Waarom kunnen personen zoals die man in Alphen a/d Rijn wapens van hun schietvereniging thuis hebben?

Echt erg wat er gebeurt is daar in Alphen a/d Rijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Man je kan er zo kwaad om worden, maar er is niks aan te doen. Het maakt iedereen wel bang dat zoiets ook in jouw buurt kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan met een vergunning zelf vind ik het ook wel raar ookal hb je een vergunning

Antwoorden (7)

sommigen winkels in Amsterdam verkopen ze stiekem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer dan maar eens in NL legaal een machine geweer aan te schaffen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je denkt dat dit niet mogelijk is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh sorry, het ging in de reactie van illegaal naar legaal. had ik even niet door (blond of blind aspectje denk ik)
Als je bij de schietverrenging zit dan heb je volgens de wet recht om thuis een wapen te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een vergunning hebt mag je een wapen hebben thuis onder strikte voorwaarden.Zo moet een pistool in een kluis liggen gescheiden van munitie.

Maar een gek die zoiets doet en wil kan altijd wel aan een wapen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de politie niet kan weten dat die man uit Alphen zoiets gaat doen. Je mag in sommige gevallen een wapen hebben, daarmee kan je bij de schietvereniging oefenen. Hij had daar dus ge-oefent voor de schietpartij. Ik zeg, sluiten die handel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist niet dat ze bij schietverenigingen met automatische geweren lopen te knallen tegenwoordig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel met semi-automatische,
En inderdaad...sluiten die handel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't lijkt me inderdaad niet noodzakelijk om bij schietverenigingen met (semi-)automatische wapens te gaan schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zelfs het AT, de DSI en de DKDB gebruiken de HK-5 (in principe) niet in de automatische stand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is bullshit om die zooi te sluiten omdat er 1 zwaar zieke gast de zooi verkloot (en hoe!!!) als iemand op anderen inhakt met een honkbalknuppel verbiedt je ook het honkballen niet.
wapens zijn overal te krijgen, de láng niet allemaal via de schietsport hoor.
je ziet het....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij honkbal hebben ze dan ook geen automatische knuppels :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een honkbalknuppel zul je niet zo makkelijk zoveel mensen doden en verwonden.
Als je wapens, legaal, wilt hebben zitten daar uiteraard voorwaarden aan:
Je moet minimaal een jaar lid zijn van een schietvereniging
Je moet een verklaring omtrent gedrag hebben. Die verklaring wordt afgegeven door de gemeente. Zij controleren, via politie, of je een verleden hebt.
Je mag alleen wapens hebben die bij een officiele KNSA wedstrijd gebruikt mag worden.
Automatische wapens mogen nooit voorhanden zijn.

Voor de opslag gelden ook strikte regels, maar dat is in deze vraag niet van belang omdat de man zelf een wapenvergunning had.

Je kan nooit zulke zaken voorkomen. Zo'n systeem is nooit waterdicht.

Als die schutter daadwerkelijk met een automatisch wapen heeft geschoten kan dit wapen nooit legaal zijn. Allen het leger en sommige politie functionarissen mogen automatische wapens hebben.

Zelf heb ik ook, uiteraard legaal, wapens en ben lid van een schietvereniging. Voor ons, schutters, is zo'n voorval altijd vervelend omdat onze mooie hobby weer negatief in het nieuws komt. Er zijn in Nederland ongeveer 45.000 sportschutters en overigen legaal wapen bezitters. Jammer dat 1 iemand zoveel negativiteit in het land brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze niet wisten dat ie niet wijs was. controle is er niet, als je aan de eisen voldoet is het prima. geweldsdelict betekent wapenvergunning intrekken en gun inleveren, maar als je de draad kwijt bent krijgt niemand hier een melding van en kan je dus gerust een gestoorde gek zijn mét een wapen en munitie binnen handbereik.

erg naïef deze wetgeving, de vraag is naar mijn idee niet óf er wat fout kan gaan, maar wannéér er wat fout kan gaan.

snap ook niet wat je met die dingen thuis moet doen eigenlijk, je mag ze immers alleen op de schietbaan gebruiken als je een burger bent. (al worden ze natuurlijk wel verkocht, de voordelige wapens hebben al een kogeltje afgevuurd ergens wat niet onopgemerkt is gebleven)

spijtig dat die gekken zichzelf niet gelijk een kogel door het hoofd jenzen, maar in plaats daarvan mensen meetrekken een hoop leed en ellende aanrichten bij heel veel anderen.

behalve een antwoord ook een eigen visie, sorry ik kan er met mijn kop ook niet bij (grrrr...!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tristan van der V., de dader van de schietpartij, was lid van een schietvereniging en had een vergunning om 3 wapens in huis in een kluis te bewaren. Echter, hij bleek psychisch niet in orde, wat niet bekend was bij het OM (/de politie), die hem de vergunning afgaf. Als dit met elkaar gecommuniceerd was, had Tristan deze wapens nooit in huis kunnen bewaren en deze verschrikkelijke daad waarschijnlijk niet kunnen aanrichten.

Over het hoe en waarom zal de komende weken veel onderzoek gedaan worden, en wellicht zullen er ook ontslagen vallen omdat mensen niet op hebben zitten letten, al vind ik persoonlijk dat er NOOIT een wapenvergunning af mag worden gegeven om thuis wapens te bewaren (behalve voor politieagenten en jagers, die een speciaal jachtgeweer hebben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie is "elkaar" in "als dit met elkaar gecommuniceerd was"? Ik ga er even vanuit dat je GGZ-instanties bedoelt. Die hebben geen meldplicht naar de politie toe hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuses voor de verwarring. Ik bedoelde tussen de politie onderin, het schijnt namelijk dat men met meerdere systemen werkt. Het systeem waarin staat of hij ooit 10 dagen heeft vastgezeten, en het systeem waarin staat of hij een wapenvergunning heeft/kan krijgen, schijnen niet op elkaar aangesloten te zijn. Als het niet duidelijk genoeg is, adviseer ik je nog eens P&W van gisteren te kijken;). Dat GGZ geen meldplicht heeft lijkt me logisch, gezien de privacy etc. Al zou dat voor een wapenvergunning wel allemaal extra gecheckt moeten worden, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, toch een andere instantie dus, de politie zelf. Da's wel maf ja, als de politie niet eens bij zichzelf te rade kan gaan. Ik deel je mening dat bij aanvraag van een wapenvergunning je gecheckt zou moeten kunnen worden bij de GGZ. Normaal gesproken ben ik ertegen, het is nogal privé wat je daar doet, maar ik vind dat dat best als concessie gedaan mag worden als je een wapen wilt.