook Crips. Er is een boek over en een documentaire.
Beiden zijn via google te vinden.

http://www.nederland3.nl/programma/crips-strapped-n-strong#
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa in 2 vormen. of als gewoon gevaarlijke drugs en rnoordbendes(alleen zijn die vaak anoniem)
of als man in een auto met zwaailicht en rood, blauwe strepen die je een bekeuring geeft als je bijv geen fietslamp hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op onderstaande link zie je een overzicht per provincie van problematische jeugdgroepen onder verdeeld in de categorieën "hinderlijke groepen" "overlastgevende groepen"en "criminele groepen" http://nl.sitestat.com/rtl/rt-nl/s?clickout.rtl.actueel.rtlnieuws.files.extra /2008/Overzicht_Jeugdgroepen_Nederland&ns_type=clickout&ns_url=http://media.rtl.nl/web/components/actueel/rtlnieuws/psp/extra/2008/Overzicht_Jeugdgroepen_Nederland.xls

Bron: gegevens per korps aangeleverd via Nederlands Politie Instituut (NPI).

Toegevoegd na 2 minuten:
In bovenstaande pakt hij niet de hele link, ik probeer het nog een keer en anders moet je hem maar even totaal kopieren en plakken
http://nl.sitestat.com/rtl/rt-nl/s?clickout.rtl.actueel.rtlnieuws.files.extra /2008/Overzicht_Jeugdgroepen_Nederland&ns_type=clickout&ns_url=http://media.rtl.nl/web/components/actueel/rtlnieuws/psp/extra/2008/Overzicht_Jeugdgroepen_Nederland.xls
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Toevallig zijn vrienden van mijn vriend ´crips´... In Rotterdam/West heerst er een hevige strijd tussen de bloods & crips, k vind het zelf nogal vaag het is ook overdreven overgenomen gedoe uit films daar eigenlijk het stelt weinig voor, maar lopen wel allemaal met rode of blauw bandanas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hadden ook de bende van Venlo, daar is ook een film over gemaakt met tycho gernand.
Musschien kun je die eens kijken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt hier in nederland wel wat benden, want zonder drugs bendes bestaan de coffeeshops hier niet!

maar zoals bloods en crips heb je hier niks, hier en daar heb je wat hangjeugd die zich een bende noemen maar daar houdt het ook wel op! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja uiteraard, zowat elke stad in elk land heeft minstens één bende.
Van de ene hoor je wat meer dan van de andere en... de ene bende wordt getolereerd en zelfs als legitiem gerigistreerd terwijl andere, minder 'hinderlijke' bendes toch wel in een 'slechter' daglicht worden gesteld.
Zo gaat dat nu eenmaal...

Bendes in eender welke vorm, kleur of geur zijn Part the Game.